جنگجویان جهادی با کودکان خردسال در زندان سوریه پنهان شدند

حسکه: نیروهای کرد روز دوشنبه خود را برای حمله به زندانی در شمال شرق سوریه آماده کردند که جنگجویان گروه داعش هفته گذشته به آن یورش بردند و نگرانی ها را نسبت به سرنوشت صدها زندانی زیر سن قانونی برانگیخت.
جنگجویان داعش روز پنجشنبه دو خودروی مملو از مواد منفجره را به زندان غویران که توسط کردها اداره می شود هجوم آوردند تا عملیات فرار از زندان را وقیحانه انجام دهند که شهر حسکه را در هرج و مرج فرو برده است.
این حمله بزرگ‌ترین حمله این گروه از زمان شکست «خلافت» خودخوانده آن‌ها در سال 2019 است. این حمله تاکنون بیش از 150 نفر را کشته است که بیشتر آنها جهادی بودند.
به گفته سازمان ملل متحد، درگیری ها باعث شد حدود 45000 نفر از ساکنان بزرگترین شهر کردنشین سوریه خانه های خود را ترک کنند، اما خشونت ها روز دوشنبه با حضور صدها کودک در داخل زندان کاهش یافت که حمله را پیچیده کرد.
دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفت که نیروهای کرد تحت حمایت ایالات متحده پس از آزادی چند جنگجوی کرد و کارکنان زندان که در اسارت این گروه بودند، “شروع به نفوذ به بخشی از زندان کردند که تحت کنترل جنگجویان داعش باقی مانده است”.
به گفته گروه نظارت بر جنگ، جنگجویان داعش در یک ساختمان در ضلع شمالی زندان پنهان شده بودند.
نیروهای سوریه دموکراتیک تحت رهبری کردها اعلام کردند که حدود 300 جنگجوی داعش پس از یورش به یکی از ساختمان‌های اسکان تروریست‌های داعش تسلیم نیروهای آن شدند.
یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه در منطقه اتوبوس ها و خودروهای نظامی را دید که جنگجویان داعش را به بیرون از زندان منتقل می کردند.
پس از کشته شدن حداقل هفت غیرنظامی در تیراندازی متقابل، مقامات نیمه خودمختار کرد که منطقه را اداره می کنند، در سراسر حسکه وضعیت فوق العاده وضع کردند.
به گفته گروه های حقوق بشر و سازمان ملل، تصور می شود بیش از 700 کودک خردسال در غویران نگهداری می شوند، مدرسه ای که سابقا به یک بازداشتگاه تبدیل شده است که به شدت شلوغ است و حداقل 3500 مظنون به عضویت داعش را در خود جای داده است.
اوا هیندز، سخنگوی آژانس کودکان سازمان ملل متحد یونیسف، گفت که وضعیت اسفناک کودکان زیر سن قانونی که حدود 10 درصد آنها 15 سال یا کمتر دارند، منبع “نگرانی شدید” است.
هیندز گفت: «دولت SDF در ابتدا یک بخش ویژه برای کودکان اختصاص داد. بسیاری از آنها در داخل خویشاوندان بزرگسالی دارند و از آن زمان در بخش های دیگر به آنها پیوسته اند.”
سارا کیالی، پژوهشگر سوریه در دیده بان حقوق بشر، گفت: این کودکان عملاً در زندان غویران به دام افتاده اند.
کیالی گفت که دیده بان حقوق بشر پیام های صوتی یک نوجوان مجروح در غویران را شنید که گزارش داد “همه جا اجساد وجود دارد.”
وی افزود: «معلوم نیست که آیا آنها هر نوع کمک پزشکی دارند یا خیر.
Save the Children گفت که همچنین شهادت صوتی دریافت کرده است که نشان می دهد “قبلاً چندین کودک کشته و زخمی شده اند”.
این گزارش گفت که کودکان زیر سن قانونی در غویران از ده ها کشور خارجی و همچنین سوریه و عراق هستند.
SDF، ارتش بالفعل مقامات کرد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که داعش «به گروگان گرفتن کودکان ادامه می‌دهد و از آنها به عنوان سپر انسانی برای محافظت از خود در برابر حمله متقابل استفاده می‌کند».
نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه، که پشتیبان اصلی حملات کردها بودند که سه سال پیش هزاران جهادگر را بازداشت کردند، به شدت در حسکه مستقر شدند.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بالگردهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده در حالی که مقررات منع آمد و شد کامل در سراسر شهر اعمال شده بود، پرواز کردند.
به گفته ناظر جنگ رصدخانه، از زمان آغاز حمله در اواخر 20 ژانویه، حداقل 154 نفر کشته شده اند.
رامی عبدالرحمن رئیس دیده بان گفت که در میان آنها 102 جهادگر، 45 عضو نیروهای امنیتی کرد و هفت غیرنظامی بودند.
تحلیلگران حمله به یکی از بزرگترین زندان های منطقه را نشانه ای از نیاز داعش برای ادامه بازسازی پس از سقوط «خلافت» خود می دانستند.
در حالی که مشخص نیست داعش تا چه حد در بیرون آوردن جنگجویان از غویران موفق بوده است، این عملیات نشان دهنده گام جدیدی در احیای مجدد این سازمان جهادی است.
اما تحلیلگران همچنین استدلال کردند که در حالی که داعش حمله را در کانال های تبلیغاتی خود در بوق و کرنا کرده است و ممکن است باعث تقویت روحیه هواداران خود شود، تغییر چندانی در توازن نظامی در میدان انجام نخواهد داد.
در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر شد، “ائتلاف جهانی” به رهبری ایالات متحده علیه داعش گفت که این حمله جهادی “یک تلاش ناامیدانه برای تکمیل صفوف تخلیه شده خود و بازیابی شتاب از دست رفته بود.”
در این بیانیه آمده است: «ائتلاف جهانی مصمم است از شکست آن اطمینان حاصل کند.