جانسون: نخست‌وزیر بریتانیا جانسون مورد انتقاد قرار گرفته است

لندن: بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه پس از اینکه مشخص شد وزیر خصوصی او بیش از 100 نفر را برای یک مهمانی «خودت مشروب بیاور» در باغ داونینگ استریت در طول اولین قرنطینه کرونا دعوت کرده بود، مورد انتقاد قرار گرفت.
جانسون که در انتخابات سال 2019 یک پیروزی قاطع به دست آورد، در ماه گذشته پس از انتشار ویدئویی که نشان می‌دهد کارکنانش در حال خندیدن و شوخی کردن در مورد یک مهمانی خیابان داونینگ در طول قرنطینه کریسمس 2020 هستند، با بررسی‌های شدید مواجه شده است.
افشاگری در مورد یک سری از احزاب در داونینگ استریت مورد تمسخر مردم قرار گرفت و انتقاد رهبر حزب کارگر مخالف، کیر استارمر را برانگیخت که گفت جانسون فاقد اقتدار اخلاقی برای رهبری کشور است.
به گزارش آی تی وی، جانسون و شریکش کری از جمله کسانی بودند که با حدود 40 کارمند در باغ داونینگ استریت در 20 می 2020، پس از ارسال دعوت نامه توسط مارتین رینولدز، وزیر خصوصی اصلی نخست وزیر، از طریق ایمیل، جمع شدند.
رینولدز در این ایمیل گفت: «بعد از یک دوره فوق‌العاده شلوغ، ما فکر کردیم که خوب است از آب و هوای دوست‌داشتنی حداکثر استفاده را ببریم و در باغ شماره 10 عصر امروز چند نوشیدنی با فاصله اجتماعی بخوریم.»
“لطفاً از ساعت 6 عصر به ما بپیوندید و مشروب خود را بیاورید!”
در زمان تجمع، مدارس به روی اکثر دانش‌آموزان بسته شد و میخانه‌ها و رستوران‌ها با کنترل‌های شدید بر اختلاط اجتماعی بسته شدند. مردم از خداحافظی حضوری با خویشاوندان در حال مرگ منع شدند.
پلیس مردم را به دلیل برگزاری مهمانی تحت تعقیب قرار داد، پست های بازرسی تصادفی در برخی مناطق ایجاد کرد و در دربی شایر، مرکز انگلستان، از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر نقاط زیبایی استفاده کرد.
تعداد جان باختگان بریتانیا در اثر همه گیری کووید-19 به 150154 نفر رسید که هفتمین بدترین آمار رسمی کووید-19 در جهان پس از ایالات متحده، برزیل، هند، روسیه، مکزیک و پرو است.
دفتر جانسون از اظهار نظر درباره گزارش ITV خودداری کرد. یک مقام ارشد دولتی، سو گری، در حال حاضر در حال بررسی اتهامات حداقل پنج حزبی است که در سال گذشته در ادارات دولتی در طول محدودیت های قرنطینه برگزار شده بودند.
در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای احزاب داونینگ استریت، جانسون ماه گذشته به پارلمان گفت که تمام دستورالعمل های مربوط به کووید رعایت شده است، هیچ قانونی نقض نشده است و هیچ مهمانی در خیابان داونینگ وجود نداشته است.
مخالفان سیاسی گفتند که اگر جانسون در یک مهمانی در طول قرنطینه شرکت می‌کرد، موقعیت او در خطر بود، زیرا چنین شادمانی نشان دهنده الگوی تحقیر قوانین جانسون است.
«به نظر می‌رسد این بخشی از شخصیت نخست‌وزیر است که این است: او فکر می‌کند می‌تواند از کارها خلاص شود و به سراسر دولتش این پیام را می‌فرستد که قوانین در مورد ما صدق نمی‌کند، آنها فقط برای بقیه اعمال می‌شوند. اد میلیبند، رهبر سابق حزب کارگر گفت.
در ماه‌های اخیر، جانسون، 57 ساله، به دلیل رسیدگی به یک رسوایی نابخردانه، اعطای قراردادهای پرسود کووید، بازسازی آپارتمان خود در داونینگ استریت و ادعایی که او برای اطمینان از تخلیه حیوانات خانگی از کابل در جریان عقب‌نشینی غرب در سال 2018، مداخله کرده است، با انتقاد مواجه شده است. اوت
ادوارد آرگار، وزیر بهداشت، گفت که او می‌داند که گزارش‌های مربوط به احزاب، به‌ویژه برای افرادی که خانواده و دوستان خود را از دست داده‌اند، چه صدمه‌ای ایجاد می‌کند.
اما او به اسکای نیوز گفت که اظهار نظر در زمانی که تحقیقات در حال انجام است برای او مناسب نیست.
پلیس لندن که قبلاً از تحقیق درباره ادعاهای تجمعات قرنطینه مقامات دولتی خودداری کرده بود، روز دوشنبه گفت که با دفتر کابینه در ارتباط با نقض ادعایی قوانین حفاظت از سلامت در خیابان داونینگ است.