خانه خانواده فلسطینی در محله حساس بیت المقدس شرقی تخریب شد

شهرداری اورشلیم گفت که تخلیه پس از تایید دادگاه منطقه انجام شده است و به این معنی است که مدرسه ای برای کودکان محلی با نیازهای ویژه می تواند در این مکان ساخته شود.

این عملیات بزرگ روز دوشنبه زمانی آغاز شد که پلیس اسرائیل و کارگران شهرداری، با حمایت ده‌ها نیروی ویژه اسراییلی به شدت مسلح، با یک بولدوزر و سایر ماشین‌آلات سنگین وارد عمل شدند.

یک سازه فلزی و شیشه ای که یک مهدکودک گیاهان را در خود جای داده بود، در حالی که خانواده به همراه حامیانشان به نشانه اعتراض روی پشت بام خانه خود ایستاده بودند، تخریب شد.

در مقطعی، پدرخانم محمود صالحیه تهدید کرد که کپسول گاز را روشن خواهد کرد و خانه ای را که با همسر و پنج فرزندش در آن زندگی می کرد، خواهد سوزاند.

به نظر می‌رسد که عملیات تخلیه عصر دوشنبه متوقف شده بود، قبل از اینکه در ساعات اولیه چهارشنبه با حذف خانواده و تخریب ساختمان‌های باقی‌مانده در محل از سر گرفته شود.

یک شاهد عینی به سی ان ان گفت: «آنها حوالی ساعت سه صبح رسیدند، برق را قطع کردند و خانه را محاصره کردند، به آن یورش بردند و همه اعضایی را که در خانه بودند بازداشت کردند».

شهرداری بیت المقدس در بیانیه ای اعلام کرد که «تعدادی از افراد به ظن نقض حکم قضایی، استحکامات خشونت آمیز و اخلال در نظم عمومی به دلیل بازجویی دستگیر شدند».

از زمان صدور دستور تخلیه در سال 2017، به اعضای خانواده ساکن در ساختمان‌های غیرقانونی فرصت‌های بی‌شماری داده شد تا زمین را با رضایت تحویل دهند، اما متأسفانه حتی پس از جلسات و تلاش‌های مکرر شهرداری بیت‌المقدس از انجام این کار خودداری کردند. این بیانیه افزوده است.

خانواده های شیخ جراح که با تهدید اخراج اجباری روبرو هستند، پیشنهاد دادگاه عالی اسرائیل را رد کردند

شیخ جراح یکی از چندین محله در اورشلیم شرقی است که ساختمان های مسکونی خانواده ها و مشاغل فلسطینی با خطر تخریب یا تخلیه مواجه هستند.

در برخی موارد، مقامات می گویند که ساختمان ها به طور غیرقانونی ساخته شده اند یا با حکم سلب مالکیت مواجه هستند. در برخی دیگر، مالکیت زمین توسط سازمان های یهودی در پرونده های چندین دهه دادگاه به چالش کشیده می شود.

تهدید به اخراج قریب الوقوع چند خانواده که در فاصله کمتر از 200 متری خانواده صالحیه زندگی می کردند، بهار گذشته هفته ها تظاهراتی را برانگیخت و بلافاصله پس از آن جنگ 11 روزه بین شبه نظامیان غزه و ارتش اسرائیل به دنبال داشت.

در پرونده‌های شیخ جراح که جدا از پرونده خانواده صالحیه است، خانه‌ها در زمینی ساخته شده‌اند که در دهه 1950 توسط اردن که بخش شرقی شهر را بین سال‌های 1948 تا 1967 تحت کنترل داشت، به خانواده‌ها واگذار کرد.

گروه های یهودی در این موارد می گویند که این زمین در اصل مال آنها بوده و از قانون استرداد اسراییل استفاده می کنند که به آنها اجازه می دهد آن را پس بگیرند. فلسطینی هایی که خانه های خود را در جنگ هایی که با تشکیل کشور اسرائیل در سال 1948 همراه بود از دست دادند، از همان راه حل قانونی برخوردار نیستند.

فراتر از زمینه های حقوقی فردی که تمایل به توصیف موارد مختلف دارد، موضوع مالکیت زمین به طور کلی در میان حساس ترین موارد در مناقشه اسرائیل و فلسطین باقی می ماند و پرونده های اورشلیم شرقی شاید در حال حاضر حساس ترین پرونده ها باشند.

احمد طیبی، عرب، گفت: «سیاست دولت و شهرداری در قدس شرقی، سیاست سلب مالکیت، تخریب و دستگیری عمدتاً در شیخ جراح و سیلوان است. تخریب و اخراج مداوم فلسطینی ها از خانه هایشان از سال 1967 متوقف نشده است. یک قانونگذار در پارلمان اسرائیل روز چهارشنبه در توییتی نوشت.

هیئت اتحادیه اروپا در اورشلیم، که رهبری هیئتی از دیپلمات‌ها را در حمایت از خانواده روز دوشنبه بر عهده داشت، از مقامات خواسته بود تا وضعیت را کاهش دهند و گفتند که چنین تخریب‌هایی چشم‌انداز صلح را تضعیف می‌کند.