جیمی لای، سرمایه دار هنگ کنگ و 7 تن دیگر به دلیل ممنوعیت برگزاری مراسم شب زنده داری در تیان آنمن به زندان محکوم شدند.

اگرچه او طبق قانون امنیت ملی هنگ کنگ با اتهامات متعددی روبرو است، اتهامات روز دوشنبه بر اساس قانون بحث برانگیز نبود.

اتحاد هنگ‌کنگ در حمایت از جنبش‌های دموکراتیک میهنی چین از سال 1990 هر سال مراسم شمع‌افروزی را در پارک ویکتوریا این شهر ترتیب داده است. اما مقامات سال گذشته برای اولین بار این مراسم را به دلیل خطرات ویروس کرونا ممنوع کردند.

این اتحاد در سپتامبر سال جاری پس از دستگیری چند تن از رهبران آن توسط پلیس به دلایل امنیت ملی منحل شد.

بر اساس گزارش پخش عمومی رادیو تلویزیون هنگ کنگ، در جلسه استماع تخفیف در روز دوشنبه، لای گفت که تصمیم گرفت در آن روز شمعی روشن کند تا به یاد کسانی باشد که برای عدالت و حقیقت در میدان تیان آنمن در سال 1989 جان باختند.

لی چوک یان، قانونگذار سابق، که رئیس این ائتلاف بود، به دلیل نقشش در بیداری به 14 ماه زندان محکوم شد. معاون سابق رئیس، چاو هانگ تونگ نیز به 12 ماه زندان محکوم شد.

در ماه مه، دادگاه همچنین جاشوا وانگ و سه فعال دیگر را به دلیل مشارکت در همان تظاهرات به 10 ماه زندان محکوم کرد.

یادبود نمادین

هنگ کنگ تنها جایی در خاک چین است که در آن یک بیداری سالانه دسته جمعی به نشانه سرکوب خونین در میدان تیان آن من و اطراف آن در 4 ژوئن 1989 برگزار شده است.

این رویداد همچنان یکی از شدیدترین موضوعات سانسور شده در سرزمین اصلی چین است و بحث های مربوط به آن از رسانه های جمعی پاک شده است. مقامات چینی آمار رسمی کشته شدگان را اعلام نکرده اند، اما تخمین ها از چند صد تا هزاران نفر است.

برگزاری هر مراسم بزرگداشتی در هنگ کنگ اغلب به عنوان نمادی از خودمختاری این شهر از چین، آزمونی برای آزادی های سیاسی در منطقه ویژه اداری تلقی می شد.

با این حال، ارائه قانون امنیت ملی در سال گذشته – که جدایی، براندازی و تبانی با نیروهای خارجی را با حداکثر مجازات حبس ابد جرم می‌داند – پس از دستگیری چند تن از این گروه، گروهی را که در 4 ژوئن برگزار می‌شد مجبور به انحلال کرد. رهبران تحت قانون