حمله مظنون به ضرب و شتم خودرو توسط یک نوجوان فلسطینی نشان دهنده افزایش تنش ها در بحبوحه سوالاتی درباره اقدامات پلیس اسرائیل است.

این آخرین مورد از یک سری حوادث خشونت‌آمیز در کرانه باختری و اورشلیم است که نگرانی‌هایی را نسبت به افزایش تنش‌ها و همچنین پرسش‌هایی درباره نحوه واکنش پلیس اسرائیل به برخی رویدادها برانگیخته است.

عکسی از حادثه روز دوشنبه یک خودروی نقره‌ای رنگ را نشان می‌دهد که از پنجره‌های یک ساختمان بتنی در یک ایست بازرسی در جنوب شهر تولکرم در کرانه باختری تصادف کرده است. وزارت دفاع گفت که این راننده که در محلی به نام محمد یونس از نابلس نامیده می شود، زمانی که دیگر محافظان به سمت وی ​​تیراندازی کردند کشته شد.

وزیر دفاع اسرائیل، بنی گانتز، دستور داد که ایست های بازرسی در سراسر کرانه باختری اشغالی در حالت آماده باش قرار گیرند.

مقامات گفتند که آخرین حادثه کمتر از دو روز پس از حمله چاقو در اورشلیم رخ می دهد که باعث شد یک مرد با ضربات چاقو در بیمارستان بستری شود. پلیس به دلیل شلیک چند بار به مظنون در حالی که روی زمین دراز کشیده بود، در حالی که ظاهراً ناتوان بود مورد انتقاد قرار گرفت.

ویدئویی از آن حادثه که بعد از ظهر شنبه در نزدیکی ورودی دروازه دمشق به شهر قدیمی اورشلیم رخ داد، مهاجم را در حال بیرون کشیدن چاقو نشان داد و به سمت یک مرد یهودی افراطی ارتدوکس در حال عبور از جاده پشت سر او حمله کرد.

پس از درگیری، که در طی آن، قربانی چاقو، آوراهام المالیاچ 20 ساله، ضرباتی به گردن و قسمت بالایی بدن وارد کرد، مظنون در حال دویدن به سمت دو افسر پلیس مرزی اسرائیل که به جلو حرکت کرده و با او درگیر شدند، مشاهده شد. پس از چند ثانیه یکی از افسران تیراندازی می کند و او را روی زمین می اندازد.

در حالی که مظنون، محمد سلامه 25 ساله اهل شهر سلفیت در کرانه باختری، مجروح روی زمین دراز کشیده است، افسران پلیس چندین بار شلیک کردند و او را کشتند.

این ویدئو انتقادهایی را برانگیخت و وزیر همکاری منطقه‌ای اسرائیل، عیساوی فرج، در توییتر گفت که مهاجمان فقط باید برای نجات جان افراد تیراندازی شوند و نه زمانی که دیگر خطری نداشته باشند.

بسیاری از فلسطینی ها فراتر رفتند. در بیانیه دفتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، این اقدام یک ترور خوانده شد.

عمر بار-لو، وزیر امنیت عمومی اسرائیل از پلیس دفاع کرد و در بیانیه ای گفت که افسران پلیس نمی توانند مطمئن باشند که مظنون کمربند انتحاری بسته است یا خیر. او در توییتی نوشت: «هرجا شک و شبهه وجود دارد، شکی نیست».

افسران پلیس درگیر در مورد این حادثه بازجویی شده اند، که پلیس می گوید یک روش استاندارد پس از یک تیراندازی مرگبار است. رسانه های اسرائیلی گزارش می دهند که انتظار می رود این دو از هرگونه تخلف تبرئه شوند.

رئیس دفاع سایبری اسرائیل می‌گوید: ما می‌دانیم چه کسی به ما حمله می‌کند و می‌دانیم که چگونه می‌توانیم دست به چنین چیزی بزنیم.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل نیز از افسران پلیس حمایت کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: «از افسران ما انتظار می‌رود که اینگونه عمل کنند و آنها اینگونه عمل کردند. ما نباید اجازه دهیم پایتخت ما به کانون تروریسم تبدیل شود.»

حداقل پنج حمله از ماه سپتامبر در اورشلیم صورت گرفته است، از جمله یک حمله توسط یک مرد مسلح حماس که یک اسرائیلی را که در دیوار غربی کار می کرد، کشت.

سی‌ان‌ان و سایر گزارش‌ها نشان می‌دهند که در هر پنج حادثه، مظنون فلسطینی به ضرب گلوله کشته شده است.

برای جلوگیری از حملات بیشتر، یوآز هندل، وزیر ارتباطات اسرائیل به تلویزیون اسرائیل گفت که اختیارات پلیس برای توقف و جستجو باید افزایش یابد. «معقول نیست که فلسطینی ها بتوانند در اطراف راه بروند [the Damascus Gate and the Old City] بدون بازرسی.”

او همچنین احتمال نصب مجدد فلزیاب ها در مبادی ورودی مسجد الاقصی را مطرح کرد.

آخرین باری که آنها نصب شدند، در تابستان 2017، پس از تیراندازی مرگبار به دو افسر پلیس اسرائیل، منجر به چندین هفته ناآرامی در اطراف شهر قدیمی شد که با برداشتن ماشین‌ها به پایان رسید.

دور از اورشلیم، همچنین نگرانی‌هایی در مورد افزایش تعداد حملات شهرک نشینان یهودی علیه فلسطینیان در کرانه باختری وجود دارد. گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) 410 حمله از این دست را در 10 ماه اول سال 2021 ثبت کرده است (از 358 مورد برای کل سال 2020) که بیش از 100 مورد علیه افراد را شامل می شود.

OCHA می گوید چهار فلسطینی در خشونت شهرک نشینان کشته شده اند.