تلاش نخست وزیر پاکستان برای تقویت کشمیر در نشست OIC درباره افغانستان

اسلام آباد: عمران خان، نخست وزیر پاکستان، به جای تمرکز بر نظم بخشیدن به خانه خود، بار دیگر تلاش کرد تا دستور کار بدنام کشمیر را در جریان اجلاس سازمان همکاری اسلامی (OIC) پیش ببرد، جایی که او از کشورهای عضو خواست تا یک “برنامه واحدی تهیه کنند”. ” برای منطقه
خان که در هفدهمین نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اینجا صحبت می‌کرد، گفت که مردم فلسطین و کشمیر می‌خواهند پاسخی واحد از جهان اسلام درباره حقوق دموکراتیک و بشری خود ببینند.
به گزارش اینترنشنال نیوز، نخست وزیر پاکستان گفت که سازمان همکاری اسلامی باید نقش خود را برای کمک به جهان برای درک آموزه های اسلام و “عشق و علاقه ما به آخرین پیامبر حضرت محمد” ایفا کند.
این در زمانی اتفاق می افتد که عمران خان به سختی می تواند کشور خود را اداره کند. از یک سو، تورم سرسام آور و افزایش قیمت کالاها، رتبه کشور را متزلزل کرده است. از سوی دیگر، مذاکرات ناموفق دولت حاکم تحریک انصاف با گروه هایی مانند تحریک طالبان پاکستان و تحریک لبیک پاکستان نگرانی هایی را در مورد افزایش احتمالی افراط گرایی در این کشور ایجاد کرده است.
کنفرانس روز یکشنبه به رهبری OIC بزرگترین گردهمایی بین المللی در مورد افغانستان از زمان تسلط طالبان بر این کشور در اواسط ماه اوت و پس از عقب نشینی ارتش ایالات متحده از افغانستان پس از دو دهه بود.
این نشست در زمانی برگزار شد که پاکستان 57 عضو OIC را گرد هم می آورد تا به افغانستان کمک کند تا از یک بحران جلوگیری کند و در عین حال تلاش می کند تا طالبان را متقاعد کند که افغانستان را به تضعیف وجهه خود در خارج از کشور هدایت می کند.
کارشناسان بر این باورند که پاکستان در پوشش دستور کار بشردوستانه تلاش می کند تا دولت موقت افغانستان را به سمت شناسایی بین المللی سوق دهد، علیرغم پیشرفت اندک در جبهه حقوق بشر توسط این سازمان.
در نشستی که برای بحث در مورد بحران انسانی جاری در افغانستان ترتیب داده شد، عمران خان از صحنه بزرگ برای اهداف سیاسی خود استفاده کرد.
نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به حضور دولت اسلامی (داعش) در افغانستان گفت که تنها راه مقابله با این گروه تروریستی، افغانستان با ثبات است. وی گفت که داعش قادر به انجام حملات بین المللی است.
به گزارش طلوع نیوز، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان روز یکشنبه با رد اظهارات نخست وزیر پاکستان در مورد تروریسم در کشورش گفت که این کشور محصور در خشکی با تهدید داعش از سوی پاکستان روبرو بوده است.
رئیس جمهور پیشین افغانستان در واکنش به اظهارات خان گفت که این ادعاها صحت ندارد. کرزی افزود که داعش از ابتدا افغانستان را از پاکستان تهدید می کند نه برعکس.