جانسون: نخست وزیر بریتانیا به دلیل رسوایی «پارتی گیت» کووید-19 با درخواست استعفا مواجه است

لندن: وزرای ارشد دولت بریتانیا با درجات مختلفی از شور و شوق، روز پنجشنبه حمایت خود را از بوریس جانسون، نخست وزیر محافظه کار اعلام کردند و درخواست های او را به دلیل شرکت در یک مهمانی باغ در اولین قرنطینه کروناویروس در این کشور رد کردند.
بسیاری از محافظه کاران دیگر زبان خود را نگه داشتند و منتظرند ببینند که آیا بحرانی که نخست وزیری جانسون را تهدید می کند کم رنگ خواهد شد یا تشدید خواهد شد.
جانسون روز چهارشنبه در مجلس عوام به دلیل شرکت در مهمانی «مشروبات الکلی خودت را بیاور» در باغ دفتر و محل اقامت نخست‌وزیر داونینگ استریت در ماه مه 2020 عذرخواهی کرد. حدود 100 کارمند توسط یک دستیار ارشد نخست‌وزیری دعوت شده بودند. به عنوان یک رویداد «نوشیدنی‌های با فاصله اجتماعی» اعلام شد.
در آن زمان، بریتانیایی‌ها به‌عنوان بخشی از اقداماتی برای مهار شیوع ویروس کرونا، از ملاقات با بیش از یک نفر در خارج از خانواده‌شان منع شدند. میلیون ها نفر از خانواده و دوستانشان قطع شده بودند و حتی از ملاقات با بستگان در حال مرگ در بیمارستان ها منع شدند.
جانسون گفت که «خشم عمومی» را درک می‌کند، اما از اعتراف به اشتباه خودداری کرد و گفت که این گردهمایی را یک رویداد کاری برای تشکر از کارکنان برای تلاش‌هایشان در طول همه‌گیری در نظر گرفته است.
جانسون از مردم خواست منتظر نتیجه‌گیری تحقیقات سو گری، کارمند ارشد دولتی در مورد چندین مهمانی ادعایی توسط کارکنان دولت در طول همه‌گیری باشند. گری، کهنه سرباز خدمات عمومی با شهرت به عنوان تیرانداز مستقیم، انتظار می رود تا پایان ماه گزارش دهد.
جانسون روز پنجشنبه را در خیابان داونینگ سپری می کرد. دفتر نخست وزیری اعلام کرد که بازدید برنامه ریزی شده از یک مرکز واکسیناسیون کرونا پس از مثبت شدن آزمایش ویروس کرونا یکی از اعضای خانواده لغو شد.
براندون لوئیس، وزیر ایرلند شمالی گفت که عذرخواهی جانسون “بسیار بسیار صادقانه” بوده است اما افزود که نخست وزیر معتقد نیست که او کار اشتباهی انجام داده است.
لوئیس به اسکای نیوز گفت: «نخست وزیر گفته است که معتقد نیست کاری خارج از قوانین انجام داده است». “اگر به آنچه تحقیقات نشان می دهد نگاه کنید، مردم می توانند در آن زمان دیدگاه خود را در مورد آن داشته باشند.”
گری قدرت تنبیه مقامات را ندارد و جانسون نگفته است که اگر متوجه شود او مقصر است، چه کاری انجام خواهد داد.
لیز تراس، وزیر امور خارجه – که اغلب به عنوان جانشین احتمالی جانسون نام برده می شود – در توییتر نوشت: “من 100 درصد پشت سر نخست وزیر هستم زیرا او کشور ما را به جلو می برد.”
ریشی سوناک، رئیس خزانه داری، یکی دیگر از رقبای بالقوه برای این پست، بیشتر خاموش بود. او در توییتی نوشت: «نخست‌وزیر حق داشت عذرخواهی کند و من از درخواست او برای صبر تا زمانی که سو گری تحقیقاتش را انجام می‌دهد، حمایت می‌کنم». او برای بازدید از جنوب غربی انگلستان در فاصله 200 مایلی (320 کیلومتری) قرار داشت.
سیاستمداران اپوزیسیون می گویند جانسون باید به دلیل شرکت در این مهمانی و به دلیل انکار قبلی خود مبنی بر هرگونه نقض قوانین استعفا دهد.
بسیاری از محافظه کاران نگرانند که رسوایی «پارتی گیت» به نقطه عطفی برای رهبری تبدیل شود که طوفان های دیگری را بر سر هزینه ها و قضاوت اخلاقی خود پشت سر گذاشته است.
برخی به درخواست های مخالفان برای کناره گیری جانسون پیوسته اند. داگلاس راس، رهبر محافظه‌کاران در اسکاتلند، گفت که موضع جانسون «دیگر قابل دفاع نیست». راجر گیل، قانونگذار، نخست‌وزیر را «مرد مرده‌ای در حال راه رفتن» نامید و کارولین نوکس همکارش گفت که جانسون «به نظر یک مسئولیت است.» .”
جانسون هیچ نشانه ای از برنامه استعفای خود نشان نداده است. سخنگوی او، مکس بلین، گفت که نخست وزیر نمی نشیند تا در مورد نقاط قوت و ضعف خود فکر کند.
بلین گفت: «فکر نمی‌کنم خود اندیشی اولویت او باشد». “اولویت او در ارائه برای عموم است.”
اگر او استعفا ندهد، جانسون ممکن است با رای عدم اعتماد در میان قانونگذاران حزب برکنار شود، که اگر 15 درصد از قانونگذاران محافظه کار نامه ای بنویسند و خواستار آن شوند، باعث می شود. مشخص نیست چند نامه قبلا ارسال شده است.
لیزا نندی، قانونگذار ارشد حزب کارگر گفت که پلیس، و نه فقط یک کارمند دولتی، باید در مورد نقض قوانین ادعایی تحقیق کند.
نندی گفت که خشم عمومی “بسیار” نسبت به افشاگری های حزب وجود دارد.
او گفت: «بر اساس آنچه که امروز صبح به صندوق ورودی خود می‌بینم، فکر می‌کنم نخست‌وزیر نباید مطمئن باشد که از این وضعیت جان سالم به در خواهد برد».
بسیاری از محافظه کاران منتظر بودند ببینند واکنش به این بحران در روزهای آینده چگونه خواهد بود.
فیلیپ دان، قانونگذار محافظه کار گفت که این اتهامات “بسیار جدی” است.
او به رادیو تایمز گفت: «فکر می‌کنم نخست‌وزیر دیروز کاملاً حق داشت که عذرخواهی کرد، و فکر می‌کنم درست است که منتظر باشیم تا ببینیم تحقیقات سو گری چه چیزی را مشخص می‌کند». “مردم باید از عواقب هر اتفاقی که بیفتد متحمل شوند.”