جاه طلبی های قطر برای تبدیل شدن به “مکه هنری خاورمیانه”

نوشته شده توسط ماریانا سرینی، CNN

کشور خاورمیانه قطر برنامه بلندپروازانه ای را برای گسترش برنامه هنری عمومی خود در حالی که برای میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 آماده می شود، اعلام کرده است.

موزه‌های قطر – سازمان دولتی که بسیاری از مؤسسات فرهنگی کشور زیر نظر آن اداره می‌شوند – به رهبری این ابتکار عمل، می‌گوید که بیش از 40 اثر جدید و سفارشی از هنرمندان قطری و بین‌المللی را در فضاهای عمومی پایتخت، دوحه و اطراف آن به نمایش خواهد گذاشت. شهرها

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، ایده این است که منظر شهری محلی را به یک “تجربه گسترده موزه هنر در فضای باز” تبدیل کنیم.

عبدالرحمن احمد آل اسحاق، مدیر هنرهای عمومی موزه‌های قطر: «در حالی که بقیه جهان به دوحه نگاه می‌کنند، ما فکر کردیم یکی از بهترین راه‌ها برای معرفی خود و ایجاد گفتگو از طریق هنر در حوزه عمومی است. ، در یک تماس ویدیویی گفت.

هنر در حال نمایش

این تاسیسات در میادین عمومی و مراکز خرید، مدارس و امکانات ورزشی، ایستگاه‌های راه‌آهن و فرودگاه بین‌المللی حمد و همچنین چند استادیوم میزبان مسابقات ظاهر خواهند شد.

الاسحق گفت: «تمام آثار هنری که ما به نمایش می گذاریم در چارچوب دوحه و قطر قرار می گیرد. از نظر استراتژیک یا سرزمینی قرار خواهد گرفت تا چیزی در مورد کشور ما منعکس کند.»

به عنوان مثال، مجسمه‌ساز هلندی تام کلاسن، مجسمه‌ساز هلندی، «شاهین» در خارج از فرودگاه بین‌المللی حمد – یک نمایش طلایی و انتزاعی از پرنده ملی قطر که در تابستان نصب شد.

قطعات دیگری که قبلاً رونمایی شده اند عبارتند از “بی عنوان (ترانچ، شفت، گودال، تونل و اتاقک) اثر بروس نائومان، اثری تجربی که توسط این هنرمند آمریکایی در اواخر دهه 1970 ساخته شد – خارج از M7 در مشایرب مرکز دوحه. در نزدیکی تئاتر ملی، مجسمه یادبود «دو ارکیده» هنرمند آلمانی ایسا گنزکن، مجسمه بزرگ سال 2015 قرار دارد که به عنوان یک نسخه ایده آل از این گیاه نمادی از رابطه بین معماری، طبیعت و فرهنگ عامه است.

"دو ارکیده" (2015) توسط Isa Genzken.

“دو ارکیده” (2015) اثر عیسی گنزکن. اعتبار: موزه های قطر

الاسحق گفت: «زیبایی شناسی هر دو اثر هنری مکان انتخابی آنها را تکمیل می کند. قطعه نائومان «نسخه‌ای کوچک‌شده از کارهای خاکی قبلی است و مشایرب (جایی که در آن به نمایش گذاشته شده است) بلوکی است که به‌خاطر شیوه‌های پیشرفته شهری و توجهش به استفاده از مصالح شناخته شده است».

الاسحق گفت، قرار دادن “ارکیده” گنزکن در باغ تئاتر ملی، “یکی از قدیمی ترین سازه ها در امتداد کرنیش دوحه و یکی از سازه هایی که با جشن، زیبایی و ظرافت هنر مرتبط است” به همان اندازه عمدی بوده است. او توضیح داد: “مردم ممکن است آنها را به عنوان بازتاب نمادین تئاتر ببینند.”

