تهاجم جت تایوان چین در ماه نوامبر در رتبه دوم قرار گرفت

تایپه: طبق گزارش پایگاه داده خبرگزاری فرانسه، هواپیماهای جنگی چین در ماه نوامبر 159 حمله به منطقه دفاع هوایی تایوان انجام دادند که دومین ماه بالاترین ماه در تاریخ است زیرا پکن همچنان به فشارهای نظامی بر این جزیره دموکراتیک ادامه می دهد.
تایوان خودمختار تحت تهدید دائمی تهاجم چین زندگی می کند، چینی که این جزیره را قلمرو خود می داند و قول داده است که روزی آن را در صورت لزوم با زور تصرف کند.
پکن از زمانی که تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان در سال 2016 به قدرت رسید، فشار بر تایوان را افزایش داده است، زیرا او موضع این کشور مبنی بر اینکه این جزیره بخشی از “چین واحد” است را رد می کند.
طی 14 ماه گذشته، پس از اینکه پکن شروع به ارسال تعداد فزاینده ای هواپیماهای جنگی به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان (ADIZ) کرد، شمشیربازی به اوج های جدیدی رسیده است، که هواپیماهای نظامی چین قبلا تا حد زیادی از آن اجتناب کرده بودند.
این اقدامات تشدید کننده ترس را در میان متحدان غربی مانند ایالات متحده و ژاپن افزایش داده است که چین ممکن است دستور حمله به تایوان را صادر کند، حتی اگر آن را در حال حاضر بعید بدانند.
روز سه‌شنبه، پنتاگون از طرح‌هایی برای تقویت استقرار و پایگاه‌های مستقر در چین، ارتقا و گسترش تأسیسات نظامی در گوام و استرالیا پرده برداری کرد.
وزارت دفاع تایوان در سپتامبر 2020 تهاجم هواپیماهای جنگی چین به ADIZ را علنی کرد و خبرگزاری فرانسه پایگاه داده ای را برای جمع آوری جزئیات پروازها ساخته است که هم از نظر اندازه و هم از نظر تعداد دفعات افزایش یافته است.
نوامبر سومین ماه متوالی بود که بیش از 100 هواپیمای جنگی در آن حمله کردند.
حملات ماه گذشته شامل 100 فروند جنگنده و 9 مورد توسط بمب افکن های H6 چین با قابلیت حمل اتمی بود.
منطقه دفاعی با حریم هوایی سرزمینی تایوان یکی نیست. درعوض، شامل یک منطقه بسیار بزرگتر است که با بخشی از منطقه شناسایی دفاع هوایی خود چین همپوشانی دارد.
پکن به کاوش در بخش جنوب غربی منطقه چسبیده است. تقریباً روزانه پروازهای کوچکتر، ناوگان جنگنده های پیر تایوان را تحت فشار قرار می دهد، در حالی که پکن نیز گاهی اوقات تعداد بیشتری را برای نشان دادن نارضایتی از رویدادهای خاص ارسال می کند.
اکتبر همچنان شلوغ ترین ماه ثبت شده با 196 حمله است که 149 مورد آن تنها در چهار روز انجام شده است زیرا پکن روز ملی سالانه خود را جشن می گیرد.
نوامبر شاهد تهاجمات در مقیاس وسیع کمتر بود، اما تقریباً روزانه تعداد زیادی هواپیما در جریان بود.
ارتش تایوان تنها سه روز در ماه نوامبر بدون تهاجم ثبت کرد.
چیو کو-چنگ، وزیر دفاع، روز دوشنبه، پس از سورتی پرواز توسط 27 هواپیمای چینی در روز قبل، که بزرگترین ماه اما پنجمین بزرگ ترین روزانه بود، گفت: “وضعیت اخیر به ویژه با تقریباً بدون توقف (تهاجمات) وخیم است. تهاجم ثبت شده
وی افزود: «قصد چین این است که به آرامی ما را خسته کند تا به شما اطلاع دهد که ما این قدرت را داریم».
چیو پیش از این هشدار داده بود که تنش‌های نظامی بین تایوان و چین به بالاترین حد خود در چهار دهه اخیر رسیده است، و افزود که پکن در موقعیتی قرار خواهد گرفت که در سال 2025 تهاجم کاملی را آغاز کند.
در ماه سپتامبر، سومین ماه ثبت شده، هر روز به غیر از یک روز، در مجموع 117 سورتی پرواز رخ داد.
در سال جاری تاکنون نزدیک به 900 هواپیمای چینی به ADIZ تایوان نفوذ کرده اند. از زمانی که وزارت دفاع تایوان برای اولین بار این حملات را در سپتامبر سال گذشته آغاز کرد، بیش از 1000 پرواز انجام شده است.
در گزارش دفاعی دوسالانه ای که توسط وزارت دفاع تایپه در ماه گذشته منتشر شد، آمده است که “دستکاری مکرر تهدیدات منطقه خاکستری” از جمله تهاجم هواپیماهای جنگی توسط چین، با هدف “تسخیر تایوان بدون جنگ” است.
جوزف وو، وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه در توییتی نوشت: «بدیهی است که هدف از اقدام اجباری جمهوری خلق چین برای به زانو درآوردن تایوان و دور نگه داشتن ما از شرکای دموکراتیک خود است.
اشتباه نکنید: ما هرگز در برابر فشار ح‌ک‌چ تسلیم نخواهیم شد.»