تونگا: کشتی‌های بریتانیایی و استرالیایی کمک‌های «بدون تماس» را به تونگا ارسال می‌کنند

کانبرا: کشتی‌های نیروی دریایی بریتانیا و استرالیا روز چهارشنبه وارد تونگا شدند و تلاش کردند بدون تماس با کسی در خشکی کمک‌های خود را تحویل دهند تا از شیوع ویروس کرونا در کشوری که هرگز شیوع نداشته است جلوگیری کنند.
خطر شیوع این بیماری زمانی مشخص شد که نزدیک به 22 ملوان کشتی استرالیایی HMAS Adelaide در روز سه‌شنبه آلوده شدند و این نگرانی ایجاد شد که بتوانند ویروس کرونا را به مجمع الجزایر کوچک اقیانوس آرام که در اثر فوران آتشفشانی زیر دریا و سونامی در 15 ژانویه ویران شده است، بیاورند. .
از زمان شروع همه گیری، تونگا تنها یک مورد کووید-19 را گزارش کرده است. این یکی از معدود کشورهای جهان است که در حال حاضر کاملاً عاری از ویروس است. بر اساس داده های دنیای ما، حدود 61 درصد از مردم تونگ به طور کامل واکسینه شده اند.
در همین حال، ایالات متحده اعلام کرد که از طریق آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده، 2.5 میلیون دلار کمک بشردوستانه اضافی به تونگا ارائه خواهد کرد. این کمک علاوه بر تعهد اولیه 100000 دلاری بود.
بریتانیا گفت که کشتی اش HMS Spey با 30000 لیتر (7900 گالن) آب بطری، لوازم پزشکی برای بیش از 300 کیت کمک های اولیه و محصولات بهداشتی اولیه وارد شد. این سازمان گفت که هیچ یک از ملوانان آن کشتی را پیاده نکردند و در عوض تجهیزات را با جرثقیل به ساحل منتقل کردند.
“بریتانیا شریک دیرینه جزایر اقیانوس آرام است، و استقرار کشتی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام به این معنی است که ما می‌توانیم برای تونگا در ساعاتی که نیاز دارند آنجا باشیم، زیرا جزیره شروع به بازسازی خانه‌ها و جوامع آنها می‌کند.” جیمز هیپی وزیر نیروهای مسلح در بیانیه ای گفت.
دولت استرالیا گفت که کشتی آن سفر 3300 کیلومتری (2050 مایلی) را از بریزبن به پایان رسانده است و بدون تماس با مردم محلی برای جلوگیری از عفونت، تدارکات را تحویل خواهد داد.
در بیانیه آمده است: «ما از تصمیم دولت تونگا برای فعال کردن HMAS آدلاید برای بارگیری و تخلیه تجهیزات بشردوستانه و پزشکی و اولویت بالایی که برای ایمنی کووید در طول روند بهبودی قائل شده است، قدردانی می کنیم. این کشتی در حال تحویل کاملاً بدون تماس کمک‌های بشردوستانه و تجهیزات کمک‌رسانی در بلایای طبیعی است.»
با اولویت اصلی بازسازی منبع آب آشامیدنی، کشتی یک کارخانه آب شیرین کن به ارمغان می آورد. همچنین هلیکوپتر و تجهیزات مهندسی را حمل می کند.
استرالیا اعلام کرد که در حال گسترش پشتیبانی خود در حوادث غیرمترقبه است که شامل احیای برق و ارتباطات می شود.
تحت اقدامات همه‌گیر، تونگا معمولاً بازدیدکنندگان را ملزم می‌کند تا سه هفته پس از ورود قرنطینه شوند و این واکنش بین‌المللی در برابر بلایای طبیعی را پیچیده می‌کند. تمام کمک های بین المللی باید بدون تماس محلی تحویل داده شود.
مقامات تونگا نگران بوده اند که پذیرش کمک های بین المللی می تواند فاجعه ای بزرگتر از فوران عظیم آتشفشان را به همراه داشته باشد. سونامی جان سه نفر را گرفت.
این کشتی دومین ماموریت امدادی از استرالیا است که آزمایش حداقل یک خدمه آن مثبت بوده است. یک هواپیمای ترابری نظامی C-17 Globemaster پیشتر در اواسط پرواز پس از تشخیص ابتلای یک نفر به ویروس کرونا چرخانده شد.