توتو: مرثیه ای ساده برای یک تایتان: آفریقای جنوبی برای خداحافظی توتو آماده می شود

کیپ تاون: آفریقای جنوبی روز شنبه وداع با اسقف اعظم دزموند توتو، آخرین قهرمان بزرگ مبارزه خود با آپارتاید را در مراسم تشییع جنازه‌ای که شکوه و عظمت نداشت اما پر از اشک و غرق در باران بود، آغاز کرد.
این مراسم با سرود و راهپیمایی روحانیون در کلیسایی که توتو نیز در آنجا دفن خواهد شد، عود می سوزانند و شمع حمل می کنند، آغاز شد.
توتو یکشنبه گذشته در سن 90 سالگی درگذشت و باعث غم و اندوه مردم آفریقای جنوبی و ادای احترام از سوی رهبران جهان به خاطر زندگی خود در مبارزه با بی عدالتی شد.
توتو که به خاطر فروتنی‌اش مشهور بود، دستورالعمل‌هایی را برای برگزاری مراسم ساده و بی‌پروا، با تابوت ارزان، کمک‌های خیریه به جای ادای احترام به گل و سوزاندن آتش سوزی دوستدار محیط زیست ارائه کرد.
مراسم تعزیه در ساعت 10 صبح (08:00 GMT) در کلیسای جامع سنت جورج کیپ تاون آغاز شد، جایی که توتو برای سالها از منبر برای مقابله با رژیم اقلیت سفیدپوست وحشی استفاده می کرد. در آنجا دفن خواهد شد.
رئیس جمهور سیریل رامافوزا، که مداحی را اجرا خواهد کرد، مراسم تشییع جنازه توتو را در دسته ویژه ای که معمولاً برای رؤسای جمهور و افراد بسیار مهم تعیین می شود، برگزار کرد.
او همچنین پرچم رنگارنگ آفریقای جنوبی را به لیا، بیوه توتو خواهد داد – یادآور توصیف شوهرش از کشور پس از آپارتاید به عنوان “ملت رنگین کمان”.
آفریقای جنوبی یک هفته عزای عمومی را اعلام کرده است که با دو روز دراز کشیدن در ایالت به اوج خود رسیده است.
چندین هزار نفر، که برخی از آنها به سراسر کشور سفر کرده بودند، از کنار یک تابوت کوچک طنابدار ساخته شده از کاج که صرفاً با یک دسته میخک تزئین شده بود، گذشتند.
در زیر آسمان خاکستری و نم نم نم نم باران، عزاداران به کلیسای جامع آورده شدند. به گفته مورخ Khaya Ndwandwe، باران ها “نعمت است” و نشان می دهد که “روح توتو خوش آمدید” به بهشت.
عزاداران شامل دوستان و خانواده نزدیک، روحانیون و مهمانانی از جمله مری رابینسون رئیس جمهور سابق ایرلند بود که قرار است دعا بخواند.
دیگر عزاداران الیتا، بیوه آخرین رهبر آپارتاید FW de Klerk بودند که در نوامبر درگذشت.
یکی از بهترین دوستان توتو، دالایی لاما، به طور آشکار در مراسم خاکسپاری غایب است. نگودوپ دورجی، نماینده او در خارج از کلیسا به خبرگزاری فرانسه گفت که او به دلیل کهولت سن و محدودیت‌های کووید نتوانست سفر کند.
دوست دیرینه توتو، اسقف بازنشسته مایکل ناتال، که در زمانی که توتو اسقف اعظم کیپ تاون بود، رئیس کلیسای انگلیکن بود، خطبه را ایراد خواهد کرد.
این دو رابطه قوی برقرار کردند و برای بسیاری نشان داد که چگونه یک رهبر سفیدپوست می تواند برای یک رهبر سیاه پوست کار کند. ناتال در ادامه خاطراتی با عنوان «شماره دو توتو» درباره دوستی آنها نوشت.
جنگنده
در دوران آپارتاید، اقلیت سفیدپوست آفریقای جنوبی کنترل خود را با مجموعه ای از قوانین مبتنی بر مفهوم نژادی و جدایی نژادی تثبیت کرد و پلیس با بی رحمی مخالفان را تعقیب کرد، آنها را کشت یا زندانی کرد.
با محکومیت نلسون ماندلا و دیگر رهبران به چندین دهه زندان، توتو در دهه 1970 به نماد مبارزه تبدیل شد.
این چهره بنفش پوش بی وقفه در خارج از کشور مبارزات انتخاباتی انجام داد و ایالات متحده، بریتانیا و آلمان و دیگر کشورها را به دلیل شکست در اعمال تحریم ها علیه رژیم آپارتاید، شلاق زد.
او در خانه، از بالای منبر خود، خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان، از جمله تیراندازی دانش‌آموزان مدرسه در قیام سال 1976 سووتو را به شدت مورد انتقاد قرار داد. فقط لباس هایش او را از زندان نجات داد.
پاتریشیا دی لیل، وزیر کابینه و فعال ضد آپارتاید، راهپیمایی‌های اعتراضی زیادی را که توتو رهبری می‌کرد، یادآور شد.
او گفت که حضور او مانند یک سپر نامرئی بود و پلیس “چون از او می ترسیدند” شلیک یا گاز اشک آور شلیک نمی کرد.
شوخ طبعی
پس از برچیده شدن آپارتاید و آغاز اولین انتخابات آزاد در آفریقای جنوبی در سال 1994، توتو ریاست کمیسیون حقیقت و آشتی را بر عهده داشت که وحشت های گذشته را با جزییات تلخ فاش کرد.
او بعداً بدون ترس علیه کنگره ملی آفریقا (ANC) به دلیل فساد و بی کفایتی رهبری سخن گفت.
استحکام اخلاقی و اشتیاق توتو با طنز تحقیرآمیز و خنده ای معروف همراه شد.
توتو برای مراسم تشییع جنازه خود، متنی را از انجیل سنت یوحنا در عهد جدید که در آن عیسی پس از شام آخر شاگردانش را مورد خطاب قرار می دهد، به عنوان یک نقل قول راهنما انتخاب کرد.
در اینجا آمده است: «این فرمان من است که یکدیگر را دوست بدارید، همانطور که من شما را دوست داشتم».