جو بایدن قول داد که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا قاطعانه عمل خواهد کرد

ویلمینگتون: رئیس جمهور جو بایدن روز یکشنبه با رهبر اوکراین درباره افزایش نیروهای روسیه در نزدیکی مرز این کشور گفتگو کرد و قول داد که در صورت تهاجم بیشتر روسیه به کشور اروپای شرقی، ایالات متحده و متحدانش “قاطعانه” عمل خواهند کرد.
تماس بایدن و رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در حالی مطرح شد که ایالات متحده و متحدان غربی خود را برای یک سری نشست های دیپلماتیک آماده می کردند تا از تنش زدایی بکنند، بحرانی که به گفته مسکو می تواند روابط با واشنگتن را از بین ببرد.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای پس از این تماس گفت: «رئیس‌جمهور بایدن به صراحت اعلام کرد که اگر روسیه بیشتر به اوکراین حمله کند، ایالات متحده و متحدان و شرکای آن قاطعانه پاسخ خواهند داد.»
ساکی افزود که بایدن بر پایبندی خود به اصل “بدون تو هیچ چیز درباره تو نیست” تاکید کرد، این اصل که بدون مشارکت متحدانش درباره سیاستی که اروپا را تحت تأثیر قرار می دهد مذاکره نخواهد کرد.
بایدن از ضربه زدن به روسیه با تحریم‌های اقتصادی سخت در صورت حرکت در خاک اوکراین صحبت کرده است، اما ماه گذشته گفت که اقدام نظامی آمریکا روی میز نیست.
کرملین خواستار آن شده است که هرگونه گسترش بیشتر ناتو از اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق حذف شود. روس ها همچنین خواستار آن شده اند که ائتلاف نظامی تسلیحات تهاجمی را از کشورهای منطقه خارج کند.
کاخ سفید خواسته های روسیه از ناتو را رد کرده و آن را غیر آغاز کننده دانسته است. یک اصل کلیدی اتحاد ناتو این است که عضویت برای هر کشور واجد شرایط آزاد است. و هیچ خارجی حق وتوی عضویت را ندارد. در حالی که دورنمای کمی وجود دارد که اوکراین به زودی به این اتحاد دعوت شود، ایالات متحده و متحدانش آن را رد نمی کنند.
زلنسکی در پستی در توییتر پس از تماس روز یکشنبه گفت: “حفظ صلح در اروپا، جلوگیری از تشدید بیشتر، اصلاحات، و انحصار طلبی مورد بحث قرار گرفت.”
زلنسکی گفت: “ما از حمایت بی دریغ قدردانی می کنیم.”
ایالات متحده در تلاش‌ها برای متقاعد کردن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای کاهش تنش‌ها، پیشرفت کمی داشته است. قرار است مقامات ارشد ایالات متحده و روسیه در تاریخ 9 و 10 ژانویه در ژنو برای گفتگو در مورد این وضعیت ملاقات کنند. این گفتگوها قرار است با نشست هایی در شورای ناتو-روسیه و در سازمان امنیت و همکاری اروپا دنبال شود.
بایدن روز پنجشنبه نزدیک به یک ساعت با پوتین صحبت کرد. او روز بعد به خبرنگاران گفت که به پوتین هشدار داد که اگر روسیه، که حدود 100000 سرباز در نزدیکی مرز جمع کرده است، اقدامات بیشتری علیه اوکراین انجام دهد، اقتصاد او «بهای سنگینی» خواهد پرداخت.
بایدن روز جمعه گفت: «من اینجا علنی مذاکره نمی‌کنم، اما ما به صراحت اعلام کردیم که او نمی‌تواند – تاکید می‌کنم – نمی‌تواند درباره اوکراین حرکت کند.
بایدن گفت که به پوتین گفته است که برای روس‌ها مهم است که قبل از این دیدارها گام‌هایی در جهت کاهش بحران بردارند. مشاور امور خارجی پوتین در تشریح گفتگوی روسای جمهور در هفته گذشته گفت که پیگیری تحریم ها توسط بایدن “می تواند به قطع کامل روابط بین کشورهای ما منجر شود و روابط روسیه و غرب به شدت آسیب خواهد دید.”
یافته های اطلاعاتی ایالات متحده نشان می دهد که روسیه برای حمله احتمالی در اوایل سال 2022 آماده شده است. اما مقامات کاخ سفید می گویند هنوز مشخص نیست که پوتین قبلاً تصمیمی برای اقدام نظامی اتخاذ کرده است یا خیر.
با این حال، بایدن گفت که به مذاکرات آتی امیدوار است. مقامات کاخ سفید می گویند که از نزدیک با متحدان غربی مشورت خواهند کرد.
او روز جمعه گفت: “من همیشه انتظار دارم در صورت مذاکره پیشرفت کنید، اما خواهیم دید.” “خواهیم دید.”
در حالی که بایدن گام های بعدی خود را می سنجید، تهاجمات نظامی گذشته توسط پوتین بزرگ به نظر می رسد.
در سال 2014، نیروهای روسیه وارد شبه جزیره کریمه دریای سیاه شدند و این سرزمین را از اوکراین تصرف کردند. الحاق کریمه به روسیه یکی از لحظات تاریک تر برای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در صحنه بین المللی بود.
روابط ایالات متحده و روسیه در اواخر دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، پس از تهاجم روسیه به همسایه خود گرجستان در سال 2008، پس از دستور رئیس جمهور گرجستان، میخائیل ساکاشویلی، به شدت آسیب دید.
آدام شیف، نماینده کالیفرنیا، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، یکشنبه گفت که می ترسد پوتین قصد حمله به اوکراین را داشته باشد و “هیچ چیزی جز سطحی از تحریم هایی که روسیه هرگز ندیده است او را منصرف کند.”
شیف به “Face the Nation” در CBS گفت: “روسیه باید درک کند که ما در این امر متحد هستیم.” “من همچنین فکر می کنم که یک عامل بازدارنده قدرتمند درک این است که اگر آنها حمله کنند، (ناتو) را به نزدیک تر خواهد کرد. روسیه، آن را بیشتر از این دور نکنید.”