تریت: جاستین ترییت برنده جایزه اصلی کن برای معمای فرانسوی، سومین زنی که این کار را انجام می دهد

جاستین تریتفیلم «آناتومی یک سقوط» برنده نخل طلای هفتاد و ششم شد کن جشنواره فیلم در مراسمی در روز شنبه که جایزه برتر جشنواره را به یک درام جذاب و سختگیرانه در دادگاه فرانسوی که ازدواج را به محاکمه می‌کشد، اعطا کرد.
“آناتومی یک سقوط” که در آن نقش آفرینی می کند ساندرا هولر به عنوان نویسنده ای که سعی می کند بی گناهی خود را در شوهرش ثابت کند.مرگ، تنها سومین فیلمی است که توسط یک زن برنده نخل طلا شده است. یکی از دو برنده قبلی، جولیا دوکورنائو، در هیئت داوران امسال حضور داشت. جایزه بزرگ کن، جایزه دوم آن، به «منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر، اقتباسی هیجان‌انگیز از مارتین آمیس درباره خانواده‌ای آلمانی که در همسایگی آشویتس زندگی می‌کنند، تعلق گرفت.
این جوایز توسط هیئت داوران به ریاست روبن اوستلوند، برنده دو نخل نخل، کارگردان سوئدی که سال گذشته برای «مثلث غم» برنده جایزه شد، تعیین شد. این مراسم قبل از فیلم شب اختتامیه جشنواره، انیمیشن پیکسار “Elemental” برگزار شد.
نکته قابل توجه این است که جایزه «آناتومی یک سقوط» چهارمین برنده پیاپی نخل را به توزیع‌کننده مستقل نئون می‌دهد. نئون که این فیلم را پس از نمایش آن در کن به دست آورد، همچنین از «مثلث غم»، «تیتان» دوکورناو و «انگل» بونگ جون هو حمایت کرد که توانست جایزه بهترین فیلم را در اسکار به دست آورد.
به تریت نخل توسط جین فوندا اهدا شد، او به یاد می آورد که در سال 1963 به کن آمد، زمانی که به گفته او، هیچ فیلمساز زنی در رقابت نبود “و حتی به فکر ما هم نمی رسید که مشکلی در آن وجود داشته باشد”. امسال، هفت فیلم از 21 فیلم در رقابت در جشنواره کن توسط زنان کارگردانی شد. تریت، این فیلمساز 44 ساله، پس از تشویق شدید، درباره اعتراضاتی که امسال فرانسه را به خاطر اصلاحات در برنامه های بازنشستگی به هم ریخته است، صحبت کرد.
وی افزود: «این جایزه به همه کارگردانان زن جوان و همه کارگردانان مرد جوان و همه کسانی که امروز نمی توانند فیلمبرداری کنند، تقدیم می شود. ما باید فضایی را به آنها بدهیم که 15 سال پیش در دنیایی کمتر خصمانه اشغال کرده بودم، جایی که هنوز ممکن بود اشتباه کرد و دوباره شروع کرد.”
پس از پایان مراسم، تریه به عنوان سومین کارگردان زن برنده نخل پس از دوکورنو و جین کمپیون (پیانو) فکر کرد. او گفت: «چیزها واقعاً در حال تغییر هستند. بهترین بازیگر مرد به کوجی یاکوشو ستاره کهنه کار ژاپنی اهدا شد که در فیلم «روزهای عالی» نقش مردی بازتابنده و میانسال را بازی می کند که توالت ها را تمیز می کند.
مروه دیزدار بازیگر ترکیه ای بهترین بازیگر زن را برای فیلم «درباره علف های خشک» ساخته نوری بیلگه جیلان دریافت کرد. داستان جیلان درباره معلمی به نام سامت (دنیز سلیلوغلو) است که توسط یک دانش آموز دختر متهم به بدرفتاری است. دیزدار نقش دوستی را بازی می‌کند که هم جذب و هم دفع شده توسط صامت. دیزدار گفت: “من می خواهم این جایزه را به همه زنانی که برای وجود و غلبه بر مشکلات در این جهان مبارزه می کنند و امید را بازآموزی می کنند، تقدیم کنم.” کارگردان ویتنامی-فرانسوی ترن آنه آویزان جایزه بهترین کارگردانی را برای «Pot-au-Feu»، یک داستان عاشقانه غذایی با بازی ژولیت بینوش و بنوا ماگیمل دریافت کرد.