جانسون: از ته دل؟ آینده جانسون بریتانیا پس از عذرخواهی حزب قرنطینه نامشخص است

لندن: نخست وزیری بوریس جانسون روز پنجشنبه در وضعیت متعادلی قرار داشت، زیرا وی پس از اعتراف به شرکت در یک مهمانی در اقامتگاه رسمی خود در طول قرنطینه ویروس کرونا با درخواست هایی از درون حزب محافظه کار خود برای استعفا مواجه شد.
جانسون روز چهارشنبه بابت شرکت در گردهمایی در داونینگ استریت در ماه می 2020 “عذرخواهی صمیمانه” کرد و به پارلمان گفت که خشم مردم از افشاگری ها را درک کرده است.
وزرای ارشد گرد هم آمدند تا از رهبر خود که در انتخابات سال 2019 پیروز شد، حمایت کنند، اگرچه رسانه ها گفتند که حمایت ریشی سوناک، وزیر دارایی، که به عنوان جانشین بالقوه جانسون تلقی می شود، چندان گرم به نظر نمی رسد.
دیگران مستقیم تر بودند. رهبر محافظه کاران در اسکاتلند، همراه با تعداد انگشت شماری از قانونگذاران برجسته دیگر، خواستار استعفای جانسون شدند و گفتند که موقعیت او غیرقابل دفاع است.
جیک بری، عضو محافظه‌کار پارلمان به رادیو بی‌بی‌سی گفت: “حال و هوا عالی نیست.”
در میان همکاران من نگرانی زیادی در مورد آسیبی که این افشاگری ها به حزب محافظه کار وارد می کند وجود دارد. اما من فکر می کنم دیروز یک نقطه عطف نظر وجود داشت.
جانسون برای اولین بار در روز چهارشنبه اعتراف کرد که به گردهمایی که در باغ داونینگ استریت در 20 می 2020 برگزار شده بود، پیوست و گفت که حدود 25 دقیقه در آنجا مانده بود تا از کارکنان در رویدادی که به نظر او یک رویداد کاری بود تشکر کند. او گفت از اقدام خود پشیمان است.
گزارش‌های رسانه‌ها می‌گویند میزهایی در باغ برای غذا و شراب چیده شده بود، در حالی که دعوتنامه‌ای برای حدود 100 نفر ارسال شده بود که پیشنهاد می‌کرد از آب و هوای خوب استفاده کنند. می‌گفت: مشروب خودت را بیاور.
در آن زمان، تماس اجتماعی به حداقل محدود بود و بسیاری از مردم از اینکه نتوانسته بودند عزیزانشان را در بستر مرگ ملاقات کنند یا در مراسم تشییع جنازه شرکت کنند، خشمگین بودند.
جانسون در پاسخ به درخواست های مخالفان برای استعفای خود گفت که مردم باید منتظر نتیجه تحقیقات داخلی باشند که توسط کارمند ارشد دولتی سو گری انجام می شود و انتظار می رود گزارش او در دو هفته آینده انجام شود.
افشای این حزب به دنبال ادعاهای مشابه در مورد نقض قوانین توسط جانسون و مقامات او در اوایل ماه مه 2020 و در طول قرنطینه کریسمس در پایان همان سال صورت گرفت.
مجموعه‌ای از رسوایی‌ها از جمله اتهامات فساد و «بی‌صداقتی» یا عدم صداقت خودخواهانه، خشم مردم را برانگیخته است و مدیریت دولت با کووید-19 و انعقاد قرارداد برای تجهیزات حفاظتی به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است.
نظرسنجی YouGov برای روزنامه تایمز، که قبل از عذرخواهی جانسون انجام شد، حزب مخالف کارگر را 10 درصد از محافظه کاران که برتری آنها از بین رفته است، جلوتر نشان داد.
حزب محافظه‌کار در کنار گذاشتن رهبرانی که بیم آن می‌رود به شانس‌های انتخاباتی آن‌ها آسیب بزند، بسیار بی‌رحمانه عمل می‌کند و اخیراً ترزا می را پس از سه سال در بحبوحه کشمکش‌های داخلی بر سر برگزیت از قدرت مجبور کرد.
برای ایجاد چالش در رهبری، 54 نفر از 360 نماینده منتخب محافظه کار پارلمان (نماینده مجلس) باید نامه عدم اعتماد به رئیس “کمیته 1922” حزب بنویسند و تعداد کمی می گویند که قبلاً چنین نامه هایی را نوشته اند.
روزنامه ها می گویند گفته می شود بسیاری از نمایندگان مجلس قبل از هر اقدامی منتظر نتیجه گزارش گری هستند، در حالی که انتخابات شورای محلی می نیز می تواند در تعیین اینکه آیا جانسون با شورش مواجه خواهد شد یا خیر.
براندون لوئیس، وزیر ایرلند شمالی به تلویزیون بی‌بی‌سی گفت: «فکر می‌کنم بوریس جانسون فرد مناسبی برای نخست‌وزیری کشورمان است، من فکر می‌کنم او نخست‌وزیری است که در انتخابات عمومی بعدی پیروز خواهد شد».