حمله نیروهای پاکستانی به دادگاه برای دستگیری عمران خان در پرونده اختلاس

اسلام‌آباد: پاکستان سه‌شنبه دچار ناآرامی‌های مدنی شد، از جمله گزارش‌ها به نقض مقر ارتش در راولپندی و اقامتگاه فرمانده سپاه در کانتون لاهور، چند ساعت پس از ورود نیروهای شبه‌نظامی به داخل منطقه. دادگاه عالی اسلام آباد ساخت و ساز و دستگیری نخست وزیر سابق عمران خان در یکی از پرونده های فساد متعددی که توسط دولت شهباز شریف به وی سیلی زده شده است.
دادگاه عالی در حکمی اواخر شب، بازداشت عمران را در دادگاه اعلام کرد پرونده القادر تراست پس از آن که عامر فاروق، رئیس قاضی، مقامات ارشد دولت را احضار کرد تا توضیح دهد که چرا نخست وزیر سابق از محل دادگاه بیرون آمده است، قانونی است. عمران در دادگاه عالی برای رسیدگی به پرونده‌هایی غیرمرتبط با پرونده‌ای بود که گفته می‌شود در آن او و همسرش به دلیل کمک به یک شرکت در پولشویی ۵۰ میلیارد روپیه (۲۳۹ میلیون دلار) از طریق اعتمادشان، رشوه دریافت کرده‌اند.

arr

حامیان تحریک انصاف پاکستان در خیابان‌های شهرها و شهرستان‌ها در سراسر کشور در اعتراض به دستگیری رئیس حزب خود بر اساس حکمی که در اول ماه مه صادر شده بود توسط رئیس دفتر ملی پاسخگویی جنرال نذیر احمد در این پرونده. یکی از هواداران حزب در کویته کشته شد و بسیاری دیگر که تعدادی از آنها پلیس بودند در این شورش زخمی شدند.

پرسنل مسلح عمران 70 ساله را پس از شکستن درهای ساختمان دادگاه عالی، پریدن از شیشه های شکسته شده و درگیری با حامیان حزب تحریک انصاف و وکلای تحریک انصاف برای رسیدن به او، به دفتر دیده بان ضد فساد در راولپندی کشانده بودند.
نخست وزیر شهباز در توئیتی نوشت: بگذارید کاملاً روشن شود که شما به عنوان نخست وزیر سابق که در حال حاضر به اتهام فساد محاکمه می شوید، مدعی مشروعیت برای براندازی نظام حقوقی و سیاسی هستید.
عمران خان به روز رسانی زنده را دستگیر کرد
با انتشار اخباری مبنی بر دستگیری چشمگیر عمران و حمله ادعایی به وکلای او، انبوهی از معترضان در شهر پادگان و جاهای دیگر از هم پاشیدند و ویدئوهایی در رسانه های اجتماعی دست به دست شد که نشان می داد جمعیتی وارد مقر ارتش می شوند.
در اسلام آباد، صدها فعال PTI بزرگراه اصلی کشمیر را مسدود کردند و ترافیک را در دو طرف جاده مسدود کردند. پیشاور شاهد بود که گروهی از مردم ماکتی از کوه چاقی را که به عنوان یادبودی برای محل آزمایش‌های هسته‌ای کشور در سال 1998 ساخته شده بود، به آتش کشیدند.

1/11

عمران خان نخست‌وزیر سابق پاکستان بازداشت شد و اعتراضات گسترده‌ای به دنبال داشت

نمایش شرح‌ها

در شهر بندری کراچی، هواداران حزب تحریک انصاف در خارج از دفتر محلی حزب واقع در امتداد جاده شلوغ شهره فیصل شورش کردند. سنگرهای ارتش در چند پادگان به آتش کشیده شد. دولت اینترنت را در سراسر کشور به عنوان بخشی از گام‌هایی برای مهار شایعات و ناآرامی‌ها به حالت تعلیق درآورد.
پرسنل امنیتی تا پاسی از شب برای متفرق کردن معترضان در اسلام آباد، راولپندی، کراچی، لاهور، مولتان، پیشاور، کویته و دیگر نقاط کشور گاز اشک آور و ماشین های آب پاش پرتاب کردند. بند 144 که تظاهرات را ممنوع می کند، نتوانست جمعیت را دور نگه دارد.

زیشان صلاح الدین، تحلیلگر گفت: “پیش بینی اینکه این کشور ممکن است طی 12 تا 48 ساعت آینده به کجا برود دشوار است. در حال حاضر جو سرد، مبهم و بسیار نامطمئن است.”
رعنا ثنا الله، وزیر داخله مدعی شد که عمران و همسر فعلی اش بوشره بی بی خان میلیاردها دلار توسط یک سرمایه دار املاک و مستغلات به دلیل قانونی کردن پول های شسته شده اش از بریتانیا پرداخت شده اند. او در یک مطبوعاتی گفت: «این پول باید به خزانه ملی واریز می شد، اما به ملکی رفت که تحت القادر تراست ثبت شده بود.
وزیر گفت که آژانس ضد اختلاس NAB که دستور بازداشت عمران را صادر کرده است “یک موسسه مستقل است و ما هرگز سعی نکرده ایم آن را کنترل کنیم”.

عمران ممکن است ساعاتی قبل از رفتن به دادگاه از دستگیری خود مطلع شده باشد. رئیس تحریک انصاف گفت: “اگر کسی حکمی دارد، باید مستقیماً آن را برای من بیاورد. حکم را بیاورید، وکیل من آنجا خواهد بود. من خودم آماده هستم که به زندان بروم.”
وکیل مدافع گوهر خان، وکیل عمران، ادعا کرد که نخست وزیر سابق در بازداشت “شکنجه” شده است. او گفت: «آنها به سر و پاهای او ضربه زدند.

گوهر همچنین مدعی شد که نیروهای امنیتی در این عملیات از اسپری فلفل و گاز اشک آور استفاده کرده اند.
صنع الله وزیر داخله این اتهامات را رد کرد. او در توییتی نوشت: «هیچ شکنجه ای بر او (عمران) وارد نشد.