“حباب” بازی های المپیک زمستانی پکن 2022 چین چگونه کار خواهد کرد؟

پکن که دو سال است تا حد زیادی از جهان دور شده بود، خود را برای ورود هزاران المپیکی خارجی، مقامات، روزنامه‌نگاران و کارکنان پشتیبانی آماده می‌کند – از جمله از کشورهایی که نوع بسیار قابل انتقال Omicron در آنها موج می‌زند.

اینکه آیا مقامات چینی می‌توانند بازی‌ها را در برابر کووید ایمن نگه دارند و از سرایت هرگونه شعله‌ورزی به پکن جلوگیری کنند، آزمون نهایی استراتژی صفر کووید چین است. اقدامات پیشگیرانه و کنترلی سختگیرانه توسط حزب کمونیست حاکم به عنوان اثبات برتری فرضی سیستم سیاسی اقتدارگرایانه آن متوقف شده است. این استراتژی میزان عفونت و مرگ و میر را پایین نگه داشته است – اما همچنین قرنطینه های دردناکی را بر میلیون ها نفر وارد کرده و چین را از جهان منزوی کرده است.

و اکنون، پکن همان اقدامات را در المپیک اعمال می کند. برای محدود کردن گسترش عفونت، کل بازی‌ها را در داخل چیزی که مقامات آن را «سیستم حلقه بسته» می‌نامند، مهر و موم می‌کند – حبابی که کاملاً از بقیه شهر جدا شده است.

قرنطینه بدون شک جاه طلبانه ترین نوع خود است که تاکنون انجام شده است. NBA کاری مشابه را انجام داد، زمانی که یک منطقه قرنطینه در داخل دیزنی ورلد در اورلاندو، فلوریدا ایجاد کرد، که برای ایمن نگه داشتن بازیکنان و کارکنان برای مراحل پایانی فصل 2019-2019 طراحی شده بود. اما آنچه که پکن در حال انجام آن است در سطح دیگری است.

در حالی که “حباب” NBA حدود 350 بازیکن از 22 تیم را در خود جای داده بود، حباب پکن پذیرای حدود 11000 نفر از سراسر جهان است — و آنها از طریق سه منطقه مسابقه تا فاصله 111 مایلی (180 کیلومتری) از هم تردد خواهند کرد.

ایمن سازی حباب به نیروی انسانی عظیم، برنامه ریزی دقیق، نظارت فراگیر و اجرای دقیق دولت نیاز دارد – و ورود Omicron فقط آن را چالش برانگیزتر کرده است.

در حال حاضر، ویروس کرونا در ورودی های اخیر المپیک در پکن، هم در فرودگاه و هم در داخل حلقه بسته شناسایی شده است.

کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در بیانیه‌ای روز چهارشنبه اعلام کرد که تاکنون 1.53 درصد از آزمایش‌های انجام‌شده در بدو ورود مثبت بوده، در حالی که 0.02 درصد از آزمایش‌های غربالگری معمولی که در داخل حلقه بسته انجام شده‌اند مثبت هستند. تعداد کل آزمایشات در هر دو سناریو را مشخص نکرد.

در بیانیه آمده است: “همه موارد تا کنون ظرف 5 روز پس از ورود هستند و بنابراین به عنوان وارداتی (قبل از ورود به پکن قرارداد شده) ارزیابی می شوند. هیچ عفونتی در حلقه بسته رخ نداده است.”

طبق برنامه رسمی بازی های زمستانی پکن، از روز جمعه، بیش از 2000 شرکت کننده از جمله ورزشکاران، مقامات، اعضای کمیته بین المللی المپیک و رسانه ها وارد پکن شده اند. هزاران داوطلب و کارمند چینی در حال حاضر روزها، اگر نگوییم هفته ها، در حلقه بسته سپری کرده اند.

در اینجا نحوه عملکرد حباب توضیح داده شده است.

یک ایست بازرسی امنیتی در پارک المپیک در مرکز شهر پکن.

جدایی

شرکت‌کنندگان از لحظه‌ای که پایین می‌آیند تا زمانی که به بیرون پرواز می‌کنند، محدود به “حلقه بسته” خواهند بود. آنها در طول اقامت خود بدون هیچ گونه تماسی با جمعیت گسترده چین رقابت می کنند، کار می کنند، می خورند و می خوابند.

“حلقه بسته” شامل مجموعه ای از استادیوم ها، مراکز کنفرانس و بیش از 70 هتل است که در مرکز شهر پکن حصارکشی شده و توسط پلیس محافظت می شود. حتی سیستم حمل و نقل خود را با 4000 وسیله نقلیه برای جابجایی شرکت کنندگان از مکانی به مکان دیگر نیز دارد.

