تل آویو گران ترین شهر جهان است که در گزارش جدید از پاریس بالاتر است

تل‌آویو: ساکنان کلان شهر ساحلی اسرائیل سال‌هاست که از گرانی آن شکایت می‌کنند و هزینه‌های زندگی بخشی از دستمزدشان را کم می‌کند.
اکنون یک گزارش جدید، ایرادات آنها را تأیید می کند. بر اساس گزارش واحد اطلاعات اکونومیست، یک گروه تحقیقاتی مرتبط با مجله اکونومیست، تل آویو به عنوان گران ترین شهر برای زندگی ظاهر شده است. این شهر که قبلاً در رتبه پنجم گران قیمت ها قرار داشت، اکنون از سایر مکان های گران قیمت مانند پاریس و سنگاپور پیشی گرفته است.
اقتصاددانان این جهش را به افزایش شدید شیکل در برابر دلار نسبت می دهند. واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش روز چهارشنبه خود همچنین به افزایش هزینه های مواد غذایی و حمل و نقل اشاره کرد. این گزارش شامل قیمت مسکن نمی‌شود که یکی دیگر از شکایات رایج در میان متخصصان جوان و خانواده‌هایی است که تلاش می‌کنند در شهر شلوغ زندگی کنند.
زیو تولدانو، پیوندی از شمال اسرائیل، گفت: “زندگی در اینجا واقعاً سخت است. شما اجاره را می پردازید و برای چیز کوچکی می پردازید و زندگی می کنید، مثلاً از فیش حقوقی به چک دستمزد دیگر، بنابراین واقعاً سخت است.” او گفت که هزینه های او در تل آویو تقریبا دو برابر شده است.
خبرگزاری‌های اسرائیلی دائماً قیمت‌های کالاهای اساسی در اسرائیل را با سایر کشورهای غربی مقایسه می‌کنند، و آنچه را که سال‌ها در کیف پول‌های آن‌ها واضح بود به مخاطبان می‌چشند: این که کشور بسیار گران‌تر از سایرین است.
تل آویو مرکز مالی و فرهنگی اسرائیل است. این مکان دارای صحنه پررونق با فناوری پیشرفته، رستوران‌های در سطح جهانی و وسعتی از ساحل مدیترانه‌ای است که در ردیف هتل‌ها و آپارتمان‌های جدید درخشان قرار گرفته است.
شیکل یکی از قوی ترین ارزهای جهان است که ارزش آن تا حد زیادی با سرمایه گذاری سنگین خارجی در صحنه فناوری پیشرفته محلی افزایش یافته است.
دن بن دیوید، رئیس موسسه تحقیقات اجتماعی-اقتصادی شورش و اقتصاددان دانشگاه تل آویو، گفت که کالاها و خدمات در اسرائیل به طور کلی گرانتر از سایر کشورها هستند. تل‌آویو گران‌تر است، زیرا مرکز اقتصادی این کشور است، با مشاغل فناوری پردرآمد که استعدادها را از سراسر کشور جذب می‌کنند و باعث افزایش قیمت غذا و اجاره می‌شوند.
او گفت: «اسرائیل گران است و از این نظر، تل آویو گران‌تر از دیگر جاهای اسرائیل است، زیرا شغل‌های خوب اینجاست.
این شهر حتی تعداد بیشتری از اسرائیلی ها را به سوی خود می کشاند که مایلند به صحنه فرهنگی و اجتماعی پر جنب و جوش آن نزدیک شوند. بن دیوید گفت که این موضوع را تشدید می کند، ازدحام بزرگی که به داخل شهر منتهی می شود و حمل و نقل ناکافی به حومه آن و شهرهای اطراف آن است که باعث می شود حتی افراد بیشتری بخواهند در شهر اقامت کنند. این امر، همراه با خریداران خارجی، باعث افزایش سرسام آور قیمت املاک و مستغلات شده است و خرید آپارتمان در تل آویو را برای یک اسرائیلی معمولی تقریباً غیرممکن کرده است. حتی آپارتمان های ساده در مناطق مطلوب می توانند 4 میلیون شیکل یا بیش از 1.2 میلیون دلار قیمت داشته باشند.
یک دهه پیش، صدها هزار اسرائیلی به خیابان ها آمدند و خواستار راه حلی برای افزایش هزینه های زندگی شدند.
دولت‌های متوالی اسرائیل برای ایجاد فرصت‌های شغلی بهتر در سایر بخش‌های کشور تلاش کرده‌اند و تلاش‌ها برای گسترش حمل‌ونقل عمومی ادامه دارد، اما کند است.