تصاویر ماهواره ای، کارشناسان پیشنهاد پرتاب فضایی ایران را می دهند

دبی: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و کارشناسان، با ادامه مذاکرات در وین بر سر توافق هسته‌ای از هم پاشیده این کشور با قدرت‌های جهانی، به نظر می‌رسد ایران برای پرتاب فضایی آماده می‌شود.
این انفجار احتمالی در فرودگاه فضایی امام خمینی ایران در حالی رخ می دهد که رسانه دولتی ایران فهرستی از پرتاب های ماهواره ای برنامه ریزی شده در دست اقدام برای برنامه فضایی غیرنظامی جمهوری اسلامی را ارائه کرده است که با یک سری پرتاب های ناموفق مواجه شده است.
سپاه پاسداران شبه نظامی ایران برنامه موازی خود را اجرا می کند که سال گذشته با موفقیت یک ماهواره را در مدار قرار داد.
اجرای پرتاب در بحبوحه مذاکرات وین با موضع تندروی مذاکره کنندگان تهران که قبلاً شش دور قبلی دیپلماسی را “پیش نویس” توصیف کرده بودند، مطابقت دارد و کشورهای غربی را خشمگین می کرد.
وزیر امور خارجه جدید آلمان تا آنجا پیش رفته که هشدار داده است که «در حال حاضر زمان برای ما رو به اتمام است».
جفری لوئیس، کارشناس مرکز مطالعات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای جیمز مارتین در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری که برنامه تهران را مطالعه می‌کند، گفت: اما همه اینها با تمرکز مجدد ابراهیم رئیسی رئیس جمهور تندرو ایران بر فضا مطابقت دارد.
با خروج حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران که توافق هسته‌ای را پشت سر گذاشت، نگرانی‌ها در مورد بیگانه شدن مذاکرات با پرتاب‌هایی که ایالات متحده ادعا می‌کند به برنامه موشک‌های بالستیک تهران کمک می‌کند، کمرنگ شده است.
لوئیس گفت: “آنها روی پوسته تخم مرغ راه نمی روند.” فکر می کنم افراد رئیسی تعادل جدیدی در ذهن دارند.
رسانه های دولتی ایران فعالیت در فرودگاه فضایی را تایید نکردند و هیئت ایران در سازمان ملل به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد. ارتش آمریکا که پرتاب‌های فضایی را دنبال می‌کند، به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد.
تصاویر ماهواره ای گرفته شده توسط Planet Labs Inc. که توسط آسوشیتدپرس به دست آمده است، فعالیت در فرودگاه فضایی در دشت های کویری روستایی استان سمنان ایران، در حدود 240 کیلومتری (150 مایلی) جنوب شرقی تهران را نشان می دهد.
یک وسیله نقلیه پشتیبانی در کنار یک دروازه سفید عظیم پارک شده بود که معمولاً یک موشک روی سکوی پرتاب قرار دارد. این وسیله نقلیه پشتیبانی در عکس های ماهواره ای دیگر در سایت درست قبل از پرتاب ظاهر شده است. همچنین یک جرثقیل هیدرولیک با سکوی ریلی قابل مشاهده است که قبل از پرتاب های قبلی نیز دیده شده و احتمالاً برای سرویس موشک استفاده می شود.
سایر تصاویر ماهواره‌ای در روزهای اخیر در فرودگاه فضایی افزایش تعداد خودروها را در این مرکز نشان می‌دهد که نشانه دیگری از افزایش فعالیت است که معمولاً پرتاب می‌شود. لوئیس گفت، ساختمانی که همچنین گمان می رود مرکز “بازرسی” موشک باشد نیز شاهد افزایش فعالیت بوده است.
او به AP گفت: «این یک فعالیت نسبتاً سنتی قبل از پرتاب است.
