خارطوم: نیروهای سودانی برای متفرق کردن معترضان گاز اشک آور پرتاب کردند، اینترنت در خارطوم قطع شد

خارطوم: یک شاهد رویترز گفت که نیروهای امنیتی سودان روز شنبه برای متفرق کردن معترضان در خارطوم، پایتخت، در حالی که مخالفان حکومت نظامی به سمت کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کردند، گاز اشک آور پرتاب کردند، در حالی که خدمات اینترنتی در شهر نیز قطع شد.
این دهمین روز از تظاهرات بزرگ از زمان کودتای 25 اکتبر است، که اعتراضات حتی پس از بازگرداندن عبدالله حمدوک به عنوان نخست وزیر در 21 نوامبر ادامه دارد. تظاهرکنندگان خواستار این هستند که ارتش در جریان گذار به انتخابات آزاد نقشی در دولت نداشته باشد.
یکی دیگر از شاهدان رویترز گفت که در منطقه همسایه Omdurman روز شنبه، نیروهای امنیتی همچنین به سمت معترضان در حدود 2 کیلومتر دورتر از پلی که شهر را به مرکز خارطوم متصل می کند، گاز اشک آور پرتاب کردند.
شاهدان گفتند که خدمات اینترنتی در خارطوم، پایتخت، مختل شد و سربازان در اوایل روز راه ها را مسدود کردند.
مردم محلی همچنین قادر به برقراری یا دریافت تماس داخلی نبودند.
علیرغم قطع شدن اینترنت، مردم همچنان می‌توانستند در شبکه‌های اجتماعی پست بگذارند و تصاویری نشان می‌دهد که اعتراضات در چندین شهر دیگر از جمله مدنی و اتبارا در حال برگزاری است.
آنها گفتند که در همان زمان، سربازان و نیروهای پشتیبانی سریع با قدرت راه‌ها را مسدود کرده و به پل‌هایی منتهی می‌شوند که خارطوم را به اومدورمان، خواهرخواندۀ آن در سراسر رودخانه نیل متصل می‌کند.
خبرگزاری دولتی SUNA گزارش داد که استان خارطوم عصر روز جمعه به دلیل تظاهرات‌ها پل‌های خود را بسته است.
SUNA به نقل از کمیته هماهنگی امنیتی استان گزارش داد: «عدم صلح، نزدیک شدن و تجاوز به اماکن حاکمیتی و استراتژیک در مرکز خارطوم، نقض قوانین است.
وی افزود: با هرج و مرج و سوء استفاده ها برخورد خواهد شد.
معترضان در خارطوم با اشاره به عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی و رئیس شورای حاکمیتی، شعار می دادند: «خیابان را ببند، پل را ببند! برهان مستقیماً به سوی تو خواهد آمد».
به گفته یکی از شاهدان رویترز، هنگامی که نیروهای امنیتی گاز اشک آور پرتاب کردند صدای تشویق آنها شنیده شد.
یک مقام ارشد در یکی از ارائه دهندگان اینترنت به رویترز گفت که اختلال در خدمات به دنبال تصمیم شرکت ملی مخابرات که بر این بخش نظارت دارد، رخ داد.
نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سودان، فولکر پرتس، از مقامات سودانی خواست مانع از تظاهرات برنامه ریزی شده روز شنبه نشوند.
پرتس گفت: “آزادی بیان یک حق بشر است. این شامل دسترسی کامل به اینترنت می شود. طبق کنوانسیون های بین المللی، هیچ کس نباید به قصد اعتراض مسالمت آمیز دستگیر شود.”
نمی توان فوراً برای اظهار نظر با ارتش تماس گرفت.
راهپیمایی برنامه ریزی شده برای شنبه قرار است به سمت کاخ ریاست جمهوری برگزار شود و تظاهرات در ساعت 5 بعد از ظهر (1500 GMT) به پایان خواهد رسید.
در دارفور، فرماندار مینی میناوی از شهروندان خواست تا اواخر روز جمعه از غارت دفاتر نیروهای حافظ صلح UNAMID خودداری کنند، منابعی به رویترز گفتند که صبح شنبه صدای تیراندازی در اطراف شنیده اند.
یکشنبه گذشته، صدها هزار نفر به سمت کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کردند و نیروهای امنیتی همزمان با متفرق کردن معترضانی که سعی در سازماندهی تحصن داشتند، گاز اشک آور و نارنجک های شوکر پرتاب کردند.
کمیته مرکزی پزشکان سودان اعلام کرد که از زمان کودتا چهل و هشت نفر در سرکوب اعتراضات کشته شده اند.