در حالی که لیست کامل هنرمندان هنوز منتشر نشده است، بسیاری از اسامی تایید شده شامل استعدادهای قطری و منطقه ای نیز می شوند. در میان آنها احمد البحرانی مجسمه ساز تبعیدی عراقی است که به خاطر آثاری که به واقعیت های سیاسی دیاسپورای عرب و همچنین جنگ، آوارگی و خاطره می پردازد، شهرت دارد. و فرج دهم، که بر تغییرات معماری و شهری کشور و همچنین پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بعدی ناشی از این تغییرات تمرکز دارد.

چند استعداد زن نیز وجود دارد: هنرمند لبنانی آمریکایی تحسین شده سیمون فتال، که آثار فیگوراتیو او از منابعی مانند جنگ، آوارگی و مهاجرت، نقاشی منظره، و ادیان و اسطوره های باستانی استفاده می کند. و شعاع علی، هنرمند تجسمی قطری، که اولین اثر عمومی خود را رونمایی خواهد کرد — یک مجسمه انتزاعی با عنوان “Tawazun” (کلمه عربی به معنای “تعادل”).

این هنرمند در ایمیلی نوشت: این مجسمه، ستونی از سنگ‌های روی هم چیده شده، نشان‌دهنده «پیشرفت» کشور و «تعادل بین عناصر سنتی و مدرن در زندگی روزمره ما» است. “با استفاده از مصالح ساختمانی مدرن و قدیمی، تعادل در دستاوردهای مدنی و معماری محلی معاصر را نشان می دهد.”

علی افزود که از اینکه این اثر در مرکز شهر دوحه به نمایش گذاشته می‌شود، احساس “افتخار و افتخار” می‌کند و گفت گنجاندن در این برنامه به او اجازه می‌دهد تا به مخاطبان جهانی دسترسی پیدا کند که در غیر این صورت دستیابی به آن دشوار بود. “برنامه هنر عمومی بستری محکم برای شکوفایی هنرمندان و خلاقان فراهم می کند.”

شعاع علی "توازون" ستونی است که از موادی مانند گرانیت، ماسه سنگ، سنگ آهک و سنگریزه به دو شکل ارگانیک و هندسی ساخته شده است.  این رندر از اثر است که در سال 2022 به نمایش گذاشته می شود.

«توازون» شعاع علی ستونی است که از مصالحی مانند گرانیت، ماسه سنگ، آهک و سنگریزه به دو شکل ارگانیک و هندسی ساخته شده است. این رندر از اثر است که در سال 2022 به نمایش گذاشته می شود. اعتبار: با حسن نیت از موزه های قطر

الاسحق گفت: «اینکه هنرمندان محلی کارهایشان را به نمایش بگذارند برای ما یک امر ضروری بود. “این فرصتی است تا بر ثروت استعدادهای قطر و کشورهای همسایه اش روشن شود و به آنها سکویی بدهیم که شایسته آن هستند.”

الاسحق توضیح داد: «از همان ابتدا، ما برای آوردن هنر به خارج از دیوارهای موزه کار کرده‌ایم.

ساختن «مکه هنری»

راه رسیدن به جام جهانی 2022 بدون بحث نبوده است. قطر در رابطه با رفتارش با کارگران مهاجری که در ساخت استادیوم‌ها مشارکت دارند و نگرانی‌هایی در مورد قوانین ضد همجنس‌گرایی در این کشور با انتقاداتی مواجه شده است. در مورد دوم، نصار الخاطر، مدیرعامل قطر 2022، در نوامبر به CNN گفت که هیچ کس نباید هنگام بازدید از این کشور احساس خطر کند. “قطر یک کشور بردبار است. این کشور استقبال کننده است. این کشور مهمان نواز است.”

ابتکارات فرهنگی مانند برنامه هنر عمومی ممکن است به تغییر ادراک کمک کند.

الاسحاق گفت: “این برنامه قصد دارد تصویری از هویت، فرهنگ، گذشته و حال ما ارائه دهد. این دعوتی است برای نگاه کردن به قطر فراتر از جام جهانی.”

