توضیح دهنده: پشت تنش های روسیه و اوکراین چیست؟

مسکو: مقامات اوکراینی و غربی نگران هستند که افزایش نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین می تواند نشان دهنده برنامه های مسکو برای حمله به همسایه سابق شوروی باشد.
کرملین اصرار دارد که چنین قصدی ندارد و اوکراین و حامیان غربی آن را متهم کرده است که این ادعاها را برای سرپوش گذاشتن بر طرح های ادعایی تهاجمی خود مطرح می کنند.
مشخص نیست که آیا تمرکز نیروهای روسیه خبر از یک حمله قریب الوقوع می دهد یا خیر. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای جلوگیری از گسترش ناتو به اوکراین، ضمانت‌های غربی را تحت فشار قرار داده است و این افزایش می‌تواند نشان دهنده تلاشی برای حمایت از این پیام باشد.
در اینجا نگاهی به تنش های کنونی داریم:
ریشه های TH چیست بن‌بست روسیه و اوکراین?
روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین را در سال 2014 پس از اینکه رئیس جمهور دوست مسکو این کشور به دلیل اعتراضات گسترده از قدرت برکنار شد، ضمیمه کرد. هفته‌ها بعد، روسیه از شورش جدایی‌طلبی که در شرق اوکراین شروع شد، حمایت کرد.
اوکراین و غرب روسیه را به فرستادن نیروها و تسلیحات خود برای حمایت از شورشیان متهم کردند. مسکو این موضوع را رد کرد و مدعی شد روس هایی که به جدایی طلبان پیوسته اند، داوطلب بوده اند.
بیش از 14000 نفر در جنگی که مرکز صنعتی شرق اوکراین موسوم به دونباس را ویران کرد، کشته شدند.
توافقنامه صلح سال 2015 با میانجیگری فرانسه و آلمان به پایان دادن به نبردهای گسترده کمک کرد، اما تلاش ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی شکست خورده است و درگیری های پراکنده در طول خط تماس پرتنش ادامه یافته است.
اوایل سال جاری، افزایش نقض آتش‌بس در شرق و تمرکز نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین به ترس از جنگ دامن زد، اما با عقب‌نشینی بیشتر نیروهای مسکو پس از مانورهای ماه آوریل، تنش‌ها کاهش یافت.
آخرین ساخت و ساز نظامی روسیه
مقامات اطلاعاتی ایالات متحده هفته گذشته دریافتند که روسیه قصد دارد حدود 175000 سرباز را مستقر کند و تقریباً نیمی از آنها در حال حاضر در نقاط مختلف نزدیک مرز اوکراین مستقر هستند تا برای تهاجم احتمالی که ممکن است در اوایل سال 2022 آغاز شود، آماده شوند.
اوکراین شکایت کرده است که مسکو بیش از 90000 سرباز را در نزدیکی مرزهای دو کشور پس از بازی های جنگی گسترده در غرب روسیه در پاییز نگه داشته است.
وزارت دفاع اوکراین گفت که واحدهای ارتش 41 روسیه در نزدیکی یلنیا، شهری در حدود 260 کیلومتری (160 مایلی) شمال مرز اوکراین باقی مانده اند.
الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین روز جمعه به قانونگذاران گفت که تعداد نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین و در کریمه الحاق شده به روسیه 94300 نفر تخمین زده می شود و هشدار داد که “تشدید در مقیاس بزرگ” در ژانویه امکان پذیر است.
علاوه بر این، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین می گوید روسیه حدود 2100 پرسنل نظامی در شرق اوکراین تحت کنترل شورشیان دارد و افسران روسی همه سمت های فرماندهی را در نیروهای جدایی طلب دارند. مسکو بارها حضور نیروهای خود در شرق اوکراین را رد کرده است.
روسیه هیچ جزئیاتی در مورد تعداد و مکان نیروهای خود ارائه نکرده است و گفته است که استقرار آنها در خاک خود نباید کسی را نگران کند.
مسکو چه می خواهد؟
کرملین اوکراین را به رعایت نکردن توافقنامه صلح 2015 متهم کرده و از غرب به دلیل شکست در تشویق اوکراین به پایبندی اوکراین انتقاد کرده است. این توافق یک کودتای دیپلماتیک برای مسکو بود و اوکراین را ملزم می‌کرد تا خودمختاری گسترده‌ای را به مناطق شورشی اعطا کند و عفو گسترده‌ای را برای شورشیان ارائه دهد.