این فعالیت پس از آن صورت می گیرد که خبرگزاری دولتی ایران ایرنا در 5 دسامبر مقاله ای منتشر کرد مبنی بر اینکه برنامه فضایی آن چهار ماهواره آماده پرتاب دارد. یکی از آنها، ماهواره تصویربرداری مدار پایین ظفر 2 است که در مرحله نهایی آماده سازی قرار دارد. ظفر که در فارسی به معنای پیروزی است، حدود 113 کیلوگرم (250 پوند) وزن دارد.
با این حال، ظفر 1 پس از پرتاب فوریه 2020 در فرودگاه فضایی نتوانست وارد مدار شود. به گفته مقامات ایرانی در آن زمان، در این پرتاب از یک موشک سیمرغ یا «ققنوس» استفاده شد که موشک را به فضا برد، اما نتوانست آن را با سرعت مناسب در مدار قرار دهد. ایران برای ساخت این ماهواره کمتر از 2 میلیون یورو هزینه کرده بود.
برنامه فضایی غیرنظامی ایران در سال‌های اخیر شاهد یک سری شکست‌ها و انفجارهای مرگبار بوده است. یک انفجار مرموز حتی توجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا را در سال 2019 به خود جلب کرد، او در توییتی منتشر کرد که به نظر می رسد یک تصویر ماهواره ای جاسوسی طبقه بندی شده ایالات متحده از عواقب انفجار است با این عنوان: «ایالات متحده آمریکا در این حادثه فاجعه بار دخیل نبوده است. ”
در همین حال، گارد در آوریل 2020 برنامه فضایی مخفی خود را با پرتاب موفقیت آمیز یک ماهواره به مدار فاش کرد. رئیس فرماندهی فضایی ایالات متحده بعداً این ماهواره را به عنوان یک “وب کم در حال چرخش در فضا” رد کرد که اطلاعات حیاتی ایران را ارائه نمی کند – اگرچه نشان دهنده توانایی تهران برای قرار گرفتن موفقیت آمیز در مدار بود.
طی دهه گذشته، ایران چندین ماهواره کوتاه مدت به مدار زمین فرستاد و در سال 2013 یک میمون را به فضا پرتاب کرد. اما بر اساس گزارش اخیر تلویزیون دولتی، در دوره رئیسی، شورای عالی فضای ایران برای اولین بار در 11 سال گذشته تشکیل جلسه داده است.
رئیسی در جلسه آبان ماه گفت که «نشان دهنده عزم این دولت برای توسعه صنعت فضایی است.» یکی از اعضای عالی رتبه سپاه که برنامه هوافضای آن را اجرا می کند، سرلشکر امیرعلی حاجی زاده به همراه حسین وزیر امور خارجه در این نشست حضور داشتند. امیرعبداللهیان.
ایالات متحده ادعا می کند که پرتاب های این گونه ماهواره ها با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که از ایران می خواهد هیچ گونه فعالیتی در رابطه با موشک های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته ای انجام ندهد، سرپیچی می کند.
ایران که مدت‌هاست گفته است به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، پرتاب‌های ماهواره‌ای خود را حفظ می‌کند و آزمایش‌های موشکی جزء نظامی ندارد. تهران همچنین می گوید که قطعنامه سازمان ملل را نقض نکرده است، زیرا تنها از تهران خواسته است که چنین آزمایشاتی را انجام ندهد.
اما پرتاب احتمالی نیز در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران دوباره بالا گرفته است. از زمانی که ترامپ به طور یکجانبه آمریکا را از توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی در سال 2018 خارج کرد، ایران به آرامی تمام محدودیت‌هایی را که توافق برای برنامه‌اش وضع کرده بود کنار گذاشت.
امروز تهران اورانیوم را با خلوص 60 درصد غنی می کند که یک گام فنی کوتاه از سطح 90 درصدی درجه تسلیحات است. ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور نیز همچنان در حال رشد است و بازرسان بین المللی در نظارت بر پیشرفت های آن با چالش هایی روبرو هستند.
لوئیس گفت که انتظار دارد با توجه به علاقه رئیسی شاهد تسریع برنامه فضایی باشد.
او گفت: «آنها مانند روحانی در مورد توافق ایران محدود نیستند».