توضیح دهنده: چرا پیش بینی گردبادها بسیار دشوار است

واشنگتن: پس از وقوع یک رشته گردباد قدرتمند در غرب میانه ایالات متحده و کشته شدن بیش از 100 نفر در این آخر هفته، توجه به سیستم های هشدار دهنده در محل و اینکه چرا پیش بینی حرکات طوفان های سریع السیر دشوار است معطوف شد.
به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی، گردباد یک ستون باریک و در حال چرخش شدید از هوا است که از یک طوفان تندری به سمت زمین امتداد دارد. سالانه حدود 1200 گردباد به ایالات متحده می رسد.
برخلاف طوفان‌هایی که می‌توان آن‌ها را از روزها قبل در حال جمع‌آوری قدرت دید، پیش‌بینی گردباد برای چهار تا شش ساعت در یک منطقه خاص زمانی که شرایط مساعد برای گردبادها ایجاد می‌شود، طول می‌کشد.
قطر طوفان ها معمولاً در صدها مایل اندازه گیری می شود و می توانند روزها یا هفته ها ادامه داشته باشند. دانشمندان معمولاً می توانند مسیر طوفان را سه تا پنج روز قبل پیش بینی کنند. گردبادها معمولاً در عرض چند دقیقه تشکیل می شوند، معمولاً چند صد فوت عرض دارند و چند دقیقه طول می کشند.
ساعت‌های گردباد، که مشابه هشدارهای گردباد نیستند، معمولاً از ساعت‌ها قبل توسط هواشناسانی که به‌طور 24 ساعته آب‌وهوا را در سراسر ایالات متحده تماشا می‌کنند، صادر می‌شوند و بخش‌هایی از یک ایالت یا چندین ایالت را پوشش می‌دهند. آنها نشان می دهند که شرایط آب و هوایی برای تشکیل یک گردباد ایده آل است، اما لزوما منجر به گردباد نمی شود.
هواشناسان در دفاتر محلی خدمات هواشناسی ملی، زمانی که گردباد توسط ردیاب ها گزارش شده یا توسط رادار نشان داده می شود و خطر جدی برای جان و دارایی در مسیر آن وجود دارد، هشدار گردباد صادر می کنند. طبق Weather.com، میانگین زمان برای هشدارهای گردباد ۸ تا ۱۸ دقیقه است.
بسیاری از شهرها از آژیرهای هشدار عمومی برای هشدار در مورد گردباد استفاده می کنند، اما مناطق روستایی و شهرهای کوچکتر این آژیرها را ندارند. بیشتر ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی محلی هشدارها را پخش می‌کنند، مانند بسیاری از برنامه‌های تلفن هوشمند و هشدارهای اضطراری بی‌سیم ارائه‌شده توسط FEMA که از دکل‌های تلفن همراه در مجاورت گردبادها و سیل‌های ناگهانی می‌آیند.
پیدایش شیوع گردباد در آخر هفته مجموعه‌ای از طوفان‌های تندری شبانه بود، از جمله طوفان ابر سلولی که در شمال شرقی آرکانزاس شکل گرفت. آن طوفان از آرکانزاس و میسوری و به تنسی و کنتاکی حرکت کرد.
این بار مرگبارتر بود زیرا گردبادها در شب به وقوع پیوستند.
جف مسترز، هواشناس برای اتصالات آب و هوایی ییل، می گوید: “مردم برای رفتن به پناهگاه به تایید بصری اعتماد می کنند. اما در شب، می دانید، شما آن را ندارید.”
مسترز اضافه کرد که اندازه مایل بزرگ ترین سلول عامل دیگری برای تخریب گسترده است. “این بدان معناست که واقعاً جایی برای پنهان شدن وجود ندارد. آنقدر بزرگ و قدرتمند است که حتی اگر در پناهگاه باشید، در خطر از دست دادن جان خود هستید.”