توتو: نور در تاریکی به ارمغان آورد: آفریقای جنوبی با توتو خداحافظی کرد

کیپ تاون: رئیس جمهور سیریل رامافوسا از اسقف اعظم فقید دزموند توتو به عنوان “پرگار اخلاقی و وجدان ملی ما” ستایش کرد و آفریقای جنوبی در مراسم تشییع جنازه ایالتی در روز شنبه با قهرمان مبارزه علیه آپارتاید وداع کرد.
رامافوزا در مراسم مداحی در این مراسم گفت: “پدر درگذشته ما یک جنگجوی صلیبی در مبارزه برای آزادی، برای عدالت، برای برابری و برای صلح، نه فقط در آفریقای جنوبی، کشور محل تولدش، بلکه در سراسر جهان بود.” کلیسای جامع سنت جورج در کیپ تاون. توتو که در سال 1984 جایزه صلح نوبل را به دلیل مخالفت بدون خشونت با آپارتاید دریافت کرد، یکشنبه گذشته در سن 90 سالگی درگذشت.
کیپ تاون روز شنبه بارانی بی‌سابقه بود زیرا عزاداران برای وداع با مردی که با علاقه به نام “طاق” شناخته می‌شد گرد هم آمدند. اسقف بازنشسته مایکل ناتال که سال ها به عنوان معاون توتو خدمت می کرد، گفت: “او از لحاظ قد و قامت بدنی کوچک، از نظر اخلاقی و معنوی در میان ما غول بود.” اسقف اعظم کانتربری جاستین ولبی، که رهبری انجمن جهانی انگلیکن را بر عهده دارد، در پیامی گفت: “مردم گفته اند “وقتی ما در تاریکی بودیم، او نور آورد” و این … کشورهایی را در سراسر جهان که با ترس دست و پنجه نرم می کنند روشن کرده است. درگیری، آزار و اذیت، ظلم». رویترز