تونگا با «فاجعه بی‌سابقه» مواجه می‌شود زیرا نیوزیلند درباره فوران‌های بیشتر و خطر سونامی هشدار می‌دهد.

دولت تونگا در اولین به‌روزرسانی رسمی خود از زمان فوران آتشفشان زیرآبی هونگا-تونگا-هونگا-هااپای در روز شنبه، مرگ سه نفر و چندین مجروح دیگر را تایید کرد و مقیاس ویرانی برای جوامع را تشریح کرد.

سیاوسی سووالنی، نخست وزیر تونگا گفت که تمام خانه های جزیره مانگو که 36 نفر در آن زندگی می کنند، ویران شدند. او گفت که تنها دو خانه در جزیره فونویفوا باقی مانده است و خسارات زیادی در جزیره نوموکا که 239 نفر در آن زندگی می کنند گزارش شده است.

سووالنی گفت: «فاجعه بی‌سابقه‌ای به تونگا رسید.

به گفته کارشناسان، فوران آتشفشان هونگا تونگا-هونگا هااپای احتمالا بزرگترین رویداد آتشفشانی ثبت شده از زمان فوران کوه پیناتوبو در فیلیپین در سال 1991 بوده است.

روز سه‌شنبه، وزارت خارجه نیوزلند هشدار داد که فوران‌های بیشتر آتشفشان محتمل است و خطر سونامی را به همراه دارد.

این وزارتخانه گفت که این تخمین بر اساس مدل سازی توسط GNS Science، یک موسسه تحقیقات زمین شناسی نیوزلند انجام شده است. در این بیانیه آمده است: محتمل‌ترین سناریو فوران‌های مداوم در چند روز تا چند هفته آینده با خطر سونامی مداوم برای تونگا و نیوزلند است.

فوران روز شنبه امواج سونامی به ارتفاع 49 فوت (15 متر) را ایجاد کرد که به ساحل غربی جزیره اصلی تونگا، Tongatapu، و جزایر Eua و Ha’api برخورد کرد.

سخنگوی سازمان ملل گفت که ارزیابی اولیه توسط مقامات تونگا نشان می دهد که 100 خانه در تونگاتاپو، جزیره اصلی این کشور، که اکثریت جمعیت در آن زندگی می کنند، آسیب دیده و 50 خانه ویران شده است. هیچ مرکز تخلیه در جزیره اصلی باز نیست و افرادی که آواره شده اند بیشتر در کنار خانواده های بزرگ اقامت می کنند.

سخنگو گفت در Eua، 89 نفر در مراکز تخلیه هستند و افزود که اطلاعات از جزایر بیرونی کمیاب است.

مسابقه برای رساندن کمک به تونگا

اولین جزئیات این ویرانی روز سه شنبه پس از آن که همسایگان تونگا در اقیانوس آرام، استرالیا و نیوزیلند، پروازهای شناسایی به مجمع الجزایر انجام دادند – یک سفر 3 تا 5 ساعته آشکار شد.

عکس‌ها کل جوامع جزیره را نشان می‌دهند که زمانی سرسبز و سرسبز بودند و اکنون با خاکستر ضخیم و خاکستری پوشیده شده‌اند. به نظر می رسد بسیاری از خانه ها آسیب دیده یا کاملاً ویران شده اند.

اولین تصاویر از آسیب آتشفشان تونگا کل جوامع پوشیده از خاکستر غلیظ را نشان می دهد

به گفته صلیب سرخ، استخرهای راکد گسترده آب نمک، همراه با خاکستر آتشفشانی، منابع آب آشامیدنی را آلوده می کنند.

ارسال کمک‌ها به دلیل بارش خاکستری که باند فرودگاه بین‌المللی فوآاموتو تونگا را پوشانده بود، با مشکل مواجه شد و نیوزیلند را مجبور کرد دو کشتی نیروی دریایی را برای کمک به بازیابی بفرستد – اما آنها تا روز جمعه به آنجا نخواهند رسید.

یوتارو ستویا، مسئول دفتر ارتباط سازمان جهانی بهداشت در تونگا، گفت که معتقد است پروازهای کمک‌های اولیه می‌توانند روز پنجشنبه وارد شوند.

وی همچنین شرایط پس از فاجعه را تشریح کرد.

ستویا روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان گفت: «بعد از فوران اولیه، صدایی مانند باران روی سقف شنیده شد و در واقع باران نبود. این گلوله‌های کوچکی بود که از آسمان می‌باریدند». پس از گلوله ها خاکستر بسیار ریز وجود داشت که روز بعد زمانی که تونگا از خواب بیدار شد شبیه “برف خاکستری مانند دو سانتی متر در همه جا” بود.

با انجام تلاش‌های پاکسازی، نیروهای امدادی در حال رقابت برای رساندن آب آشامیدنی سالم به این کشور جزیره‌ای هستند زیرا با کمبود دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

کیتی گرین‌وود، رئیس هیئت اقیانوس آرام فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر، با اشاره به خطر فزاینده اسهال و بیماری‌هایی مانند وبا، گفت: «ایمن کردن دسترسی به آب آشامیدنی سالم یک اولویت فوری است.

منطقه ای از نوکوآلوفا در زیر لایه ای از خاکستر آتشفشانی در روز چهارشنبه به تصویر کشیده شده است.
خودرویی پوشیده از خاکستر آتشفشانی در روز چهارشنبه در تونگا دیده می شود.

