توپ ها هواپیماها را در هر زمان ایمن نگه می دارند

(سی ان ان) – پرندگان ممکن است ارباب بلامنازع هوا باشند، اما از زمان طلوع هوانوردی در سال 1905، زمانی که خلبان پیشگام اورویل رایت اولین حمله پرنده را گزارش کرد، در حال شکست در برخوردهای هوایی بوده اند.

هر سال هزاران پرنده خود را خیلی نزدیک به هواپیما می بینند، نمی توانند مانور دهند و در برخورد با هواپیما جان خود را از دست می دهند.

در سال 2019، تنها در ایالات متحده، اداره هوانوردی فدرال (FAA) بیش از 17000 پرنده را گزارش کرد که هزاران مورد دیگر در سراسر جهان گزارش شده و گزارش نشده است.

بیشتر حملات در فاصله 3000 فوتی از زمین، در هنگام برخاستن و فرود رخ می دهد، که تنها 3 درصد آن در طول فاز مسیر پرواز گزارش شده است.

قابل توجه است که اعتصابات بین 20000 تا 31000 فوت گزارش شده است، اما در طول سه دهه گذشته کمتر از 30 مورد بوده است.

فضاهای باز در یک فرودگاه می تواند آهنربایی برای پرندگان مهاجر و گله های ساکنی باشد که تصمیم دارند خانه خود را در مجاورت باند فرودگاه بسازند.

تیم های مدیریت حیات وحش فرودگاه از آتش بازی، چراغ، لیزر، سگ و پرندگان شکاری – از جمله شاهین، عقاب و شاهین – برای ترساندن پرندگان از محیط فرودگاه استفاده می کنند.

در حالی که این تلاش‌ها برای ایمن نگه‌داشتن پرندگان و هواپیماها می‌تواند احتمال برخورد پرنده را کاهش دهد، خلبانان همچنان با برخورد نزدیک با پرندگان، بزرگ و کوچک مواجه هستند.

خطرات ناشی از پرندگان

احتمال وقوع یک حادثه فاجعه بار ممکن است اندک باشد، اما حوادثی از برخورد پرندگان وجود داشته است که باعث آسیب شدید به بدنه هواپیما شده است.

هیچ کدام به احتمال زیاد به اندازه “معجزه در هادسون” در ژانویه 2009 بدنام نیستند، زمانی که یک هواپیمای ایرباس A320 خطوط هوایی US Airways که از فرودگاه لاگواردیا نیویورک حرکت می کرد از میان گله غازهای کانادایی عبور کرد.

هر دو موتور پس از بلعیدن پرندگان بزرگ از کار افتادند و کاپیتان چسلی “سالی” سولنبرگر و افسر اول جف اسکایلز به طرز ماهرانه ای هواپیما را به سمت فرود آبی در رودخانه هادسون هدایت کردند و همه خدمه و مسافران به سلامت نجات یافتند.

برای آزمایش بال هواپیما از توپ مرغ استفاده می شود.

برای آزمایش بال هواپیما از توپ مرغ استفاده می شود.

NRC

این را نمی توان برای کسانی که در دو پرواز در اوایل دهه 1960 بودند، گفت.

پس از برخاستن از بوستون در اکتبر 1960، یک توربوپراپ لاکهید الکترا پس از پرواز در گله ای از سارها، قدرت موتور خود را از دست داد و 62 نفر به طرز غم انگیزی در این تصادف جان باختند.

سپس در سال 1962، هنگامی که هواپیما از ارتفاع 6000 پا فرود آمد، دو پرنده به دم یک ویکرز ویسکونت برخورد کردند. شدت ضربه به حدی بود که تثبیت کننده افقی از کار افتاد و هواپیما سقوط کرد و 17 نفر کشته شدند.

این سقوط‌ها باعث شد تا تنظیم‌کننده‌های هوانوردی در سراسر جهان استانداردهای صدور گواهینامه هواپیماها و موتورهای تجاری را بررسی کنند و راهی برای آزمایش اجزای هواپیما برای حملات پرنده ایجاد کنند.

سیر تکاملی توپ مرغ

یکی از چهار توپ آزمایشی NRC.  دارای سوراخ 6 اینچی

یکی از چهار توپ آزمایشی NRC. دارای سوراخ 6 اینچی

NRC

از جمله سازمان هایی که در آزمایش هواپیما پیشرو هستند، مرکز تحقیقات هوافضا شورای ملی تحقیقات کانادا (NRC) است. مستقر در اتاوا، پایتخت کشور، دارای امکانات و منابع گسترده با تخصص در تحقیقات هوانوردی از جمله آیرودینامیک، نیروی محرکه، یخ‌بندی هواپیما و ساختارها و عملکرد مواد است.

پس از دو حادثه در دهه 1960، NRC به همراه کارشناسان ارتش، تنظیم‌کننده‌ها، تولیدکنندگان و خلبانان کمیته‌ای را برای بررسی برخورد پرندگان و ایجاد دستگاهی برای آزمایش در برابر آنها ایجاد کردند.

این کمیته از تأسیسات در بریتانیا بازدید کرد و بر روی یک طرح مفهومی از تأسیسات هوانوردی سلطنتی – توپی که با هوای فشرده کار می‌کند – تصمیم گرفت.

مهمات؟ لاشه پرندگان بین سه اونس تا هشت پوند وزن دارند.

“Super Cannon” NRC دارای سوراخ 17.25 اینچی است.

NRC

طیور درجه هوافضا

اولین اسلحه NRC دارای سوراخ 10 اینچی – به قطر لوله – بود و در سال 1968 مورد استفاده قرار گرفت و در سال 2009 برچیده شد.

