جانسون: کارکنان جانسون نخست وزیر بریتانیا در حالی که ملکه در سوگ مرگ شوهرش سوگواری می کرد، جشن گرفتند

لندن: کارکنان بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، سال گذشته در حالی که ملکه الیزابت عزادار همسرش بود، در خیابان داونینگ شرکت کردند، زمانی که اختلاط در داخل خانه برای افراد خانواده های مختلف ممنوع بود.
جانسون پس از افشای مجموعه‌ای از تجمعات در داونینگ استریت در طول قرنطینه‌های کووید، با جدی‌ترین بحران نخست‌وزیری خود مواجه است، برخی در مواقعی که مردم عادی نمی‌توانستند شخصاً با بستگان در حال مرگ خداحافظی کنند.
جانسون که در انتخابات سال 2019 به پیروزی قاطع رسید، روز چهارشنبه به دلیل گردهمایی “نوشیدنی خودت را بیاور” در اقامتگاه رسمی خود در طول اولین قرنطینه کرونا در بریتانیا عذرخواهی کرد. او اعتراف کرد که شرکت کرده است.
تلگراف گفت دو مهمانی نوشیدنی دیگر در خیابان داونینگ در 16 آوریل 2021 برگزار شد که تجمعات اجتماعی در داخل و خارج از خانه محدود بود. این روزنامه گفت که جانسون در آن روز در اقامتگاه کشور چکرز بود.
روز بعد ملکه الیزابت با فیلیپ 99 ساله خداحافظی کرد.
الیزابت 95 ساله با پوشیدن لباس سیاه و ماسک صورت سیاه تراشیده شده سفید، تنها ایستاده بود و سرش را خم کرده بود در حالی که شوهر 73 ساله اش به داخل طاق سلطنتی کلیسای سنت جورج پایین می رفت.
به گفته تلگراف، شادی در خیابان داونینگ چنان بود که کارکنان برای خرید یک چمدان الکل به سوپرمارکت مجاور رفتند، از لپ‌تاپ برای پخش موسیقی استفاده کردند و تاب پسر جوان نخست‌وزیر شکسته شد.
مخالفان خواستار استعفای جانسون شده‌اند و نخست‌وزیر 57 ساله را به عنوان یک شارلاتانی معرفی می‌کنند که از مردم بریتانیا می‌خواست در حالی که کارکنان خود در حال مهمانی بودند، برخی از سخت‌ترین قوانین تاریخ زمان صلح را رعایت کنند.
تعداد اندک اما رو به رشدی در حزب محافظه‌کار خودش این درخواست‌ها را تکرار کرده‌اند، زیرا می‌ترسند که این امر به چشم‌انداز انتخاباتی آن آسیب دائمی وارد کند.
جانسون توضیحات مختلفی در مورد طرفین ارائه کرده است، از انکار نقض قوانین گرفته تا درک خشم از ریاکاری آشکار در قلب دولت بریتانیا.
عذرخواهی
یکی از مهمانی‌های آوریل 2021 در داونینگ استریت مراسم ترک جیمز اسلک، مدیر سابق ارتباطات بود، که روز جمعه گفت می‌خواهد «بی‌چون و چرا به خاطر عصبانیت و صدمه وارد شده عذرخواهی کند».
اسلک در بیانیه ای به رسانه PA گفت که این تجمع “نباید در آن زمان اتفاق می افتاد.”
پلیس بریتانیا روز پنجشنبه گفت که در مورد تجمعاتی که در اقامتگاه جانسون در طول قرنطینه ویروس کرونا برگزار شده است، تحقیق نمی‌کند مگر اینکه تحقیقات داخلی دولت شواهدی مبنی بر جرائم جنایی احتمالی پیدا کند.
دامیان هیندز، وزیر امنیت، در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های احزاب یک روز قبل از تشییع جنازه فیلیپ، گفت که شوکه شده است.
هیندز به اسکای نیوز گفت: «از خواندن آن شوکه شدم. ما باید ببینیم که در تحقیقات بیشتر چه می شود.»
این زمان مخصوصاً غم انگیز برای کل کشور ما بود.»