خان: عمران که از نشست بایدن صرفنظر کرد، می‌گوید پاکستان می‌خواهد شکاف آمریکا و چین را پر کند.

اسلام آباد: یک روز پس از امتناع از شرکت در نشست دموکراسی جو بایدن، نخست وزیر پاکستان، عمران خان، روز پنجشنبه گفت که کشورش مایل است بخشی از هیچ بلوک سیاسی نشود اما در عوض می خواهد در پر کردن شکاف ها بین ایالات متحده و چین نقش ایفا کند. “وضعیت به سمت یک جنگ سرد جدید پیش می رود و بلوک ها در حال شکل گیری هستند. خان در هنگام سخنرانی در کنفرانس اسلام آباد 2021 گفت: پاکستان باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشکیل این بلوک ها انجام دهد زیرا ما نباید بخشی از هیچ بلوکی شویم.
دعوت آمریکا به نشست دموکراسی مجازی پاکستان را در شرایط دشواری قرار داده بود زیرا واشنگتن به جای پکن، تایوان را به نمایندگی از چین دعوت کرده بود. اسلام آباد نمی تواند خطر ناراحتی چین، نزدیک ترین متحد خود را داشته باشد.
خان با حرکت به سمت چالش های منطقه ای، گفت که بزرگترین مشکل گروگان نگه داشتن آسیای جنوبی «مسئله کشمیر» است. او گفت که دولتش برای صلح با هند تماس گرفته است اما پاسخ مثبتی دریافت نکرده است.
در همین حال، موید یوسف، آژانس امنیت ملی پاکستان در مصاحبه با بی‌بی‌سی تاکید کرد که این کشور هیچ پایگاه نظامی به چین در بندر استراتژیک گوادر پیشنهاد نکرده است. پایگاه‌های اقتصادی چین در پاکستان وجود دارد که هر کشوری در جهان می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند… همین موارد به آمریکا، روسیه و خاورمیانه نیز پیشنهاد شد. ما به روی همه کشورها باز هستیم.»