توضیح داد: ذخیره استراتژیک نفت چیست؟

نیویورک: زمانی که رئیس جمهور جو بایدن دستور آزادسازی 50 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا را برای کمک به کاهش هزینه های انرژی صادر کرد، او بار فزاینده ای را برای میلیون ها آمریکایی که سفر روز شکرگزاری را آغاز می کردند، هدف قرار داد.
اقدامی که روز سه‌شنبه اعلام شد و با هماهنگی نادری با چندین کشور دیگر انجام شد، از معدود کارهایی است که یک دولت ریاست‌جمهوری می‌تواند برای کاهش فشار – و تهدید سیاسی – افزایش تورم انجام دهد. با این حال، احتمال ارائه تسکین معنی دار در آینده نزدیک، احتمالا کم است. با این حال، هر گونه کمکی برای کاهش قیمت سوخت، حتی در حد متوسط، مورد استقبال بسیاری از آمریکایی ها قرار خواهد گرفت.
در اینجا نگاهی به آنچه درگیر است می بینیم:
چیست ذخیره نفت?
ذخایر استراتژیک نفت آمریکا حدود 605 میلیون بشکه نفت در غارهای نمک زیرزمینی در تگزاس و لوئیزیانا نگهداری می کند. پس از تحریم نفتی اعراب در دهه 1970 برای ذخیره نفتی که در مواقع اضطراری امکان استفاده از آن وجود داشت، ایجاد شد. اما پویایی صنعت جهانی نفت در سال های اخیر به طرز چشمگیری تغییر کرده است: اکنون ایالات متحده بیش از واردات نفت خود صادر می کند.
محدودیتی برای اینکه چه مقدار می تواند به طور همزمان منتشر شود وجود دارد. در گذشته دولت حدود 1 میلیون بشکه در روز آزاد کرده است. با این نرخ، ورود وعده داده شده 50 میلیون بشکه ای نفت خام می تواند حدود دو ماه ادامه یابد.
چرا بایدن از ذخیره استفاده کرد؟
ایده این است که با عرضه نفت بیشتر در بازار، قیمت ها کاهش می یابد. این اتفاق هنوز نیفتاده است. اما بسته به آنچه در بقیه جهان اتفاق می افتد، هنوز هم این شانس وجود دارد که بتواند کار کند.
پس از اعلام این خبر، قیمت نفت اندکی افزایش یافت. کلودیو گالیمبرتی، معاون ارشد بازارهای نفت در ریستاد انرژی گفت که معامله گران منتظر این خبر بودند و ممکن است از جزئیات غافلگیر شده باشند.
جیم بورخارد، معاون رئیس IHS Markit گفت: “واکنش فوری قیمت، قضاوت نهایی در مورد اثربخشی این تلاش نیست.” این واقعاً در ماه‌های آینده خواهد بود.»
موثر بودن این حرکت به عوامل مختلفی بستگی دارد.
چه در مورد اوپک?
کارتل نفت اوپک و متحدانش حدود یک هفته دیگر برای تصمیم گیری در مورد افزایش تولید یا توقف، یک استراتژی که این گروه اغلب برای افزایش قیمت ها استفاده می کند، تشکیل جلسه خواهند داد. اوایل این ماه، بایدن امیدوار بود کشورهای اوپک به رهبری عربستان سعودی با افزایش قابل توجه تولید موافقت کنند. اما آنها فقط افزایش اندکی داشتند.
اگر اوپک هفته آینده تصمیم بگیرد که خواهان افزایش قیمت است، اعضای آن می توانند نفت را از بازار خارج کنند. بورکهارد گفت: “فقط یک شبه، آنها می توانند آن را جبران کنند.” “بنابراین این یک علامت سوال بزرگ است، این است که آنها چگونه به این موضوع واکنش نشان می دهند.”
گالیمبرتی گفت: ائتلافی که بایدن گرد هم آورد – که هند، چین، ژاپن، کره جنوبی و بریتانیا را برای بهره برداری از ذخایر استراتژیک نفت خود گرد هم می آورد – بی سابقه است. او تخمین می‌زند که در مجموع، این گروه می‌تواند بین 70 تا 80 میلیون بشکه نفت به بازار اضافه کند.
