خان: رژیم دورگه عمران خان در پاکستان در حال فروپاشی است

اسلام آباد: شکست حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان در انتخابات محلی خیبر پختونخوا نشانه آشکاری از شکاف بین تشکیلات نظامی و حزب حاکم است.
به گزارش سنگاپور پست، قدرت رسیدن خان به تاج و تخت اسلام آباد توسط ارتش، به ویژه آژانس اطلاعات پاکستان ISI امکان پذیر شد و اغلب از آن به عنوان رژیم ترکیبی یاد می شود که پس از شکست قاطع حزب تحریک انصاف، نشانه هایی از فروپاشی نشان داد.
این شکستی بود که خان از آن می ترسید اما انتظارش را نداشت در KP از زمانی که روابط او با تشکیلات نظامی در اوایل امسال تیره شد.
اما ارتش بی سر و صدا به سمت دیگری نگاه کرد و اجازه داد که پین ​​ها بر سر نامزدهای حزب تحریک انصاف بیفتند. این دومین دور نبرد بین شرکای رژیم هیبریدی است.
در ابتدا، عمران خان با به تعویق انداختن عمدی اعلام انتصاب رئیس آی اس آی، ارتش را نشان داد. فرمانده ارتش خواستار تغییر در رهبری ISI در اوایل امسال بود. ارتش سپهبد ندیم احمد انجم را به عنوان رئیس جدید آی اس آی اعلام کرد، در حالی که ژنرال فیض حمید، که به عمران خان کمک کرده بود تا از طرف ارتش در نبردهای انتخاباتی پیروز شود، به عنوان فرمانده سپاه پیشاور منتقل شد.
عمران خان به توصیه رئیس ارتش نشست تا اینکه شایعات و تئوری‌های توطئه به اندازه‌ای غلیظ شد که با یک چاقوی صاف بریده شوند. خان همه گزینه‌ها را در نظر گرفت – برای رد توصیه‌های فرمانده ارتش یا پذیرش آنها. او گزینه سوم را انتخاب کرد – تاخیر در اعلام رسمی. این نشان داد که او دیگر در کتاب های ژنرال جاوید باجوا نیست. به گزارش سنگاپور پست، ارتش این توهین را پذیرفت و سکوت کرد.
ارتش دست خود را در انتخابات خیبر پختونخوا بازی کرد. ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که حزب تحریک انصاف در این زمینه دست به چنین افتضاحی بزند، اما یکی از آنها کلید اصلی بازی است، تصمیم ارتش برای کنار گذاشتن هر یک از ترفندهایی که در انتخابات 2018 به کار برد. این سیاست «دست‌های دور» باعث شد نامزدهای حزب تحریک انصاف به تنهایی بجنگند و بد ببازند.
آنچه اکنون عمران خان را نگران کرده، انتخابات محلی آتی در پنجاب است. به گزارش سنگاپور پست، این در اوایل سال آینده برگزار می شود و نتایج در پنجاب توپ را برای انتخابات بزرگ در سال 2023 تعیین می کند.
ارتش می تواند نقش بزرگی در انتخابات پنجاب ایفا کند و اگر این کار را انجام دهد، زمینه برای رویارویی نهایی بین شرکا فراهم می شود. دور سوم مبارزه مشخص می کند که در پایان چه کسی برنده می شود.
واضح است که سال نو شاهد بازی های جالبی در پاکستان خواهد بود که با انتخابات پنجاب آغاز می شود، حتی در حالی که این کشور همچنان در پرتگاه غرق شدن در رادیکالیسم فزاینده و بدهی های مالی قرار دارد.