جیک سالیوان مشاور امنیت ملی: آمریکا برای دیپلماسی روسیه و دفاع از متحدانش آماده است

واشنگتن: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده معتقد نیست روسیه تصمیم به حمله به اوکراین گرفته است، اما صرف نظر از مسیری که در پیش بگیرد، آماده است.
سالیوان پس از یک هفته گفتگو بین ایالات متحده، متحدان غربی آن و روسیه به خبرنگاران گفت: “ما در هر صورت آماده هستیم.”
ما آماده پیشرفت بر سر میز مذاکره هستیم و آماده ایم اقدامات لازم و مناسب را برای دفاع از متحدان خود، حمایت از شرکای خود و پاسخ قوی به هرگونه تجاوز آشکاری که ممکن است رخ دهد، برداریم.
روسیه ده‌ها هزار نیرو در مرز با اوکراین جمع آوری کرده است زیرا ضمانت‌هایی را می‌خواهد که ناتو ائتلاف را به سمت شرق گسترش نخواهد داد.
سالیوان گفت: «جامعه اطلاعاتی ارزیابی دقیقی مبنی بر اینکه روس‌ها به طور قطعی تصمیم به اقدام نظامی در اوکراین گرفته‌اند، انجام نداده‌اند.
بنابراین همانطور که اوضاع در حال حاضر پیش می رود، روسیه این فرصت را دارد که پای میز مذاکره بیاید.»
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که مذاکرات در ژنو با وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا را رهبری می‌کرد، در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه برگزار شد، احتمال اعزام نیروهای مسکو به متحدان ونزوئلا یا کوبا در صورت شکست دیپلماسی را رد نکرد.
او گفت: «من نمی‌خواهم آن را تأیید کنم و نه آن را کنار بگذارم.
سالیوان این اظهارات را “تشخیص” خواند و گفت روسیه این ایده را در گفتگوها مطرح نکرده است.
سالیوان گفت: “اگر روسیه در این مسیر حرکت کند، ما قاطعانه با آن برخورد خواهیم کرد.”
ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در آن زمان در سال 1962 زمانی که مسکو موشک های بالستیک را به کوبا مستقر کرد و دیپلماسی بحران را آغاز کرد، به بیشترین نزدیک شدن به جنگ هسته ای رسیده اند.