حملات هوایی، انفجارها، بدون اینترنت: 56 کشته بر اثر شدت گرفتن درگیری رقبای نظامی سودانی

خارطوم: ارتش سودان روز یکشنبه پس از آن که جنگ قدرت به درگیری منجر شد که منجر به کشته شدن 56 غیرنظامی و ده ها جنگجو شد، حملات هوایی را به پایگاه نیروهای شبه نظامی رقیب در نزدیکی پایتخت در تلاش برای بازگرداندن کنترل بر این کشور پر هرج و مرج آغاز کرد.
درگیری روز شنبه بین واحدهای ارتش وفادار به ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو، معروف به همدی، درگرفت. از زمانی که هر دو برای برکناری عمر حسن البشیر رئیس جمهور در سال 2019 به نیروها پیوستند، این اولین شیوع این بیماری بود.
قدرت های بین المللی – آمریکا، چین، روسیه، مصر، عربستان سعودی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا – خواستار توقف فوری درگیری ها شده اند. تلاش های همسایگان و نهادهای منطقه ای برای پایان دادن به خشونت روز یکشنبه تشدید شد. بر اساس بیانیه ریاست جمهوری مصر، این شامل پیشنهاد مصر و سودان جنوبی برای میانجیگری بین طرف های درگیر بود.
شاهدان اواخر روز شنبه گفتند که در پایان یک روز نبرد سنگین، ارتش به پایگاهی متعلق به نیروهای RSF در شهر اومدورمان، که در مجاورت پایتخت خارطوم است، حمله کرد. هم ارتش و هم نیروهای RSF مدعی شدند که کنترل فرودگاه سودان و دیگر تأسیسات کلیدی در خارطوم را در اختیار دارند، جایی که درگیری‌ها در شبانه‌روز ادامه داشت. این دو رقیب در حالی که جناح های سیاسی در حال مذاکره برای تشکیل یک دولت انتقالی پس از کودتای نظامی 2021 هستند، برای قدرت با هم رقابت می کنند.
در ساعات اولیه یکشنبه، ساکنان از شنیدن صدای تیراندازی و انفجار از توپخانه سنگین در طول شب خبر دادند. تلویزیون العربیه تصاویری از بلند شدن دود غلیظ بر برخی از مناطق خارطوم پخش کرد.
تاگرید عبدین، یک معمار در خارطوم، گفت که برق قطع شده است و مردم در تلاش برای صرفه جویی در باتری تلفن هستند. او گفت: «ما می توانیم حملات هوایی، گلوله باران، تیراندازی را بشنویم.
شرکت مخابراتی MTN سودان به دستور رگولاتور دولتی مخابرات خدمات اینترنتی را مسدود کرده است. چندین گروه از مردم گزارش دادند که در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری و مقر نظامی گرفتار شده اند. رویترز