توتو: غول سقوط کرده است: از رهبران معنوی به گروه های افراطی، جهان در سوگ مرگ نماد ضد آپارتاید دزموند توتو عزادار است.

دهلی نو: درگذشت اسقف اعظم ممتاز، دزموند توتو، فصل دیگری از سوگواری در “وداع ملت ما با نسلی از آفریقای جنوبی برجسته ای است که آفریقای جنوبی آزاد شده را برای ما به ارث برده اند”، اینگونه است که رئیس جمهور سیریل رامافوسا به ضد آپارتاید ادای احترام کرد. نمادی که روز یکشنبه در 90 سالگی درگذشت. با انتشار خبر درگذشت اسقف اعظم سابق کیپ تاون، ادای احترام از سراسر جهان سرازیر شد.
برای باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، اولین رهبر سیاه پوست این کشور که به کاخ سفید رسید، توتو “یک مربی، یک دوست و یک قطب نمای اخلاقی” بود که می توانست “انسانیت را در دشمنان خود بیابد”.
اسقف اعظم توتو با روحیه جهانی در مبارزه برای آزادی و عدالت در کشور خود ریشه داشت، اما همچنین نگران بی عدالتی در همه جا بود.
جیمی کارتر، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، گفت که هیچ کلمه ای بهتر از این سه … “عشق، آزادی و شفقت” نمونه ای از وزارت او نیست.
اوهورو کنیاتا، رئیس جمهور کنیا گفت که درگذشت توتو “یک ضربه بزرگ” نه تنها به آفریقای جنوبی بلکه برای کل قاره آفریقا بود.
او گفت: “اسقف اعظم توتو الهام بخش نسلی از رهبران آفریقایی بود که رویکردهای غیرخشونت آمیز او را در مبارزات آزادیبخش پذیرفتند.”
بابی واین، رهبر مخالفان اوگاندا در توییتر نوشت: «یک غول سقوط کرده است.
ما خدا را به خاطر زندگی او سپاسگزاریم — زندگی هدفمندی که واقعاً در خدمت بشریت بود. روحش در آرامش باشد. به همه مردمی که در سراسر جهان تحت تأثیر زندگی و خدمت او قرار گرفتند تسلیت می گویم.

واتیکان در بیانیه ای اعلام کرد که پاپ فرانسیس غمگین است و “از صمیم قلب به خانواده و عزیزانش تسلیت می گوید”.
حضرتش با توجه به خدمت او به انجیل از طریق ترویج برابری نژادی و آشتی در زادگاهش آفریقای جنوبی، روح او را به رحمت پر محبت خداوند متعال می سپارد.
دالایی لاما، رهبر روحانی تبعیدی تبت، “دوستی و پیوند معنوی” بین آنها را گرامی داشت. اسقف اعظم دزموند توتو به طور کامل وقف خدمت به برادران و خواهران خود برای منافع عمومی بیشتر بود. او یک انسان دوست واقعی و یک مدافع متعهد حقوق بشر بود.»
مری رابینسون، رئیس گروه بزرگان، گروهی از رهبران جهانی که برای صلح و حقوق بشر کار می کنند، که توسط توتو یکی از بنیانگذاران آن است، گفت: “همه ما ویران شده ایم”. رابینسون، رئیس جمهور اسبق ایرلند نیز گفت: «او به من الهام کرد که در عبارت تکرار نشدنی خود، «زندانی امید» باشم.
بزرگان در بیانیه ای گفتند که آنها “یک دوست عزیز را از دست داده اند که خنده های مسری و شوخ طبعی او” همه آنها را خوشحال و مجذوب خود کرده است.
ملکه بریتانیا الیزابت دوم روز یکشنبه گفت که از مرگ دزموند توتو “عمیقاً متأسف” است و او را “مردی که خستگی ناپذیر از حقوق بشر در آفریقای جنوبی و در سراسر جهان دفاع می کند” خواند.
او در بیانیه‌ای گفت: «با علاقه ملاقات‌هایم با او و صمیمیت و شوخ طبعی او را به یاد می‌آورم. در سرتاسر کشورهای مشترک المنافع، جایی که او از چنان محبت و احترام بالایی برخوردار بود».
جانسون در توئیتی نوشت: نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون، با تکرار این احساسات گفت که او “یک شخصیت مهم در مبارزه با آپارتاید و در مبارزه برای ایجاد آفریقای جنوبی جدید است – و به خاطر رهبری معنوی و شوخ طبعی غیرقابل سرکوبش در یادها خواهد ماند.”
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت توتو “زندگی خود را وقف حقوق بشر و برابری بین مردم کرده است”. او به زبان فرانسوی در توییتی نوشت: «مبارزه او برای پایان آپارتاید و آشتی در آفریقای جنوبی در حافظه ما باقی خواهد ماند.

