تصادف جاده ای مکزیک: ده ها کشته بر اثر تصادف کامیون حامل بیش از 100 مهاجر در ایالت چیاپاس

این حادثه در ایالت چیاپاس مکزیک، هم مرز با گواتمالا، زمانی رخ داد که کامیون حامل ده‌ها مهاجر تصادف کرد. عکس‌ها از صحنه، کامیون را در کنار یک پل عابر پیاده نشان می‌دهند و اجساد در جاده پیچیده شده در کیسه‌های بدنه.

در فیلم ویدئویی که مدت کوتاهی پس از تصادف گرفته شده است، افرادی دیده می‌شوند که در کنار یک تریلر سفید رنگ که شکافته بود، به جاده ریخته شده‌اند. این وسیله نقلیه در یک پیچ تنگ در خارج از شهر Tuxtla Gutierrez، مرکز ایالت چیاپاس تصادف کرد.

یک مرد که در زمان تصادف در کامیون بود اما بدون صدمه جان سالم به در برد، به CNN گفت که از گواتمالا سفر کرده است. او گفت تنها چیزی که به یاد داشت واژگونی وسیله نقلیه و “گرد و غبار زیاد” بود.

مارکو آنتونیو سانچز، مدیر موسسه آتش نشانی چیاپاس، به سی ان ان گفت: کودکان، زنان و مردان در میان کشته شدگان هستند. سرعت زیاد بود، این را یکی از افرادی که حمل می کردیم به من گفت و خب، متأسفانه نتیجه این شد.

افسران گارد ملی مکزیک در منطقه ای که کامیون واژگون شد کار می کنند.
تصاویر از صحنه، اجساد کشته شدگان را نشان می دهد که بسیاری از آنها گمان می رود مهاجر باشند.

فرماندار ایالت روتیلیو اسکاندون در توییتی اعلام کرد که علاوه بر کشته‌شدگان، 105 نفر در این تصادف مجروح شدند که شامل 83 مرد و 22 زن بودند.

به گفته دادستانی کل، وضعیت سه نفر همچنان وخیم است.

مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک گفت که برخی از افراد کشته شده شامل اتباع خارجی بودند.

ابرارد در توییتر نوشت: “تسلیت من به قربانیان و خانواده های آسیب دیده. در ارتباط با دولت ایالتی و حفاظت مدنی. ما با وزارت خارجه کشورهای آسیب دیده تماس برقرار می کنیم.”

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک، در توییتر خود را تسلیت گفت.

رئیس جمهور گفت: «از تراژدی ناشی از واژگونی یک تریلر در چیاپاس که حامل مهاجران آمریکای مرکزی بود، عمیقا متاسفم». این خیلی دردناک است. من خانواده قربانیان را در آغوش می گیرم.

هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث این تصادف شده است یا چرا قربانیان در کامیون گیر کرده اند. با این حال، مهاجرت از کشورهای آمریکای مرکزی مانند هندوراس، گواتمالا و نیکاراگوئه بسیار رایج است، جایی که خشونت، فساد، ناامنی غذایی و کمبود فرصت اقتصادی بسیاری را انتخاب دیگری باقی نگذاشته است.

این سفر خطرناک که اغلب توسط قاچاقچیان انسان سازماندهی می شود، از طریق مکزیک به شمال می رود تا به مرز ایالات متحده برسد.

در ماه نوامبر، مقامات مکزیکی گزارش دادند که حدود 600 مهاجر را که در دو تریلر در ایالت وراکروز در حال تردد بودند، پیدا کردند. موسسه ملی مهاجرت این کشور گفت 145 زن و 455 مرد را در خودروهای جعبه بسته که در حال حرکت به سمت شمال به سمت مرز ایالات متحده بودند، کشف کردند.
گشت مرزی ایالات متحده طی سال گذشته رکورد تعداد افراد را به دلیل عبور غیرقانونی از مرز ایالات متحده و مکزیک دستگیر کرده است. بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، امسال نیز تعداد افرادی که در تلاش برای عبور از مرز جان خود را از دست داده اند، بی سابقه بوده است.
امدادگران و مقامات در منطقه واژگونی کامیون مشغول به کار هستند.
روز دوشنبه، دولت بایدن سیاست مرزی بحث برانگیز دوران ترامپ معروف به “در مکزیک” را مجدداً آغاز کرد و برنامه‌ای را آغاز کرد که به مقامات اجازه می‌دهد مهاجران غیرمکزیکی را به مکزیک بفرستند تا منتظر جلسات دادگاه مهاجرت آمریکا باشند.

در دولت ترامپ، هزاران مهاجر مشمول این برنامه بودند که به طور رسمی به عنوان پروتکل های حفاظت از مهاجران شناخته می شود و در اردوگاه های موقت در امتداد مرز شمالی مکزیک اغلب در شرایط افتضاح و خطرناک اقامت داشتند.

رئیس جمهور جو بایدن متعهد شد که به این برنامه پایان دهد و روند پذیرش مهاجرانی را که قبلاً مشمول آن بوده اند، آغاز کرد. اما یک قاضی فدرال در تگزاس زمانی که به دولت دستور داد تا این سیاست را احیا کند، این برنامه ها را مختل کرد.

پریسیلا آلوارز از سی ان ان در گزارشی مشارکت داشت.