خانواده گروگان‌گیر تگزاس می‌گویند که او مشکلات روانی داشته است. جمهوری خواهان و دموکرات ها بر سر مرز در مقابل کنترل اسلحه دعوا می کنند

واشنگتن: در پی گروگانگیری در تگزاس توسط یک مهاجم بریتانیایی-پاکستانی، نبرد اسلحه و مرزی بین جمهوری خواهان و دموکرات ها در ایالات متحده آغاز شد، حتی در حالی که خانواده او در بریتانیا ادعا کردند که او از مشکلات روانی رنج می برد که ممکن است منجر به این شود. اقدامات او
مرد مسلح 43 ساله که روز یکشنبه چهار گروگان را در کنیسه ای در خارج از دالاس و خواستار آزادی عافیه صدیقی دانشمند پاکستانی-آمریکایی زندانی شده بود، پس از آن مالک فیصل اکرم، یک تبعه بریتانیایی پاکستانی الاصل با ارتباط با گروه افراطی تبلیغی شناسایی شد. جماعت. او پس از آزادی یکی از گروگان ها و فرار دیگران در تیراندازی با یک تیم FBI کشته شد.
خانواده وی که در طول این درگیری 12 ساعته با اف بی آی همکاری می کردند، ضمن ابراز تاسف از گروگان گیری خود، مدعی شدند که اسیران را آزاد کرده است.
برادرش گلبر اکرم در بیانیه ای گفت: «ما هیچ کاری نمی توانستیم به او بگوییم یا انجام دهیم که او را متقاعد به تسلیم کند». اعضای خانواده و همکاران در بریتانیا که ادعا می‌کردند او از مشکلات سلامت روان رنج می‌برد نیز متعجب بودند که چگونه توانسته است با سابقه‌ای که شامل درگیری با مقامات مجری قانون بریتانیا بود، وارد ایالات متحده شود.
در ایالات متحده، موضوع به سرعت به کشمکش‌های سیاسی با جمهوری‌خواهانی که دولت بایدن را مدعی کاهش کنترل‌های مرزی در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ می‌کردند، تبدیل شد.
مقامات گفتند که اکرم تنها دو هفته پیش از بریتانیا به ایالات متحده پرواز کرده بود، بدون اینکه توضیح دهد با چه نوع ویزا و چگونه آن را دریافت کرده است. بر اساس برخی گزارش ها، اکرم قبل از رفتن به دالاس در پناهگاه های بی خانمان ها در منطقه نیویورک اقامت داشت، جایی که قبل از اینکه سرکشی کند در کنیسه ای پناه گرفت.
خود پرزیدنت بایدن وارد این ماجرا شد و به نظر می‌رسد دسترسی آسان به اسلحه در آمریکا را به جای هرگونه کنترل سهل‌انگیز مرزی مقصر می‌داند، در حالی که حدس می‌زد که اکرم ممکن است اسلحه‌ای را که به آن مسلح شده بود «از فردی در یک پناهگاه بی‌خانمان‌ها یا یک پناهگاه خریداری کرده باشد. جامعه بی خانمان».
بایدن گفت: «تعریف آن سخت است. من فقط نمی‌دانم،» و افزود که اگرچه بررسی پیشینه «بسیار حیاتی» است، اما وقتی کسی اسلحه را از خیابان می‌خرد، کار نمی‌کند.
اسلحه‌های زیادی وجود دارد که اخیراً فروخته شده‌اند؛ این فقط مضحک است. و دلیل آن این است که ما نتوانستیم آنقدر که باید و باید روی خرید اسلحه، فروش اسلحه، اسلحه‌های ارواح و کل تمرکز کنیم. رئيس جمهور آمريكا گفت كه دامنه مناظره حول اين قسمت را گسترده تر كرد.
در جاهای دیگر، قانونگذاران و فعالان آمریکایی خانواده اکرم و جامعه مسلمانان بلک برن را به دلیل عدم شناخت ماهیت یهودی ستیزانه این حمله تخلیه کردند. محور انتقاد بیانیه ای از سوی خانواده و دوستان عامل جنایت بود که در آن از وی تجلیل شده و آمده بود: «خداوند متعال همه گناهان او را ببخشد و به درجات عالی جنت نصیبش گرداند».
بیانیه بعداً با توضیح جامعه مسلمانان بلکبرن اصلاح شد: «ما دیروز در مورد مرگ یک فرد محلی پست گذاشتیم و از یک الگوی استاندارد با عبارت عمومی استفاده کردیم که در همه اعلامیه های مرگ ما استفاده می شود. پس از اطلاع از شرایط کامل مرگ او، این پست حذف شد.
ما از هر گونه ناراحتی یا توهین به کسانی که به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر این حادثه قرار گرفته اند، به ویژه جامعه یهودی در تگزاس عذرخواهی می کنیم. رهبران جامعه گفتند که این ناخواسته بود و افکار ما با همه آنها است، و افزودند که آنها “هر گونه تهدید یا حمله به افراد بی گناه را کاملا محکوم می کنند” و در “همبستگی با مردم از همه مذاهب” می ایستند.