خطر کووید

تونگا تنها یک مورد کروناویروس را در طول همه‌گیری گزارش کرده است، و این نگرانی وجود دارد که اگر امدادگران ویروس را از کشورهایی که نوع Omicron به سرعت در حال گسترش است، همراه داشته باشند، این کشور شاهد اولین شیوع خود باشد.

به گفته شان کیسی، مدیر حوادث کووید-19 در اقیانوس آرام سازمان جهانی بهداشت (WHO) به دلیل خطر ورود کووید-19 به جامعه، سازمان جهانی بهداشت تیم های کمک بین المللی را به تونگا اعزام نخواهد کرد.

کیسی گفت که تونگا در عرضه واکسن خود “بسیار خوب” عمل کرده است و بیش از 80 درصد آنها کاملاً تلقیح شده است. وی افزود: این کشور نزدیک به آغاز همه گیری همه گیر، مرزهای خود را به روی مسافران بین المللی بست و از این زمان برای آماده سازی جمعیت و سیستم های مراقبت های بهداشتی خود برای شیوع این بیماری استفاده کرده است.

کیسی گفت: “ما بلایای طبیعی زیادی در این بخش از جهان داریم و اگر بتوان از آن جلوگیری کرد، نمی‌خواهیم همزمان با چندین وضعیت اضطراری مقابله کنیم.”

WHO همچنان در حال کار برای ارسال تجهیزات به تونگا، از جمله ابزارهای مخابراتی مانند تلفن های ماهواره ای، تجهیزات بهداشتی آب و مواد برای تعمیر و ساخت سرپناه است.

کیسی گفت: «همه در تونگا، هر خانواده در شهر تحت تأثیر این موضوع قرار دارند. این موضوع همیشه در اقیانوس آرام است. اعداد بسیار اندک به نظر می‌رسند، اما تأثیر آن بر یک کشور بسیار کوچک بسیار زیاد است.»

تونگا تا حد زیادی با جهان قطع شده است

وزارت امور خارجه نیوزلند روز سه‌شنبه اعلام کرد، پس از آسیب به کابل زیردریایی که تماس‌های بین‌المللی و بین جزیره‌ای را قطع کرد، سیستم‌های ارتباطی تونگا به شدت محدود می‌شوند.

به گفته این وزارتخانه، یک ارائه‌دهنده شبکه تلفن همراه بین‌المللی با استفاده از یک بشقاب ماهواره‌ای، یک سیستم موقت در Tongatapu راه‌اندازی کرده است که می‌تواند اتصالات 2G را بازیابی کند. این وزارتخانه گفت، اما این “محدود و تکه تکه خواهد بود.”

بسیاری از تونگانی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند اکنون با انتظاری دلهره‌آور برای برقراری ارتباط مجدد با عزیزانشان در خانه روبرو هستند، زیرا نیروهای امدادی سعی می‌کنند کابل زیر آب را نجات دهند.

به گفته یکی از شرکت هایی که در این کار کمک می کند، انتظار نمی رود تعمیرات تا اول فوریه آغاز شود و ممکن است دو هفته دیگر طول بکشد تا کابل را بازیابی کند.

پیتا تاوفاتوفوا، قهرمان المپیک تونگایی – پرچمدار این کشور در سال گذشته در توکیو – در اینستاگرام گفت که نتوانسته است با پدرش، فرماندار جزایر هااپای، تماس بگیرد.

تاوفاتوفوا روز چهارشنبه گفت: “تاکنون خبر رسیدیم که خانواده ما در جزیره اصلی هاپایی امن هستند و خانه هاآپایی ما “Fuino” هنوز پابرجاست! بیش از 100 سال قدمت دارد و طوفان های زیادی را پشت سر گذاشته و اکنون یک سونامی را پشت سر گذاشته است.” “هنوز هیچ خبری از پدرم یا خانواده ما در کوتو و جزایر پایین‌تر اطراف آن نیست.”

Taufatofua، بازیکن تکواندو که در یک کمپ آموزشی در استرالیا به سر می برد، صفحه جمع آوری کمک های مالی را برای تلاش های نجات راه اندازی کرده است که از روز چهارشنبه بیش از 300,000 دلار کمک مالی به دست آورده است.
فوران عظیم آتشفشان تونگا یک رویداد در هزاره بود

هنرمند و فعال تونگانی-استرالیایی سینی تاموپئو به رویترز گفت: “بدترین ترس او همیشه این است که دیگر افرادی را که دوستشان دارید نبینید” و افزود که از قبل از وقوع سونامی با کسی از تونگا تماس نداشته است.

آتشفشان Hunga-Tonga-Hunga-Ha’apai، در حدود 20 مایلی (30 کیلومتری) جنوب شرقی جزیره Fonuafo’ou تونگا، در زیر آب بین دو جزیره کوچک در ارتفاع حدود 6500 فوت (2000 متر) از کف دریا با حدود 328 قرار دارد. فوت (100 متر) از سطح دریا قابل مشاهده است.

محققان گفتند که در چند دهه گذشته به طور منظم فوران کرده است.

جدیدترین فوران در دسامبر 2021 آغاز شد و توده های گاز، بخار و خاکستر حدود 7.5 مایل (12 کیلومتر) به هوا بلند شدند. آتشفشان دوباره در 14 ژانویه فوران کرد و فوران عظیم در 15 ژانویه امواج شوکی را در سراسر جهان ایجاد کرد و امواج سونامی را ایجاد کرد که هزاران مایل دورتر احساس شدند و حداقل دو نفر را در پرو کشته اند.