به جای یک حباب غول پیکر المپیک، سیستم توسط شبکه ای از مینی حباب های به هم پیوسته تشکیل شده است. آنها در سه منطقه متمرکز هستند: مرکز شهر پکن، جایی که مسابقات یخ و مراسم افتتاحیه و اختتامیه برگزار می شود. منطقه حومه یانکینگ، مکانی برای اسکی آلپاین و سرسره. و Zhangjiakou، شهری در استان همسایه هبی که میزبان اسکی نوردیک و عمده مسابقات اسکی آزاد و اسنوبرد خواهد بود.

مرکز ملی ورزش های آبی که به مکعب یخ معروف است، میزبان کرلینگ در بازی های المپیک زمستانی 2022 خواهد بود.

این سه منطقه توسط قطارهای پرسرعت و بزرگراه ها به هم متصل شده اند. برای حفظ جدایی، حتی واگن‌های قطار نیز تقسیم می‌شوند و به اتوبوس‌های حلقه بسته خطوط مشخصی داده می‌شود. رانندگانی که در المپیک حضور ندارند و وارد این خطوط شوند جریمه خواهند شد.

به نشانه مدت زمانی که مقامات چینی قصد دارند از شکستن حباب جلوگیری کنند، به ساکنان هشدار داده شده است که در صورت تصادف یک وسیله نقلیه المپیک برای ارائه کمک عجله نکنند.

مقامات راهنمایی و رانندگی پکن در بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی در اوایل ماه جاری اعلام کردند: در صورت بروز حوادث رانندگی با وسایل نقلیه ویژه برای بازی‌های المپیک زمستانی، لطفاً به رعایت فاصله ایمنی توجه کنید. با وسایل نقلیه یا پرسنل موجود در آنها تماس نگیرید و منتظر باشید تا افراد متخصص در محل حاضر شوند.

ورزشکاران، کارکنان و داوطلبان داخل حلقه بسته نیز از تماشاگرانی که وسایل نقلیه و ورودی مخصوص به رویدادها را دارند، جدا خواهند شد. سازمان‌دهندگان پکن این هفته اعلام کردند که بلیت‌های بازی‌ها در واکنش به همه‌گیری جهانی به عموم مردم فروخته نمی‌شود، بلکه توسط مقامات توزیع می‌شود.

پریدن به داخل حباب

با توجه به عزم چین برای جلوگیری از ابتلا به کووید، رسیدن به حباب در حال حاضر یک چالش است.

هر فردی که وارد حباب می شود باید به طور کامل واکسینه شود، یا پس از ورود به پکن، قبل از ورود به حباب، با یک قرنطینه 21 روزه اضافی روبرو شود.

بیش از 1 میلیون نفر برای ورود به حباب المپیک بدون کووید در پکن درخواست داده اند

سفر 14 روز قبل از حرکت شروع می شود. شرکت کنندگان موظفند برای جلوگیری از ابتلا به کووید، تعاملات خود را با دیگران محدود کنند. آنها همچنین باید از یک اپلیکیشن برای آپلود دمای بدن خود و پاسخ دادن به سوالات مربوط به وضعیت سلامتی خود هر روز استفاده کنند.

محققان امنیت سایبری هشدار داده‌اند که این اپلیکیشن دارای نقص‌های امنیتی است که کاربران را در معرض نقض داده‌ها قرار می‌دهد. مقامات چینی نگرانی‌ها را رد کرده‌اند، اما ایالات متحده و سایر کشورها به ورزشکاران توصیه می‌کنند که تلفن‌های مشعل یکبار مصرف را به بازی‌ها بیاورند.

قبل از حرکت، کسانی که به بازی‌ها سفر می‌کنند باید دو تست کووید انجام دهند. از آنجایی که تعداد کمی از پروازهای بین المللی مجاز به فرود در پکن هستند، اکثر شرکت کنندگان باید پروازهای چارتر ویژه ای داشته باشند. به محض ورود، کارگرانی که لباس‌های هضمات را پوشیده‌اند، مورد استقبال قرار می‌گیرند و پس از آزمایش دیگری، قبل از اینکه با اتوبوس‌های تعیین‌شده با اسکورت پلیس به هتل خود منتقل شوند.

داخلش چطوره؟

پس از ورود به حباب، شرکت کنندگان تحت یک سری اقدامات پیشگیری و کنترل دقیق قرار خواهند گرفت. آنها هر روز برای کووید آزمایش خواهند شد و باید همیشه از ماسک صورت استفاده کنند.

خطر ابتلا به کووید بسیار زیاد است. شرکت‌کنندگانی که تست آنها مثبت باشد بلافاصله از بازی‌ها حذف خواهند شد. افرادی که دارای علامت هستند برای درمان به بیمارستان تعیین شده و موارد بدون علامت به یک مرکز ایزوله منتقل می شوند. تا زمانی که همه علائم ناپدید نشوند و دو بار پشت سر هم منفی آزمایش نشوند اجازه بازگشت به حباب را نخواهند داشت – به این معنی که تقریباً به طور قطع رویداد خود را از دست خواهند داد.

