خان: تظاهرات خاموش عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان، به هفته ناآرامی‌ها در پاکستان پایان داد

لاهور: یک هفته ناآرامی در پاکستان روز یکشنبه به آرامی پایان یافت، زیرا تظاهرات تا حد زیادی برای عمران خان، نخست‌وزیر سابق، که دستگیری و بازداشت کوتاه‌مدت او در هفته جاری باعث ناآرامی‌های مرگبار شد، محقق نشد.
اما ممکن است تظاهرات‌های بیشتری در روزهای آینده به راه بیفتد و رهبر اپوزیسیون با پرونده‌های بیشتر دادگاهی، تعهد به شروع مجدد مبارزات انتخاباتی و تحریم دستگیری به دلیل انقضا مواجه شود.
خان – یک سوپراستار کریکت – به اتهام اختلاس توسط شبه نظامیان بازداشت شد. رنجرز طی یک حضور معمول در دادگاه عالی اسلام آباد روز سه شنبه.
این دستگیری حامیان او را با آتش زدن ساختمان های دولتی، مسدود شدن راه ها و آسیب به اموال متعلق به ارتش به خیابان ها کشاند که آنها آن را عامل سقوط خان می دانند.
روز جمعه، خان پس از غیرقانونی بودن بازداشت وی توسط دادگاه، با قرار وثیقه آزاد شد دادگاه عالی و ادعا کرد که با او “مانند یک تروریست رفتار می شود”.
از زمان آزادی، این پیرمرد 70 ساله – که پس از برکناری در آوریل گذشته همچنان بسیار محبوب است – قول داده است که به مبارزات انتخاباتی زودهنگام روز چهارشنبه ادامه دهد.
او همچنین خواستار برگزاری تظاهرات سراسری در غروب یکشنبه شد، اما این اعتراضات تا حد زیادی در شهر زادگاه خان، لاهور، جایی که وی پس از آزادی به آنجا سفر کرد، محقق نشد.
عایشه آصف، خانه دار 48 ساله لاهوری، به خبرگزاری فرانسه گفت: «از اینکه دیدم کسی در همسایگی ما بیرون نیامده خجالت می کشیدم، بنابراین از اینجا به جاده اصلی آمدم تا دیده شوم.
ما فقط خواهان بهبود کشور هستیم.»
خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، ماه‌هاست که در شمارش معکوس برای انتخاباتی که حداکثر تا اکتبر برگزار می‌شود، مبارزاتی را علیه ارتش به راه انداخته است.
دستگیری او تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که او به دلیل ادعای دست داشتن مقامات ارشد در سوء قصد علیه او در سال گذشته مورد سرزنش قرار گرفت.
ارتش قدرتمند پاکستان تقریباً نیمی از تاریخ 75 ساله خود را مستقیماً بر این کشور حاکم کرده است و همچنان بر سیستم سیاسی قدرت دارد.
پلیس و بیمارستان ها گفته اند که دست کم 9 نفر در ناآرامی های این هفته جان خود را از دست داده اند.
به گفته مقامات، صدها افسر پلیس مجروح و بیش از 4000 نفر، عمدتا در استان های پنجاب و خیبر پختونخوا، بازداشت شدند.
شهباز شریف، نخست وزیر، گفته است: «کسانی که رفتار ضد دولتی از خود نشان دادند، دستگیر و در دادگاه های ضد تروریستی محاکمه خواهند شد».
رعنا صنع الله وزیر داخله روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: “این تروریسم و ​​اوباش همه از پیش برنامه ریزی شده بود و این کار توسط خان انجام شد.”
صنع الله همچنین بارها قول داده است که پلیس دوباره دستگیر خواهد شد خاناو که در این هفته با پرونده های دادگاهی بیشتری مواجه است، با تحریم بازداشت صادر شده توسط دادگاه عالی اسلام آباد که روز دوشنبه منقضی می شود.
در سرمقاله یکشنبه در داون، روزنامه انگلیسی زبان برجسته این کشور، آمده است: “اگر پاکستان ساعت روز قیامت داشت، شصت ثانیه تا نیمه شب را می خواند.”
در این بیانیه آمده است: «احتمال بسیار واقعی وجود دارد که اگر کسی دکمه تنظیم مجدد را فشار ندهد، شاهد ایجاد هرج و مرج کامل باشیم.
خان برنده انتخابات 2018 در یک کمپین ضد فساد بود که توسط رای دهندگانی که از دهه ها سیاست دودمانی خسته شده بودند، رای دادند.
تحلیلگران مستقل می گویند که او قبل از درگیری با ژنرال ها با حمایت ارتش به قدرت رسید.