اوکراین نیز به نوبه خود به نقض آتش بس توسط جدایی طلبان مورد حمایت روسیه اشاره کرده و اصرار دارد که علیرغم انکار کرملین، حضور نیروهای روسیه در شرق شورشیان ادامه دارد.
در بحبوحه اتهامات، روسیه نشست چهارجانبه با اوکراین، فرانسه و آلمان را رد کرد و گفت که با توجه به امتناع اوکراین از پایبندی به توافقنامه 2015، این دیدار بی فایده است.
مسکو به شدت از ایالات متحده و متحدانش در ناتو به دلیل ارائه تسلیحات به اوکراین و برگزاری رزمایش های مشترک انتقاد کرده و گفته است که این امر شاهین های اوکراینی را تشویق می کند تا با زور مناطق تحت کنترل شورشیان را بازپس گیرند.
در اوایل سال جاری، پوتین به طرز شومی گفت که تلاش نظامی اوکراین برای بازپس گیری شرق «عواقب سنگینی برای کشور اوکراین» خواهد داشت.
پوتین قویا تاکید کرده است که آرزوهای اوکراین برای پیوستن به ناتو خط قرمز مسکو است و همچنین نسبت به برنامه های برخی از اعضای ناتو برای ایجاد مراکز آموزشی نظامی در اوکراین ابراز نگرانی کرده است. او گفت که این امر حتی بدون پیوستن اوکراین به ناتو به آنها پایگاه نظامی می دهد.
هفته گذشته، پوتین تاکید کرد که روسیه به دنبال “ضمانت های امنیتی قابل اعتماد و بلندمدت” از سوی ایالات متحده و متحدانش خواهد بود که “هر گونه حرکت بیشتر ناتو به سمت شرق و استقرار سیستم های تسلیحاتی که ما را در مجاورت خاک روسیه تهدید می کند، منتفی خواهد شد.”
وی با بیان اینکه «تهدیدها در مرزهای غربی ما در حال افزایش است»، ناتو زیرساخت‌های نظامی خود را به روسیه نزدیک‌تر کرد و به غرب پیشنهاد داد تا در گفت‌وگوهای اساسی در مورد این موضوع شرکت کند، و افزود که مسکو نه تنها به تضمین‌های شفاهی، بلکه به «ضمانت‌های قانونی» نیاز دارد. ”
یوری اوشاکوف، مشاور امور خارجی پوتین، گفت که رهبر روسیه در یک تماس ویدیویی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که قرار است روز سه شنبه برگزار شود، برای این تضمین ها تلاش خواهد کرد، اما بسیاری از دیپلمات های سابق ایالات متحده و ناتو می گویند که چنین درخواستی از سوی روسیه از بایدن آغاز نخواهد شد. خود بایدن روز جمعه گفت که “خط قرمز کسی را نمی پذیرد”.
آیا تهدید تهاجم روسیه واقعی است؟
روسیه صحبت در مورد طرح تهاجم را به عنوان یک کمپین لکه دار غرب رد کرد و ادعا کرد که این ادعاها می تواند قصد اوکراین برای حمله در شرق را پنهان کند. اوکراین چنین طرح هایی را رد می کند.
برخی از ناظران افزایش نیروها را به عنوان نمایشی از سوی پوتین تفسیر می کنند که روسیه آماده است برای متقاعد کردن ناتو به رعایت خطوط قرمز مسکو و توقف اعزام نیرو و سلاح به اوکراین، خطرات را افزایش دهد.
ماه گذشته، پوتین با رضایت خاطر نشان کرد که هشدارهای مسکو در نهایت کشش دارد و باعث “استرس خاصی” در غرب شده است. وی افزود: باید آنها را تا جایی که ممکن است در آن شرایط نگه داشت تا به ذهنشان خطور نکند که درگیری هایی را در مرزهای غربی ما به راه بیندازند که ما نیازی به آن نداریم.
مقامات آمریکایی پذیرفتند که نیات مسکو نامشخص است، اما به رفتار گذشته روسیه به عنوان دلیلی برای نگرانی اشاره کردند.
بایدن روز جمعه متعهد شد که حمله به اوکراین را برای پوتین “بسیار بسیار دشوار” کند و گفت که مجموعه ای از ابتکارات جدید از سوی دولت او برای جلوگیری از تجاوز روسیه است.