تولید ناخالص داخلی چین در سال 2021 8.1 درصد افزایش یافت، اما رشد در حال کاهش است

این رقم تقریباً مطابق با انتظارات بسیاری از اقتصاددانان است، اگر نگوییم اندکی بالاتر. و از هدف سال گذشته دولت چین برای رشد حداقل 6 درصدی اقتصاد برای سال 2021 پیشی گرفته است.

اما تولید ناخالص داخلی در سه ماهه آخر سال نسبت به سال قبل تنها 4 درصد افزایش یافته است. اگرچه بالاتر از پیش‌بینی رشد 3.6 درصدی در نظرسنجی رویترز از تحلیلگران است، اما همچنان پایین‌ترین نرخ رشد در یک سال و نیم گذشته است.

رشد در سه ماهه چهارم با تولید صنعتی تقویت شد که در دسامبر 4.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت – که از رشد 3.8 درصدی نوامبر شتاب گرفته بود.

اما مصرف به طور چشمگیری ضعیف شد. فروش خرده فروشی در دسامبر نسبت به سال قبل فقط 1.7 درصد افزایش یافت که به شدت کمتر از رشد 3.9 درصدی نوامبر بود.

چین با رویکرد Omicron صفر در خطر ضربه بزرگی به اقتصاد و زنجیره تامین است

چین اخیراً با مشکلات متعددی از جمله آشوب در بخش املاک خود و مجموعه ای از شیوع کووید-19 دست و پنجه نرم کرده است.

اورگراند، سازنده املاک و مستغلات چینی مشکل دار – که حدود 300 میلیارد دلار کل بدهی دارد – برای پرداخت بدهی های خود با مشکل مواجه شده است و اخیراً دستور تخریب چند ده ساختمان در این کشور صادر شده است. تحلیلگران مدت‌ها نگران این بودند که سقوط اورگراند می‌تواند خطرات گسترده‌تری را برای بازار املاک چین ایجاد کند و به مالکان خانه و سیستم مالی گسترده‌تر آسیب برساند.

در همین حال، اصرار تزلزل ناپذیر پکن برای از بین بردن هر گونه اثری از ویروس کرونا، با آزمایش بزرگی روبرو است زیرا مقامات با گسترش سریع Omicron دست و پنجه نرم می کنند. و شیوع نوع قدیمی تر دلتا اخیراً مرکز صنعتی شیان را مجبور به قرنطینه کرد و خطوط تولید تراشه سازان جهانی مانند سامسونگ (SSNLF) و میکرون (MICR).

اقتصاددانان هشدار داده‌اند که رویکرد صفر چین برای مهار ویروس می‌تواند مشکلات جدی برای اقتصاد در سال 2022 ایجاد کند. برای مثال، گلدمن ساکس پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی چین در سال 2022 از 4.8 درصد به 4.3 درصد کاهش داد. رقم سال

این یک داستان در حال توسعه است و به روز خواهد شد.