جو بایدن به توافق قریب الوقوع بدهی آمریکا امیدوار است

واشنگتن: رئیس جمهور جو بایدن روز جمعه گفت که مذاکره کنندگان دموکرات و جمهوری خواه در آستانه حل بن بست سقف بدهی هستند، زیرا ضرب الاجل یک نکول بالقوه فاجعه بار ایالات متحده به 5 ژوئن به عقب کشیده شده است.
بایدن به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «این بسیار نزدیک است و من خوشبین هستم. “امیدوارم تا امشب بفهمیم که آیا می‌توانیم به توافقی دست پیدا کنیم.”
اگرچه هیچ نشانه‌ای از اعلام عمومی قریب‌الوقوع وجود نداشت، اما این قوی‌ترین نشانه‌ای بود که نشان می‌دهد ممکن است درام در واشنگتن پایان یابد، و به دولت اجازه می‌دهد وام بگیرد و از نکول خودداری کند که احتمالاً باعث رکود اقتصادی می‌شود و موج شوک را به اقتصاد جهانی وارد می‌کند.
پیش از این، جانت یلن، وزیر خزانه داری، گفت که تاریخ وحشتناک X، زمانی که دولت تمام می شود، مگر اینکه بتواند وام بگیرد، اکنون 5 ژوئن خواهد بود، نه 1 ژوئن. با این حال، یلن هشدار داد که تمدید مهلت، فوریت را تغییر نمی دهد.
وی در نامه‌ای به این سازمان گفت: «انتظار تا آخرین لحظه برای تعلیق یا افزایش سقف بدهی می‌تواند آسیب جدی به اعتماد کسب‌وکار و مصرف‌کننده وارد کند، هزینه‌های استقراض کوتاه‌مدت را برای مالیات دهندگان افزایش دهد و بر رتبه اعتباری ایالات متحده تأثیر منفی بگذارد». رهبر جمهوری خواه مجلس نمایندگان، رئیس کوین مک کارتی.
بر اساس گزارش‌های تایید نشده رسانه‌های آمریکایی، شکل‌گیری این معامله شامل توافقی برای تمدید اختیارات وام‌گیری دولت به مدت دو سال است، به این معنی که اتفاق فعلی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 تکرار نمی‌شود.
با این حال، دموکرات‌ها باید نسبت به خواسته‌های جمهوری‌خواهان برای افزایش محدودیت‌های مخارج در امنیت اجتماعی و سایر برنامه‌های داخلی امتیازاتی ارائه دهند.
مک کارتی به خبرنگاران گفت که مذاکره کنندگان «پیشرفتی داشته اند» اما افزود: «تا زمانی که همه چیز توافق نشود، با هیچ چیز موافقت نمی شود».
کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول به داده‌های جدیدی اشاره کرد که به گفته او نشان می‌دهد «اقتصاد ایالات متحده انعطاف‌پذیری خود را نشان داده است»، اما خواستار «راه‌حلی سریع» برای جلوگیری از اولین نکول در تاریخ آمریکا شد.
او گفت: «ما به بازار خزانه داری آمریکا به عنوان یک لنگر برای سیستم مالی جهانی فکر می کنیم و این لنگر باید حفظ شود.
با تعطیلات سه روزه تعطیلات روز یادبود، اعضای کنگره واشنگتن را در تعطیلات 10 روزه خود ترک کردند. حتی بایدن – در کمال تعجب برخی از اعضای حزبش – به سمت کمپ دیوید خود رفت و سپس به خانه اش در دلاور رفت.
با این حال، والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری به سی ان ان گفت که بایدن و مک کارتی هر دو بر اجتناب از فاجعه متمرکز شده اند.
آدیمو گفت: «رئیس‌جمهور تصمیم گرفت، رئیس مجلس آن را گفته است و ما باید تا قبل از ژوئن کاری انجام دهیم. رئیس‌جمهور متعهد است مطمئن شود که ما با جمهوری‌خواهان مذاکراتی با حسن نیت داریم تا به توافق برسیم، زیرا جایگزین برای همه آمریکایی‌ها فاجعه‌بار است.
افزایش سقف بدهی یک مانور حسابداری سالانه است که معمولاً با اطلاع نسبتاً کمی انجام می شود. این به سادگی به دولت این امکان را می دهد که به استقراض پول برای پرداخت قبوض از قبل از طریق بودجه ادامه دهد.
امسال، حزب جمهوری‌خواه که به شدت راست‌گرا می‌شود، تصمیم گرفته است تا سقف بدهی را به اهرمی تبدیل کند تا بایدن را مجبور کند اولویت‌های مورد علاقه دموکرات‌ها را در هزینه‌ها کنار بگذارد.
جمهوری خواهان این را مسئولیت بدهی ملی 31 تریلیون دلاری می نامند. کاخ سفید حزب مخالف را که کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارد به گروگان گرفتن اقتصاد متهم می کند.
حکیم جفریس، رهبر اقلیت دموکرات، روز پنجشنبه از صحن مجلس نمایندگان جمهوری خواهان را به خطر “یک نکول خطرناک در بحرانی که آنها ایجاد کرده اند” متهم کرد.
اقتصاددانان ماه ها را صرف افزایش چشم انداز فاجعه اقتصادی در صورت قصور دولت کرده اند، و مقامات ارشد نظامی نیز روز پنجشنبه پیش بینی وحشتناک خود را اضافه کردند و هشدار دادند که بحران “تأثیر منفی قابل توجهی” بر سربازان خواهد داشت.
مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش به خبرنگاران گفت: «آمادگی به وضوح تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
مک کارتی به نظرسنجی اخیر سی ان ان اشاره کرده است که نشان می دهد 60 درصد از افزایش سقف بدهی ها در صورتی که با کاهش همراه باشد حمایت می کنند، اگرچه 51 درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی جدید دانشگاه مونموث گفتند که می خواهند این دو موضوع از هم جدا شوند.
اگرچه قانونگذاران در تعطیلات هستند، اما مک کارتی گفته است که در صورت نیاز به بازگشت برای رأی گیری، 24 ساعت اخطار دریافت خواهند کرد.