خان: اقتصاد فلج شده به اعتراضات عمران خان نخست‌وزیر سابق پاکستان دامن می‌زند

لاهور: کارزار پر فراز و نشیب عمران خان، محبوب ترین سیاستمدار پاکستان، برای بازپس گیری قدرت به دلیل یک بحران اقتصادی انجام شده است که مردم عادی می گویند که آنها را قادر به تامین غذای خانواده خود کرده است.
درگیری‌های خشونت‌آمیز هفته گذشته در حالی آغاز شد که حامیان به دستگیری خان به اتهام فساد اعتراض کردند، ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شد، تأسیسات نظامی آسیب دید و دست‌کم ۹ نفر کشته شدند.
برکناری خان در آوریل سال گذشته، حمایت از ستاره سابق بین‌المللی کریکت را افزایش داد، زیرا ائتلاف ناپایدار جایگزین او در تلاش برای عقب‌نشینی پاکستان از آستانه نکول و کنترل تورم مارپیچ است.
دکتر شهاب افضل 27 ساله می گوید: «در حال حاضر همه آنقدر تحت تاثیر بحران اقتصادی هستند که احساس می کنند باید به خیابان ها بیایند.
او در تظاهرات طرفدار خان در شهر شرقی لاهور به خبرگزاری فرانسه گفت: «شما حتی نمی توانید از پس هزینه های اولیه برآیید.
ذخایر دلار به تنها 4.4 میلیارد دلار کاهش یافته است که تنها برای سه هفته واردات کافی است و مذاکرات مهم نجات با صندوق بین المللی پول (IMF) از نوامبر متوقف شده است.
بر اساس داده های رسمی، تورم مواد غذایی در ماه آوریل به نزدیک به 50 درصد افزایش یافت.
مشرف زیدی، تحلیلگر گفت: «احساس محرومیت اقتصادی سوخت موشکی برای جنبش ضد دولتی عمران خان است.
زمانی که در تغذیه فرزندانتان مشکل دارید، فضایی برای رشد بیش از حد حمایت او ایجاد می کند.»
بسیاری از پاکستانی ها حتی در هنگام خرید اقلام ضروری مانند غذا یا بنزین احساس خفگی می کنند.
در بازار معمولاً شلوغ G-9 اسلام آباد آرامشی بی‌آب وجود دارد.
عبدالرحمن، 63 ساله، که یک غرفه نوشیدنی دارد، گفت: «کل بازار ساکت است. “من هرگز آن را به این بد ندیده بودم.”
به گفته تحلیلگران، تورم در سال 2021 شروع به افزایش کرد و به گفته تحلیلگران، افزایش 10 میلیارد دلاری محرک های اقتصادی پس از کووید توسط خان در زمان نخست وزیری او آغاز شد.
اتحاد گسترده احزاب که برای اخراج خان در رای عدم اعتماد به نیروها پیوستند، سوءمدیریت اقتصادی وی را دلیل اصلی مداخله خود ذکر کردند.
به نظر می رسد که با تلاش دولت برای کنترل بحران، که به دلیل کندی جهانی ناشی از جنگ در اوکراین، سیل های فاجعه بار موسمی سال گذشته، و بیش از یک دهه کاهش دستمزد واقعی پاکستانی های طبقه کارگر، تشدید شده است، نتیجه معکوس داشته است.
عمیر جاوید، اقتصاددان سیاسی گفت: «راستش، اگر فشارهای تورمی را از معادله خارج کنید، احتمالاً جنبه عمومی تهدید خان نیز کاهش خواهد یافت.
نارضایتی در کل وجود دارد، که در حال حاضر از طریق سیاست های تحریک آمیز او صدا پیدا می کند.
اسلام آباد در تلاش است تا آخرین بخش کمک مالی 6.5 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول را باز کند که به طور موقت بحران ارز را کاهش می دهد. این بحران دولت را بر آن داشت تا ممنوعیت واردات گسترده ای را اعمال کند که بسیاری از صنایع را متوقف کرده است.
در مذاکرات، صندوق بین‌المللی پول دولت فعلی را مجبور کرده است که یارانه‌های مردمی، اما ناپایدار را که بحران هزینه‌های زندگی را کاهش می‌دهد، کاهش دهد.
دهه‌ها سوءمدیریت باعث شده است که پاکستان 23 توافق با صندوق بین‌المللی پول داشته باشد که اکثر آنها ناتمام مانده‌اند.
با این حال، اسلام آباد با پایان اشغال افغانستان توسط ایالات متحده در سال 2021، زمانی که پاکستان یک متحد کلیدی منطقه ای بود، یک معامله کلیدی را از دست داد.
عزیر یونس در شورای آتلانتیک مستقر در ایالات متحده گفت: برخلاف گذشته، طلبکاران اصلی آن تمایلی به نجات کشور به جای امتیازات ژئوپلیتیکی ندارند.
با برگزاری انتخابات حداکثر تا اکتبر، دولت فعلی با مسئولیت چندین دهه سوءمدیریت و همگرایی شوک های معاصر مواجه است، در حالی که خان می گوید او به تنهایی می تواند بازسازی کند.
خرم حسین تحلیلگر اقتصادی گفت: «سیستم ده ها میلیون نفر را پشت سر گذاشته است. این یک مشکل ساختاری بلندمدت است که سال‌ها در پس‌زمینه کار می‌کند.»
“سپس یک مرد بسیار کاریزماتیک می آید … و به آنها می گوید که کل سیستم خراب است و ما به یک سیستم جدید نیاز داریم.”
در لاهور، عادل عباس، فروشنده پاکستانی است که برای بار دوم وارد زمین خان شده است.
این جوان 18 ساله گفت: «در طول عمرم پاکستان را مرفه نخواهم دید. “اما خان شروع خواهد کرد.”
اما همه طرفدار اعتراضات خان نیستند.
احمد شاه، 32 ساله، در بازار اسلام آباد، میوه خشک‌فروشی گفت که او فقط می‌تواند بر بقای روزمره خانواده‌اش تمرکز کند.
او گفت: “حتی نمی دانم در یک ماه چقدر درآمد دارم. من فقط خانه ام را اداره می کنم، گاهی اوقات پول کمتر یا بیشتر می شود.”
در حین صحبت، زن جوانی یک کیلوگرم آجیل مخلوط سفارش می دهد. او که از این قیمت شوکه شده بود، به نصف این مبلغ رضایت داد و از او التماس کرد که برای کرایه اتوبوس از او صرفه جویی کند.
شاه گفت: «با زحمت زیاد مخارج خود را تامین می کنیم.