امروزه تیم NRC دارای چهار اسلحه در تسلیحات خود است — با سوراخ های 3.5 اینچی، 5 اینچی و 6 اینچی، و ممکن است بزرگترین اسلحه عملیاتی در جهان، Super Cannon، با سوراخ 17.25 اینچی باشد.

دو نوع مختلف آزمایش ضربه پرنده هواپیما در تاسیسات شبیه ساز ضربه پرواز NRC انجام می شود.

یکی از آزمایش‌ها اجزای ساختاری هواپیما مانند شیشه‌های جلو، بخش‌های بال و دم را هدف قرار می‌دهد و آزمایش دیگر پرنده را به سمت موتور در حال کار شلیک می‌کند.

با توجه به مقررات صدور گواهینامه هواپیما که اندازه و وزن پرنده و سرعت ضربه را روی یک قطعه خاص تعیین می کند، تیم NRC می تواند هفته ها طول بکشد تا یک آزمایش را تنظیم کند.

آزمایش‌ها در تأسیسات شبیه‌ساز ضربه پرواز NRC انجام می‌شود.

آزمایش‌ها در تأسیسات شبیه‌ساز ضربه پرواز NRC انجام می‌شود.

NRC

Azzedine Dadouche، افسر ارشد تحقیقات NRC در مصاحبه با CNN Travel توضیح داد: “بخش اول کالیبراسیون تفنگ است، تا مطمئن شویم که پرنده را با سرعت مورد نیاز شلیک می کنیم.”

“برای انجام تست کالیبراسیون، می‌توانیم از پرندگان مبتنی بر ژلاتین استفاده کنیم، یا می‌توانیم از جوجه‌هایی که از خواربارفروشی می‌خریم استفاده کنیم. زمانی که در محدوده قرار گرفتیم، از پرندگان واقعی برای نهایی کردن کالیبراسیون استفاده می‌کنیم و البته از مرغ‌های واقعی استفاده می‌کنیم. پرندگان برای انجام آزمایش گواهینامه. پرندگان – همیشه فقط مرده – با پر، سر، پاها و همه چیز وارد توپ می شوند.

به گفته دادوچه، NRC لاشه پرندگان مرده را از مزارع مرغداری و از شرکت هایی که به پرندگان مورد نیاز دسترسی دارند و باید آنها را دفع کنند، خریداری می کند.

ما آن پرندگان را از شرکت های تخصصی دریافت می کنیم که از پرندگان شکاری برای ترساندن پرندگان از منطقه فرودگاه استفاده می کنند. گاهی اوقات پرندگان کوچک کشته می شوند.

سریع ترین مرغ دنیا

ترکیبی از فشار هوا در مخزن، وزن مجموعه پرتابه و طول لوله، سرعت برخورد پرنده با ماده آزمایشی را تعیین می‌کند و با سرعت‌های مورد استفاده هواپیمای هدف در هنگام برخاستن، صعود اولیه، کروز، مطابقت دارد. نزدیک شدن یا فرود آمدن

اما در اواخر دهه 1970، NRC آزمایش هایی را بسیار بالاتر از این سرعت ها انجام داد، سریعتر از سرعت صوت.

یک پرتابه دو پوندی مبتنی بر ژلاتین به سرعت 1.36 ماخ یا بیش از 1000 مایل در ساعت (حدود 1600 کیلومتر در ساعت) رسید. آزمایش دیگری با یک پرنده واقعی دو پوندی با سرعت 1.09 ماخ، بیش از 800 مایل در ساعت انجام شد.

این منجر به پوستری شد که هنوز روی دیوار NRC بود و با افتخار این مرکز تحقیقاتی را «خانه سریع‌ترین جوجه‌های جهان» اعلام می‌کرد.

پهپادهای خطرناک

اجزای مختلف هواپیما از جمله شیشه‌های جلو با توپ‌ها آزمایش می‌شوند.

اجزای مختلف هواپیما از جمله شیشه‌های جلو با توپ‌ها آزمایش می‌شوند.

NRC

در شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در سرتاسر جهان تفنگ‌های پرنده کوچک‌تری وجود دارند، اما Super Cannon NRC مأموریت جدیدی را بر عهده گرفته است: آزمایش ضربه پهپاد.

تعداد زیادی از پهپادهای سرگرمی وجود دارد که صاحبان ناتوان به طور خطرناکی در نزدیکی فرودگاه ها یا حتی ماموریت های آتش نشانی در هوا کار می کنند و در نتیجه همه هواپیماها زمین گیر می شوند.

دادوش گفت: «این حوزه بسیار مهمی است که بسیاری از تنظیم‌کننده‌ها روی آن کار می‌کنند، زیرا (در حال حاضر) هیچ مقرراتی در رابطه با برخورد هواپیمای بدون سرنشین وجود ندارد.

NRC Super Cannon پهپادها را به سمت شیشه‌های جلوی هواپیما، سطوح دم و لبه‌های جلویی بال‌ها با سرعتی تا 250 گره یا نزدیک به 290 مایل در ساعت شلیک کرده است که گزارش‌های این آزمایش‌ها در دسترس عموم قرار گرفته است.

و در حالی که دادوش و تیم تحقیقاتی او در حال انجام کارهای جدی با تمرکز بر ایمن تر کردن آسمان هستند، او گاهی اوقات از شوخ طبعی در تهیه پرتابه های مرغ قدردانی می کند.

“یکی از پروژه ها، من باید می رفتم و جوجه ها را از مزرعه می گرفتم، و باید با جوجه ها در ماشین 25 کیلومتر رانندگی می کردم. بو! بعد از آن، شاید هشت ماه مرغ نخوردم. و من به تکنسین ها هشدار دادم، “پروژه بعدی، شما بروید جوجه ها را بیاورید!”

اعتبار تصویر برتر: جولیان استراتنشولت/Picture Alliance/Getty Images