حشیش قانونی: نادر در سراسر جهان

پاریس: دولت بعدی آلمان قصد دارد استفاده تفریحی حشیش را قانونی کند، که آلمان را به سومین کشوری تبدیل می کند که این کار را پس از اروگوئه و کانادا انجام می دهد.
در حالی که بسیاری از کشورها استفاده و نگهداری مواد مخدر را جرم‌زدایی کرده‌اند و مجازات‌های زندان را برای مصرف‌کنندگان کنار گذاشته‌اند، تنها تعداد انگشت شماری تا آنجا پیش رفته‌اند که آن را کاملاً قانونی کرده‌اند، از جمله برای اهداف پزشکی.
در اینجا یک مرور کلی است:
اروگوئه اولین کشور در جهان بود که تولید، توزیع و مصرف ماری جوانا را در سال 2013 قانونی کرد.
شهروندان و ساکنان آن می توانند تا 40 گرم (1.4 اونس) علف هرز را در ماه از داروخانه ها بخرند، خودشان آن را در خانه پرورش دهند، یا به کلوپ های شاهدانه بپیوندند که در آن اعضا با هم از گیاهان مراقبت می کنند.
دولت به دو شرکت خصوصی برای تولید و توزیع ماری جوانا مجوز داده است.
چندین کشور دیگر آمریکای لاتین حشیش را برای استفاده دارویی قانونی کرده اند: شیلی در سال 2015، کلمبیا در سال 2016 و آرژانتین، مکزیک و پرو در سال 2017.
در سال 2018، کانادا دومین کشور در جهان – و اولین اقتصاد بزرگ G7 – شد که اجازه مصرف تفریحی حشیش را داد.
این قانون دارایی شخصی را به 30 گرم و چهار گیاه در هر خانواده محدود می کند.
در ایالات متحده، قانون فدرال کشت، فروش و استفاده از ماری جوانا را ممنوع می کند.
با این حال، 18 ایالت و پایتخت ملی واشنگتن دی سی ماری جوانا را برای استفاده تفریحی قانونی کرده اند. کالیفرنیا بزرگترین بازار قانونی در جهان است.
سی و شش ایالت و پایتخت آن، گوام، پورتوریکو و جزایر ویرجین ایالات متحده ماری جوانا را برای استفاده پزشکی قانونی کرده اند.
هلند به طور کلی، و آمستردام به طور خاص، فروش و استفاده از ماری جوانا در کافی شاپ های نمادین خود را از سال 1976 تحمل کرده اند.
در آن سال، هلندی‌ها فروش مقادیر کمی حشیش – کمتر از پنج گرم – را جرم‌زدایی کردند و به افراد اجازه دادند که به طور قانونی هر کدام پنج گیاه را برای استفاده شخصی پرورش دهند.
یک قانون بحث برانگیز در سال 2012، فروش ماری جوانا را به افراد غیر مقیم و گردشگران در سه استان جنوبی ممنوع کرد.
لاهه، پایتخت، در آوریل 2018 مصرف حشیش را در مرکز شهر ممنوع کرد.
اما در ژوئیه 2018، دولت هلند به آزمایش گسترده ای چراغ سبز نشان داد تا به 10 شهرداری در سراسر کشور اجازه کشت حشیش را بدهد.
در اسپانیا، قوانین اجازه تولید و مصرف خصوصی حشیش توسط بزرگسالان را می دهد، اگرچه فروش آن هنوز غیرقانونی است.
جمهوری چک در سال 2010 حشیش را برای استفاده شخصی غیرقانونی کرد، اما همچنان می‌توانید برای داشتن مقادیر کم جریمه شوید و مجازات‌های کیفری فراتر از آن وجود دارد.
سیستم مشابهی در پرتغال عمل می کند که در سال 2001 همه مواد مخدر را جرم زدایی کرد، اگرچه هنوز ممنوع هستند.
کاربران باید جریمه بپردازند یا با درمان اعتیاد موافقت کنند.
در ماه جولای، دادگاه عالی گرجستان جریمه حشیش برای مصرف شخصی را لغو کرد.
چندین کشور اروپایی دیگر حشیش را برای اهداف پزشکی خاصی قانونی کرده اند، از جمله اتریش، بریتانیا، کرواسی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، مقدونیه شمالی، لهستان، رومانی و اسلوونی.
در سال 2018، دادگاه عالی آفریقای جنوبی حکم داد که استفاده شخصی و خصوصی حشیش توسط بزرگسالان قانونی است.
تایلند همچنین در حال برنامه ریزی برای قانونی کردن کشت حشیش برای مصارف پزشکی است که این کشور را به اولین کشور آسیا تبدیل می کند که وارد بازار تحت سلطه کانادا، استرالیا و اسرائیل می شود.
در لبنان، جایی که کشت‌های غیرقانونی ماری‌جوانا گسترده است، پارلمان سال گذشته کشت ماری جوانا را برای استفاده پزشکی قانونی کرد.