او افزود: «این به نوعی ائتلاف واردکنندگان نفت است. اما آیا آنها واقعاً می توانند جایگزین اوپک پلاس شوند یا واقعاً می توانند نماینده رقیب اوپک پلاس باشند؟ پاسخ این است مطلقا نه.” به این دلیل که گروه واردکنندگان از ذخایر استراتژیک نفتی خود استفاده می کنند که محدود است. از سوی دیگر، اوپک و متحدانش دارای ذخایر نفتی هستند که می تواند برای چندین دهه دوام بیاورد. گالیمبرتی گفت: «بنابراین هیچ مقایسه ای بین این دو وجود ندارد.
بنزین ارزان می شود؟
آنچه بسیاری از مصرف کنندگان می خواهند بدانند این است که چه اتفاقی برای قیمت بنزین در پمپ می افتد. عوامل زیادی در قیمت بنزین دخیل هستند. پالایشگاه ها نفت خام را از قبل خریداری می کنند، بنابراین آنها همچنان با نفت گران تر کار می کنند و ایالت ها نرخ های مالیاتی متفاوتی دارند که بر قیمت تأثیر می گذارد.
کوین بوک، مدیر عامل شرکت کلیرویو انرژی پارترز، گفت: با این وجود، اگر اوپک با کاهش تولید واکنش نشان ندهد، هجوم نفت می تواند به کاهش قیمت بنزین از 10 سنت تا 15 سنت در هر گالن منجر شود. حتی اگر افت قیمت اتفاق نیفتد، بایدن می‌تواند از آنچه که تلاش کرده است استفاده کند.
بوک گفت: «در واقع، آنچه ما در مورد آن صحبت می کنیم حساس ترین مصرف کنندگان به قیمت در اقتصاد هستند. آنها ممکن است در اعداد تولید ناخالص داخلی یا رکودها ظاهر نشوند، اما در شمارش آرا به عنوان رای دهندگان حاشیه ای ظاهر می شوند، که ممکن است در چرخه انتخابات بعدی پاسخ دهند یا ندهند، و من فکر می کنم اگر به این موضوع بپردازیم، واقعاً موضوع همین است. ”
چرا روغن اهمیت دارد؟
آینده نفت و گاز در ایالات متحده یک نقطه عطف سیاسی و منبع تنش است، به خصوص که شرکت ها و سازمان های دولتی با تغییرات آب و هوایی و گذار به منابع انرژی پاک تر دست و پنجه نرم می کنند.
از یک سو، صنعت نفت و گاز آمریکا توسط برخی رهبران سیاسی به دلیل ایجاد استقلال انرژی مورد تحسین قرار گرفته است. زمانی که ایالات متحده به شدت به واردات متکی بود، کشورهای دیگر اکنون برای نفت به ایالات متحده متکی هستند. این همچنین یک تامین کننده شغل است: به گفته موسسه نفت آمریکا، صنعت نفت و گاز بیش از 10 میلیون نفر در ایالات متحده استخدام می کند و حدود 8 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. API در بیانیه ای اعلام کرد: هرگونه تأثیری که ناشی از آزادسازی نفت بایدن از ذخایر استراتژیک باشد «احتمالاً کوتاه مدت خواهد بود مگر اینکه با اقدامات سیاستی که تولید منابع انرژی آمریکا را تشویق می کند، همراه شود».
شرکت های عرضه کننده نفت از قیمت های بالاتر سود می برند. اما مصرف کنندگان آن را دوست ندارند وقتی آن قیمت های بالاتر به پمپ می رسد.
بورکهارد گفت: «درام گسترده‌تر این متغیر جدید در بازار نفت است: تنش بین آرزوها برای کربن زدایی و نگرانی عملی برای پایین بودن قیمت بنزین است. و بین این دو نیرو درگیری وجود دارد. و به همین دلیل است که ما همچنان شاهد جابه‌جایی بین تقاضا و عرضه خواهیم بود.»