تست‌های PCR برای بازی‌های زمستانی پکن نیز سخت‌تر از آزمایش‌هایی هستند که توسط سایر رویدادهای ورزشی مانند NBA و NHL استفاده می‌شوند، به این معنی که می‌توانند با بار ویروسی کمتری مثبت شوند.

مثبت بودن تست می تواند روی هم تیمی ها و همکاران فرد نیز تاثیر بگذارد. هرکسی که بیش از 15 دقیقه در معرض تماس بدون ماسک با یک فرد آلوده قرار داشته باشد، به عنوان یک تماس نزدیک در نظر گرفته می شود و دو بار در روز مورد آزمایش قرار می گیرد.

مقامات چینی فاش نکردند که چه تعداد نفر در “سیستم حلقه بسته” خواهند بود.

داوطلبان دانشگاه پکن در مراسمی پیش از المپیک زمستانی 2022 پکن در 20 ژانویه شرکت می کنند.
در حال حاضر هزاران داوطلب و کارمند چینی از جمله سازمان دهندگان، کارکنان مراقبت های بهداشتی، رانندگان، نظافتچی ها و سرآشپزها در حباب هستند. اولین دسته از داوطلبان – 16 دانشجو از دانشگاهی در پکن – در 3 ژانویه وارد “حلقه بسته” شدند تا در فرودگاه بین المللی پایتخت پکن، قبل از رسیدن اولین پرواز المپیک، کار کنند.

کارکنان و داوطلبان چینی باید در تمام طول رویداد بمانند – به این معنی که تعطیلات سال نو قمری را از دست خواهند داد. این بزرگترین جشنواره در چین و مهم‌ترین زمان برای دور هم جمع شدن خانواده‌ها است — که برخی آن را به کریسمس، شکرگزاری و سال نو تشبیه می‌کنند. برای خروج از حباب، آنها همچنین باید 21 روز قرنطینه سخت را در یک مرکز مشخص شده پشت سر بگذارند.

سازمان‌دهندگان چینی از فناوری‌های نوآورانه‌ای که در داخل حباب برای ایمن نگه داشتن آن از کووید استفاده شده است، تبلیغ کرده‌اند.

در استادیوم هاکی روی یخ، کارکنان تمام روز دماسنج زیر بغل خواهند پوشید، که اگر دمای فردی از 37.3 درجه بیشتر شود، زنگ هشدار را به صدا در می‌آورند. در داخل یک «غذاخانه هوشمند» در مرکز رسانه اصلی، روبات‌ها غذاهای چینی و غربی و کوکتل‌ها را پشت صفحه‌های شیشه‌ای درست می‌کنند، در حالی که وعده‌های غذایی از سقف توسط بازوهای روباتی خودکار تحویل داده می‌شوند.

آیا کار خواهد کرد؟

IOC پیشنهاد کرده است که تشخیص زودهنگام موارد کووید-19 در میان ورودی‌ها نشانه‌ای از کارکرد «سیستم حلقه بسته» است.

در این بیانیه آمده است: «تمام داده‌های تا به امروز این اطمینان را ایجاد می‌کند که آزمایش روزانه PCR همراه با سیاست‌های ایزوله و تماس نزدیک به این معنی است که حلقه بسته بسیار ایمن است و هیچ شرکت‌کننده عفونی در آن وجود ندارد».

یانژونگ هوانگ، کارشناس ارشد بهداشت جهانی در شورای روابط خارجی، گفت که دیدن موارد درون حباب المپیک جای تعجب ندارد – و حتی اجتناب ناپذیر است.

هوانگ گفت: “با توجه به قابلیت انتقال بالای نوع جدید، من مطمئن هستم که برخی از عفونت ها در بازی ها وجود خواهد داشت.” “سوال این است که آیا این شعله‌ورها به شیوع در حباب تبدیل می‌شوند – یا حتی بدتر از آن، بیرون از حباب می‌ریزند و باعث شیوع در شهر و فراتر از آن می‌شوند.”

هوانگ اضافه کرد که با استناد به «اقدامات سختگیرانه بی‌سابقه»، «به‌طور محتاطانه‌ای خوش‌بین» است که استراتژی چین برای مقابله با کووید صفر می‌تواند موفق شود.

در اوایل این ماه، نوع Omicron در جامعه پکن شناسایی شد و مقامات را بر آن داشت که به سرعت یک ساختمان اداری و یک مجتمع مسکونی را مسدود کنند. چندین مورد دلتا نیز از آن زمان گزارش شده است.

مقامات نسبت به “فشار مضاعف پرونده های داخلی و وارداتی” هشدار دادند، اما هنوز لحن مطمئنی دارند.

هوانگ چون، یکی از مقامات کمیته سازماندهی پکن، هفته گذشته در یک کنفرانس خبری گفت: “وضعیت کلی تحت کنترل است.” وی افزود هیچ برنامه ای برای مسدود کردن شهر یا تغییر قوانین مهار ویروس کرونا برای بازی های المپیک زمستانی وجود ندارد.