ترکمنستان قصد دارد “دروازه جهنم” خود را ببندد

عشق آباد، ترکمنستان: رهبر قدرتمند ترکمنستان به کارشناسان دستور داده است تا راهی برای خاموش کردن آتش سوزی عظیم پنج دهه ای در دهانه غول پیکر گاز طبیعی در این کشور آسیای مرکزی که “دروازه جهنم” نامیده می شود، بیابند.
قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور با استناد به نگرانی های زیست محیطی و اقتصادی، شنبه در تلویزیون دولتی ظاهر شد و به مقامات گفت که شعله های آتش دهانه گازی دروازه در وسط صحرای وسیع قراقوم را خاموش کنند.
در سال 2010، بردی محمداف همچنین به کارشناسان دستور داد راهی برای خاموش کردن شعله های آتشی که از زمان شکست عملیات حفاری شوروی در سال 1971 شعله ور بوده است، بیابند.
قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور، گفت که این دهانه دست ساز “هم بر محیط زیست و هم بر سلامت افرادی که در نزدیکی زندگی می کنند تأثیر منفی می گذارد”.
وی در اظهارات تلویزیونی گفت: ما در حال از دست دادن منابع طبیعی با ارزشی هستیم که می‌توانستیم سودهای قابل توجهی به دست آوریم و از آنها برای بهبود رفاه مردم خود استفاده کنیم.
بردی محمداف به مقامات دستور داد “راه حلی برای خاموش کردن آتش بیابند”.
این دهانه در سال 1971 در جریان یک حادثه حفاری شوروی ایجاد شد که به یک غار گاز برخورد کرد و باعث سقوط دکل حفاری و فروریختن زمین در زیر آن شد.
برای جلوگیری از انتشار دود خطرناک، شوروی تصمیم گرفت با آتش زدن گاز آن را بسوزاند.
این گودال از آن زمان تاکنون شعله ور بوده و تلاش های قبلی برای خاموش کردن آن ناموفق بوده است.
دهانه ایجاد شده – 70 متر عرض و 20 متر (65 فوت) عمق – یک جاذبه گردشگری محبوب در کشور شوروی سابق است.
در سال 2018، رئیس جمهور رسما آن را به “درخشش قراقوم” تغییر نام داد.