اسقف اعظم کیپ تاون تابو ماکگوبا گفت که زندگی توتو، یک “فردی عمیقاً معنوی” باید جشن گرفته شود.
او هر جا که آن را دید و توسط هرکسی که مرتکب آن شده بود نام اشتباه را بر زبان آورد.
اسقف اعظم انگلیکن کیپ تاون تابو ماکگوبا گفت که میراث او قدرت اخلاقی، شجاعت اخلاقی و وضوح است. او با مردم احساس می کرد. در جمع و تنها گریه می کرد چون درد مردم را احساس می کرد. و او خندید – نه، نه فقط خندید، بلکه با لذت قهقهه زد – وقتی شادی آنها را با آنها در میان گذاشت.
یوناس گار استور، نخست وزیر نروژ، به مردی که “قدرت آشتی و بخشش را نشان داد” ادای احترام کرد.
وی با تاکید بر جایزه نوبل توتو، افزود: هرگز جایزه صلح تا این حد مناسب نبوده است.
اسقف اعظم کانتربری جاستین ولبی گفت درگذشت اسقف اعظم توتو (که همیشه به عنوان آرک شناخته می شود) خبری است که ما با اندوه عمیق دریافت می کنیم – اما همچنین با قدردانی عمیق در مورد زندگی او فکر می کنیم. «… عشق آرچ زندگی سیاستمداران و کشیشان، شهرنشینان و رهبران جهان را متحول کرد. دنیا به خاطر این مرد متفاوت است.»
بنیاد نلسون ماندلا گفت که از دست دادن اسقف اعظم ممتاز دزموند مپیلو توتو غیرقابل اندازه گیری است. او بزرگتر از زندگی بود، و برای بسیاری در آفریقای جنوبی و در سراسر جهان زندگی او یک برکت بوده است. سهم او در مبارزات علیه بی عدالتی، در سطح محلی و جهانی، تنها با عمق تفکر او در مورد ساختن آینده های آزادیبخش برای جوامع بشری مطابقت دارد.
توتو برای اولین بار در دهه 1950 با نلسون ماندلا یکی دیگر از رهبران ضد آپارتاید ملاقات کرد، اما برای چندین دهه دیگر یکدیگر را ندیدند، با این حال، در روزی که دومی از زندان در سال 1990 آزاد شد، همان شب در خانه اسقف اعظم ماندلا ماند.
دکتر برنیس کینگ، کوچکترین دختر کشیش مارتین لوتر کینگ جونیور، گفت که از اطلاع از مرگ “حکیم جهانی، رهبر حقوق بشر و زائر قدرتمند روی زمین” متأسف شد. «… یک پیر بزرگ و تأثیرگذار اکنون یک جد ابدی و شاهد است. و ما بهتریم چون او اینجا بود.”
برای محمد شتایه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی که از سوی غرب حمایت می شود، مرگ توتو «ضایعه ای برای عدالت، حقیقت و صلح در جهان بود. «… او فلسطین را دوست داشت و فلسطین او را دوست داشت».
حتی گروه شبه‌نظامی اسلام‌گرای فلسطینی HAMS گفت: “مردم آنها یک حامی قوی راهپیمایی خود به سوی آزادی و استقلال را از دست دادند”. “پدر دزموند توتو تمام زندگی خود را صرف مبارزه با نژادپرستی و دفاع از حقوق بشر کرد.”
یک صبح سنگین بعد از کریسمس
در همین حال، آفریقای جنوبی از همه نژادها روز یکشنبه برای ادای احترام به اسقف اعظم توتو در کلیسای جامع سنت جورج کیپ تاون توقف کردند.
در حیاط کلیسای جامع، پدر مایکل ویدر، رئیس کلیسای جامع، کمی بعد از نماز صبح یکشنبه، به تماس‌های تلفنی پاسخ می‌داد و با کارگران صحبت می‌کرد.
او در نزدیکی یک زیارتگاه موقتی که برای عموم مردم برای گذاشتن گل آماده شده بود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «او به مرگ مقدس مرد.
علیرغم این از دست دادن، او گفت: “این امر با کمی تسکین برای خانواده همراه است، زیرا پدر دزموند در هفته های گذشته دردهای زیادی را تحمل کرده است.”
در میان کسانی که ادای احترام کردند، میریام موکوادی، یک پرستار 67 ساله بازنشسته بود که گفت برنده جایزه نوبل “برای ما یک قهرمان بود، او برای ما جنگید”. ما به خاطر او آزاد شدیم. اگر او نبود، احتمالاً به عنوان یک کشور گم شده بودیم. او فقط خوب بود.»
بسیاری از رهگذران توتو را نه فقط به خاطر نقشش در مبارزه با آپارتاید، بلکه به خاطر اینکه چگونه دولت دموکراتیک را مورد بازخواست قرار داده و دائماً فساد در کنگره ملی آفریقایی حاکم را فریاد می‌زد، به یاد می‌آورند.
آکی خان، یک صدابردار 64 ساله و کهنه کار مبارزات آپارتاید، گفت: “من نمی توانم کسی را با آن نوع قطب نما اخلاقی در آفریقای جنوبی به یاد بیاورم.”
(با ورودی های نمایندگی ها)