این برنامه هنری عمومی در ابتدا در سال 2013 راه اندازی شد، زمانی که با مجموعه ای از آثار هنری که شامل “سفر معجزه آسا” هنرمند بریتانیایی دیمین هیرست – 14 مجسمه برنزی از یک جنین در حال بارداری از تولد تا لقاح – در Sidra Medical و مرکز تحقیقات. این نصب که اسپرمی را در حال بارور کردن تخمک و مجسمه‌ای 46 فوتی از یک نوزاد پسر برهنه نشان می‌داد، بلافاصله پس از ابراز خشم در شبکه‌های اجتماعی پوشانده شد. برخی آن را به عنوان یک تصویر گرافیکی درک کردند – اگرچه خط رسمی برای پوشش به دلیل کار ساختمانی در حال انجام بود. در سال 2018 دوباره نصب شد.
"سفر معجزه آسا" (2018) یک چیدمان هنری توسط هنرمند دیمین هرست در خارج از مرکز پزشکی و تحقیقاتی سیدرا در دوحه پایتخت قطر.

“سفر معجزه آسا” (2018) یک چیدمان هنری توسط هنرمند دیمین هرست در خارج از مرکز پزشکی و تحقیقاتی سیدرا در دوحه پایتخت قطر. اعتبار: استرینگر / خبرگزاری فرانسه / گتی

“اسب صحرا” هنرمند قطری علی حسن نیز در خارج از فرودگاه بین المللی حمد به عنوان بخشی از این برنامه به نمایش گذاشته شده است. یکی دیگر از آثار او به نام «خرد یک ملت» در نزدیکی ورودی بازدیدکنندگان در موزه ملی قطر به نمایش درآمد.

او در یک ایمیل گفت: «پس از نمایش انحصاری در داخل ساختمان در موزه‌ها یا گالری‌ها، هنر اکنون در مکان‌های عمومی قابل مشاهده است.

“احساس به جا گذاشتن اثری در چنین نشانه های مهمی برای من به عنوان یک هنرمند قطری غیر قابل بیان است، زیرا این دو مکان در سطح محلی و جهانی اهمیت زیادی دارند.”

مال علی حسن "اسب صحرا" تصویری نیمه انتزاعی از اسب به سبک خوشنویسی هنرمند است.

«اسب صحرا» اثر علی حسن، تصویری نیمه انتزاعی از اسب به سبک خوشنویسی امضای این هنرمند است. اعتبار: با حسن نیت از موزه های قطر

این ابتکار همچنین برای حمایت از سایر پروژه‌هایی که مردم محلی را با هنرمندان معاصر درگیر می‌کنند، گسترش یافته است.

از جمله این تلاش‌ها، فراخوانی آزاد برای دانشجویان است که جوانان را تشویق می‌کند تا آثار هنری عمومی موقت ساخته شده از مواد بازیافتی را ایجاد کنند. و Jedariart، برنامه‌ای سالانه که از هنرمندان دعوت می‌کند تا نقاشی‌های دیواری در سراسر شهر بکشند که موضوعات اجتماعی، تاریخی و فرهنگی را منعکس می‌کنند.
دومی در حال حاضر به عنوان بخشی از سال فرهنگی 2021 قطر-آمریکا در ایالات متحده “در تور” است، یک تبادل فرهنگی بین المللی که برای اولین بار توسط موزه های قطر در سال 2012 و تحت حمایت رئیس آن، شیخه آل مایاسا بنت حمد بن خلیفه آل ثانی تأسیس شد. تقویت روابط بین قطر و یک کشور شریک جدید هر سال.

الاسحق گفت: «مداخله های عمومی به مردم اجازه می دهد تا به هنر نزدیک تر شوند و با آن احساس آرامش بیشتری نسبت به بافت موزه داشته باشند. هدف ما از همه این پروژه ها این است که هنر را به بخشی دائمی از بافت شهری قطر تبدیل کنیم.

اما طرح کلی حتی جاه طلبانه تر است. الاسحق گفت: «با نگاهی به آینده، ما می‌خواهیم قطر به قطب هنری منطقه تبدیل شود، مکه هنری خاورمیانه».

تصویر بالا: “شاهین” (2021) اثر تام کلاسن.