تورم بریتانیا به بالاترین سطح در 30 سال گذشته رسید

دفتر آمار ملی روز چهارشنبه اعلام کرد که تورم در دسامبر به 5.4 درصد افزایش یافته است که بالاترین نرخ از سال 1992 است. بیشترین افزایش قیمت ها مربوط به حمل و نقل، مواد غذایی و آشامیدنی، مبلمان، مسکن و کالاهای خانگی بوده است.

قیمت‌ها در حال حاضر بسیار سریع‌تر از پرداخت افزایش می‌یابند، و تأمین مخارج زندگی را برای خانوارها دشوارتر می‌کند. دستمزدها با نرخ سالانه تنها 3.8 درصد در دسامبر افزایش یافت.

درد بسیار بیشتری در راه است. مصرف کنندگان بریتانیایی در ماه آوریل با افزایش شدید هزینه ها روبرو هستند، زمانی که سقف قیمت انرژی افزایش می یابد و مالیات ها افزایش می یابد. طبق گفته بانک آمریکا، خانوارها امسال 790 پوند (1075 دلار) بیشتر برای گرم کردن و روشنایی خانه های خود پرداخت خواهند کرد.

پل دیلز، اقتصاددان ارشد بریتانیا در کپیتال اکونومیکس، روز چهارشنبه گفت: «این راز نیست که تورم حتی بیشتر از این هم افزایش خواهد یافت». او انتظار دارد که تورم قیمت مصرف کننده در آوریل به بالای 7 درصد برسد و در تمام سال جاری بالای 4 درصد باقی بماند.

قیمت بنزین در منطقه خطر قرار دارد.  بایدن نمی تواند کار زیادی در مورد آن انجام دهد

در ماه دسامبر، بانک مرکزی انگلستان اولین بانک مرکزی بزرگی بود که از زمان شروع همه‌گیری، نرخ بهره را افزایش داد. اما افزایش قیمت، سیاستگذاران را تحت فشار قرار خواهد داد تا حتی بیشتر تهاجمی شوند. دیلز انتظار دارد بانک انگلستان نرخ بهره را در ماه فوریه به 0.5 درصد افزایش دهد.

نخست وزیر بوریس جانسون با درخواست هایی برای انجام کارهای بیشتر برای کمک به خانواده ها مواجه شده است. برای مثال، حزب اصلی اپوزیسیون کارگر، مالیات بادآورده‌ای را بر شرکت‌های پمپاژ نفت و گاز از دریای شمال پیشنهاد کرده است که به جبران افزایش قیمت انرژی کمک می‌کند.