جورجیا: سه نفر متهم به قتل احمد آربری. حالا چی؟

آتلانتا: قتل بر روی ویدئو ضبط شد و در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شد: احمد آربری به سمت و سپس اطراف یک وانت در حال حرکت قبل از اینکه راننده آن او را از فاصله نزدیک با یک تفنگ ساچمه ای منفجر کند، می دود.
بلافاصله پس از اینکه تراویس مک مایکل در 23 فوریه 2020 به آربری شلیک کرد، پدرش گرگ به پلیس گفت که این زوج چگونه خود را مسلح کردند، مرد جوان سیاه پوست را تعقیب کردند و او را “مانند موش” به دام انداختند. همسایه ویلیام “رودی” برایان به افسران گفت که به تعقیب و گریز پیوست و به قطع فرار آربری کمک کرد.
پس از یک محاکمه 13 روزه در دادگاه شهرستان گلین در سواحل جورجیا، هیئت منصفه سفیدپوست نامتناسب این سه مرد سفیدپوست را در قتل مجرم تشخیص دادند. هر یک از افراد نیز به اتهامات کمتری محکوم شدند.
این افراد به چه اتهامی محکوم شدند؟
یک کیفرخواست 9 موردی، هر سه مرد را به یک فقره قتل، چهار فقره قتل، دو مورد ضرب و جرح، یک مورد حبس کاذب و یک مورد تلاش جنایی برای ارتکاب جنایت، در این مورد، حبس کاذب متهم کرده است.
تراویس به هر 9 اتهام محکوم شد. گرگ به همه اتهامات به جز قتل بدخواهانه محکوم شد. برایان به دو فقره قتل، یک مورد ضرب و جرح، یک مورد حبس کاذب و یک مورد تلاش جنایی برای ارتکاب جنایت مجرم شناخته شد.
زمان زندان
محکومیت های سوء نیت و جنایت به قتل هر دو حداقل مجازات حبس ابد دارند. قاضی تصمیم می گیرد که آیا با امکان آزادی مشروط همراه است یا بدون آن. حتی اگر امکان آزادی مشروط اعطا شود، شخص محکوم به قتل باید 30 سال قبل از واجد شرایط شدن در خدمت باشد. چندین محکومیت قتل به منظور صدور حکم ادغام می شوند.
در صورتی که قتل معیارهای خاصی را داشته باشد و دادستان به دنبال مجازات اعدام باشد، در گرجستان نیز می تواند مجازات اعدام را داشته باشد. دادستان های این پرونده این کار را نکردند.
هر مورد حمله تشدید شده حداقل یک سال حبس دارد اما حداکثر 20 سال. حبس کاذب یک تا 10 سال حبس دارد.
چه زمانی محکوم می شوند؟
این هنوز مشخص نیست. قاضی دادگاه عالی تیموتی والمزلی تاریخ صدور حکم را تعیین خواهد کرد.
آیا تجدیدنظرخواهی خواهد شد؟
رون کارلسون، استاد بازنشسته حقوق دانشگاه جورجیا، گفت که درخواست تجدیدنظر در این مورد تقریباً قطعی است.
او گفت که یکی از دلایل احتمالی برای تجدید نظر می تواند حذف برخی شواهد از محاکمه باشد. وکلای مدافع به دنبال ارائه شواهدی مبنی بر سابقه کیفری آربری، سوابق مربوط به سلامت روانی او و این واقعیت که او در شرایط آزمایشی به سر می برد، بودند. می خواستند یک کارشناس توسل به زور هم شهادت بدهد. اما قاضی حکم به عدم پذیرش هر یک از آن شواهد داد.
کارلسون گفت: “آنها استدلال خواهند کرد که شواهد مربوطه مفید برای دفاع توسط قاضی پرونده حذف شده است و این یک اشتباه بوده است.”
همچنین ممکن است وکلای استیناف پس از بررسی رونوشت‌ها و دستورالعمل‌های هیئت منصفه و صحبت با هیئت منصفه، دلایل دیگری برای تجدید نظر پیدا کنند.
آیا هنوز اتهامات فدرال معلق نیست؟
آره. مک مایکل و برایان هنوز با اتهامات فدرال روبرو هستند.
ماه‌ها قبل از محاکمه این سه به اتهام قتل در ایالت، یک هیئت منصفه فدرال در ماه آوریل آنها را به اتهام جنایات ناشی از نفرت متهم کرد. این یک پرونده کاملاً جداگانه است که تحت تأثیر نتیجه دادگاه ایالتی قرار نمی گیرد.
قاضی دادگاه منطقه ای ایالات متحده، لیزا گادبی وود، انتخاب هیئت منصفه در محاکمه فدرال را برای شروع در 7 فوریه برنامه ریزی کرده است. هر سه مرد به یک مورد مداخله در حقوق مدنی و تلاش برای آدم ربایی متهم هستند. مک مایکل ها همچنین به استفاده، حمل و به اهتزاز درآوردن اسلحه گرم در جریان جنایت خشونت آمیز متهم شدند.
کیفرخواست فدرال می گوید که مردان آربری را هدف قرار دادند زیرا او سیاه پوست بود.