تورم در حال افزایش است. آیا فدرال رزرو باید «شوک و هیبت» ایجاد کند؟

هنگامی که جروم پاول، رئیس جرومه پاول، پس از نشست روز چهارشنبه فدرال رزرو، کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند، سرمایه گذاران به دنبال سرنخ هایی خواهند بود. سرمایه گذاران انتظار ندارند که فدرال رزرو در این هفته حرکتی انجام دهد. این به احتمال زیاد در ماه مارس اتفاق می افتد.

نرخ های بهره بالاتر وام گرفتن را برای اکثر مردم و شرکت ها گران تر می کند. این به نوبه خود منجر به کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده و کسب‌وکار می‌شود که معمولاً روی افزایش قیمت‌ها سرپوش می‌گذارد.

اکثر وال استریت فکر می کنند که فدرال رزرو می خواهد رویکردی آهسته و پیوسته برای مبارزه با قیمت های مصرف کننده بالاتر داشته باشد. افزایش شدید نرخ ها می تواند به اقتصاد آسیب برساند و منجر به آشفتگی بیشتر در بازار سهام ناگهانی شود.

بلک راک به پول اهمیت می دهد، نه اینکه
داده‌های بورس کالای شیکاگو نشان می‌دهد که بازار با احتمال ۸۸ درصدی افزایش نرخ بهره در نشست ۱۶ مارس فدرال رزرو، قیمت‌گذاری می‌کند.

اما بخش کوچکی از معامله گران معتقدند که فدرال رزرو نرخ ها را با شدت بیشتری افزایش خواهد داد. سرمایه گذاران با احتمال 5 درصد قیمت گذاری می کنند که فدرال رزرو نرخ ها را نیم واحد افزایش دهد. (7 درصد باقی مانده معتقدند که فدرال رزرو محکم خواهد نشست.)

بیل آکمن، مدیر صندوق سرمایه گذاری اوایل این ماه توییت کرد افزایش نیم واحدی توسط فدرال رزرو می تواند به “بازیابی اعتبار” به عنوان یک مبارزه کننده تورم کمک کند، زیرا این یک “حرکت غافلگیرکننده برای شوک و وحشت بازار است که عزم آن را در مورد تورم نشان می دهد.”

آکمن افزود: “فدرال رزرو در حال شکست در نبرد تورم است و از جایی که باید باشد عقب مانده است و پیامدهای اقتصادی دردناکی برای آسیب پذیرترین قشرها خواهد داشت.”

حتی برخی از بانکداران شروع به فکر می کنند که فدرال رزرو می تواند با افزایش نرخ بهره شروع کند.

بروس ون ساون، مدیر عامل بانک منطقه ای مستقر در نیوانگلند گروه مالی شهروندان (CFG)، به CNN Business گفت که او صحبت های بیشتری در مورد افزایش نیم نقطه ای می شنود.

ون ساون خاطرنشان کرد که با وجود اینکه هنوز قیمت واقعی آن در بازار وجود ندارد، ممکن است فدرال رزرو بخواهد سریعتر برای کاهش فشارهای تورمی بیشتر اقدام کند.

با این حال، اکثر فعالان بازار فکر می کنند که فدرال رزرو می تواند نشان دهد که در مبارزه با تورم با افزایش های کمتر نرخ ها جدی است.

ما فکر می‌کنیم بعید است بانک مرکزی این احتمال را باز کند [half-point] پیاده روی در ماه مارس لوئیجی اسپرانزا، اقتصاددان ارشد جهانی با BNP Paribas، در گزارشی گفت: ما افزایش های مکرر را به عنوان محتمل ترین خطر در نظر می گیریم.

دقیقا همینه جی پی مورگان چیس (JPM) مدیرعامل جیمی دیمون انتظار دارد این اتفاق بیفتد. دیمون در کنفرانس تلفنی درآمد بانک در اوایل این ماه به تحلیلگران گفت که “احتمال بسیار خوبی وجود دارد که بیش از چهار” افزایش نرخ در سال جاری وجود داشته باشد – و به طور بالقوه تا شش یا هفت افزایش یابد.

دیمون در مورد انتظارات کنونی از افزایش آهسته، تدریجی و تلگرافی نرخ بهره گفت: «کل این تصور که به نوعی شیرین و ملایم خواهد بود و هیچ کس هرگز تعجب نمی کند… فکر می کنم این یک اشتباه است.

برای درآمدهای فنی آماده شوید

سهام در بخش اول فصل سود نوسان داشته است. جی پی مورگان چیس، گلدمن ساکس (جی اس) و سایر بانک های بزرگ انتظارات قابل توجهی را که سرمایه گذاران از نتایج خود داشتند، برآورده نکرده اند.

اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که بخش فناوری که در چند سال گذشته پیشتاز بازار بوده است، در مرکز توجه قرار گیرد.

گلدمن ساکس نزدیک به 4 میلیارد دلار درآمد داشت، اما این به اندازه کافی خوب نبود
سرمایه‌گذاران در صورت تقاضا برای محاسبات ابری از افرادی مانند این مطالعه می‌کنند IBM (IBM) و مایکروسافت (MSFT).
لیدر چیپ اینتل (INTC)که امسال علیرغم نگرانی های ماندگار در مورد مسائل مربوط به زنجیره تامین نیمه هادی ها افزایش یافته است، همچنین برای گزارش درآمد در نظر گرفته شده است. الون ماسک هم همینطور تسلا (TSLA) و با ارزش ترین شرکت جهان، سازنده آیفون سیب (AAPL).
توقعات بالاست وال استریت همچنان سهام‌های فناوری را می‌پسندد، حتی اگر این بخش و به طور کلی نزدک اخیراً در حالت تصحیح قرار گرفتند و بیش از 10 درصد از بالاترین رکورد کاهش یافتند.

بر اساس داده‌های FactSet Research، 62 درصد از رتبه‌بندی‌های تحلیلگران وال استریت از شرکت‌های فناوری و ارتباطات در S&P 500، رتبه‌بندی خرید است.

تا بعدی

دوشنبه: درآمد از فیلیپس (PHG)، هالیبرتون (مورد) و IBM
سهشنبه: اعتماد مصرف کننده ایالات متحده؛ درآمد از اریکسون (ERIC)، Verizon (VZ)، جانسون و جانسون (JNJ)، دادن (دادن)مایکروسافت، پایتخت یک (حافظه) و تگزاس اینسترومنتز (TXN)
چهار شنبه: فروش خانه جدید آمریکا: تصمیم فدرال رزرو؛ درآمد از شرکت مادر CNN AT&T (تی)، سرود (ANTME)، بوئینگ (BA)، اینتل و تسلا
پنج شنبه: تولید ناخالص داخلی ایالات متحده برای سه ماهه چهارم؛ درآمد از Comcast (CMCSA)، مک دونالد (MCD)، مسترکارت (MA)، سیب، موندلز (MDLZ) و ویزا (V)
جمعه: درآمد و مخارج شخصی ایالات متحده؛ درآمد از شورون (CVX)، ارتباطات منشور (CHTR)، کرم ابریشم (گربه) و Colgate-Palmolive (CL)