جنگجویان طالبان در حال حاضر پست های بازرسی در شهرهای افغانستان را در اختیار دارند

هرات، آغانستان: از زمانی که طالبان بیش از سه ماه و نیم پیش در بحبوحه خروج بی نظم نیروهای آمریکایی و ناتو بر افغانستان مسلط شدند، جنگجویان آنها نقش خود را تغییر داده اند، از شورشیان که در کوه ها و مزارع می جنگند به یک نیروی مسلح که کشور را اداره می کنند.
بسیاری از سربازان پیاده طالبان اکنون مشاغل جدیدی دارند: ماموریت ایست های بازرسی در خیابان ها و انجام گشت های امنیتی در شهرها و شهرک های افغانستان و اطراف آن. ماه گذشته، چندین جنگجوی طالبان در گشت‌های شبانه و در پست‌های بازرسی در شهر غربی هرات برای آسوشیتدپرس عکس‌های پرتره گرفتند.
یکی از آنها احمد ولی 21 ساله در روستای کمر کلاغ در شمال هرات در حال گشت زنی بود. او که یک دانش آموز در یک مدرسه دینی اسلامی معروف به مدرسه است، گفت که به طالبان پیوسته است زیرا به آموزه های قرآن اعتقاد دارد و مخالف حضور آمریکا در کشورش و مخالف دولت قبلی افغانستان است که به دلیل فساد به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفت.
او گفت که اکنون با مسئولیت های جدید خود در تأمین امنیت در منطقه ای که به آن منصوب شده است، بسیار مشغول است. او امیدوار است که هم او و هم کشورش آینده روشنی داشته باشند، و گفت که “99 درصد مطمئن است” روزهای بهتری برای همه مردم افغانستان خواهد آمد.
پس از تسلط طالبان در اواسط ماه اوت، اقتصاد ویران شده و وابسته به کمک های افغانستان به بحرانی تمام عیار تبدیل شد. جامعه بین المللی صدها میلیون دلار از تامین مالی که کشور 38 میلیون نفری به آن متکی بود، دریغ کرده است. میلیاردها دالر دارایی افغانستان در خارج از کشور مسدود شده است.
سیستم بانکی افغانستان تا حد زیادی با جهان قطع شده است، و حاکمان جدید طالبان عمدتا قادر به پرداخت معاش نیستند، در حالی که مشاغل در سراسر اقتصاد ناپدید شده اند.
زنان عمدتاً از ورود به بازار کار، به استثنای مشاغل خاص، و تحصیل در دبیرستان محروم شده‌اند، در حالی که ده‌ها هزار نفر از جمله افراد حرفه‌ای با تحصیلات عالی، فرار کرده‌اند یا تلاش می‌کنند از افغانستان فرار کنند، که منجر به فرار گسترده مغزها شده است.