توضیح: چه چیزی پشت ناآرامی در جزایر سلیمان است؟

سیدنی: چهار نفر در جریان اعتراضات خشونت آمیز ضد دولتی در جزایر سلیمان کشته شدند که باعث شد استرالیا پلیس و سربازان خود را برای کمک به حفظ نظم بفرستد.
شاهدان گفتند که در سه روز ناآرامی هفته گذشته، ساختمان ها به آتش کشیده شد و مغازه ها توسط معترضان خشمگین از مشکلاتی مانند بیکاری بالا و شلوغی مسکن غارت شد.
این ناآرامی ها به دنبال اعتراض ساکنان مالایتا، پرجمعیت ترین استان کشور جزیره ای اقیانوس آرام جنوبی، با تصمیم دولت نخست وزیر سوگاواره در سال 2019 مبنی بر به رسمیت شناختن رسمی چین به جای تایوان، مخالفت کردند.
این تصمیم نه تنها به تنش در روابط بین مالایتا و دولت جزایر سلیمان کمک کرد، بلکه این کشور جزیره ای 650000 نفری را در مرکز یک کشمکش ژئوپلیتیکی با قدرت های بزرگ قرار داد.
در ناآرامی ها چه اتفاقی افتاد؟
خشونت پس از آن آغاز شد که معترضان گروهی به نام مالایتا برای دموکراسی به هونیارا، مرکز جزایر سلیمان در استان گوادالکانال سفر کردند و در مقابل پارلمان تجمع کردند. آنها از Sogavare خواستند تا در 24 نوامبر با آنها صحبت کند.
شاهدان گفتند که شورش پس از اینکه سوگاواره نتوانست با آنها ملاقات کند شروع شد. بسیاری از منطقه محله چینی هاونیارا در جریان ناآرامی های بعدی که شامل مردان جوان از سکونتگاه های حومه هونیارا بود که آب جاری ندارند، ویران شد.
استرالیا 100 پلیس و سرباز فرستاد و 50 نیروی حافظ صلح توسط پاپوآ گینه نو در پاسخ به درخواست های دولت جزایر سلیمان اعزام شدند. آنها به پلیس محلی کمک کردند تا آرامش را بازگرداند و فیجی گفت که 50 نیرو اعزام خواهد کرد.
سوگاواره گفت که قدرت های خارجی ناشناس مداخله کرده اند زیرا نمی خواهند جزایر سلیمان با چین روابط دیپلماتیک داشته باشد. تایوان هرگونه دخالت در ناآرامی ها را رد کرده است.
تنش‌های تایوان و چین چگونه بر جزایر سلیمان تأثیر گذاشته است؟
چین و تایوان چندین دهه است که در اقیانوس آرام جنوبی رقیب یکدیگر بوده اند. برخی از کشورهای جزیره ای وفاداری خود را تغییر داده اند و ادعاهایی در مورد پیشنهادات رقیب برای کمک و زیرساخت هایی که برای تحت تاثیر قرار دادن نفوذ ارائه شده است، مطرح شده است.
15 کشور روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان دارند. دو مورد آخری که تایپه را به نفع پکن کنار گذاشتند جزایر سلیمان و کیریباتی در سپتامبر 2019 بودند.
نخست وزیر مالایتا، دانیل سویدانی، شرکت های چینی را از این استان منع کرده و کمک های توسعه ای را از ایالات متحده پذیرفته است.
سویدانی در ماه مه برای معالجه پزشکی از تایپه بازدید کرد که باعث اعتراض دولت سوگاواره و سفارت چین در هونیارا شد.
پزشکان سویدانی گفتند که به تومور مغزی مشکوک هستند و درمان بیمارستانی در خارج از کشور را توصیه کردند. سویدانی در ماه اکتبر پس از یک سری تاخیرهای ناشی از محدودیت‌های کووید-19 توسط دولت به مالایتا بازگشت.
چین و تایوان چه می گویند؟
تایوان گفت هیچ ارتباطی با ناآرامی ها ندارد. وزارت خارجه چین اعلام کرد که نگران تحولات در جزایر سلیمان است و تلاش ها برای تضعیف این روابط “بیهوده” است.
سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: واقعیت ها ثابت کرده است که برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و جزایر سلیمان در راستای توسعه اساسی و بلندمدت جزایر سلیمان است.
سایر کشورهای جزیره اقیانوس آرام چه می گویند؟
دبیر کل مجمع جزایر اقیانوس آرام، گروه اصلی منطقه‌ای، هنری پونا، بیانیه‌ای صادر کرد و از همه طرف‌ها خواستار صبر و پایبندی به حاکمیت قانون و قانون اساسی شد.
در مورد ایالات متحده چطور؟
وزارت امور خارجه ایالات متحده نسبت به خشونت در هونیارا ابراز نگرانی کرده و از بازگرداندن سریع صلح و امنیت حمایت کرده است. در این بیانیه آمده است که ایالات متحده “روابط پایدار” با جزایر سلیمان دارد.
در سال 2020، آژانس توسعه کمک های بین المللی ایالات متحده (کمک های ایالات متحده) 25 میلیون دلار برای یک برنامه توسعه در مالایتا اعطا کرد که با یک پروژه جنگلداری پایدار آغاز شد و سپاه صلح را مجدداً تأسیس کرد.
دولت جزایر سلیمان در اکتبر 2020 اعلام کرد که برنامه کمک های ایالات متحده باید ابتدا توسط دولت ملی تایید شود، به استان مالایتا هشدار داد که به روندهای صحیح احترام بگذارد و از مردم خواست تا “سیاسی کردن کمک های خارجی” را متوقف کنند.
مشاور سیاسی Suidani گفت که کمک ایالات متحده در پاسخ به نامه ای از سوی دولت ملی جزایر سلیمان مبنی بر درخواست کمک قبل از تغییر در سال 2019 برای به رسمیت شناختن چین انجام شده است.
چرا استرالیا نیرو فرستاد؟
استرالیا گفت که به درخواست سوگاواره برای اعزام پلیس برای بازگرداندن نظم در هونیارا بر اساس یک معاهده امنیتی دوجانبه پاسخ داده و “تمرکز ما حمایت از ثبات است، ما در این اختلافات جانبداری نمی کنیم”.
استان مالایتا گفت که از تصمیم استرالیا شگفت زده شده است.
پلیس استرالیا قبلاً در سال 2003 در جزایر سلیمان و تحت یک مأموریت حافظ صلح با مجوز انجمن جزیره اقیانوس آرام مستقر شده بود و به مدت یک دهه در این جزایر باقی ماند.
ناآرامی های داخلی و درگیری های مسلحانه شدید از سال 1998 تا 2003 شامل گروه های شبه نظامی از گوادالکانال و مالایتا بود.
روابط دیپلماتیک استرالیا با چین متشنج است. وزیر دفاع این کشور چین را به اقدامات «هشدارکننده» متهم کرده است که با لفاظی های این کشور در مورد ترویج صلح و رفاه منطقه همخوانی ندارد و این امر موجب سرزنش پکن شده است.