خان: وزیر خارجه طالبان افغانستان از نخست وزیر عمران در برابر انتقاد هموطنانش دفاع کرد

اسلام آباد: امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان از آخرین اظهارات عمران خان، نخست وزیر پاکستان درباره فساد، تروریسم و ​​تنوع فرهنگی در افغانستان که غوغایی در این کشور جنگ زده ایجاد کرده بود، دفاع کرد.
خان در سخنرانی اصلی خود در نشست OIC روز یکشنبه مدعی شده بود که داعش از افغانستان پاکستان را تهدید می کند. او گفته بود: «ما حملاتی از مرز افغانستان، از داعش، به پاکستان داشته‌ایم.
خان گفته بود که به دلیل سال‌ها فساد در افغانستان، فقر در این کشور محصور در خشکی حتی قبل از فروپاشی دولت سابق در آنجا گسترده بود. وی همچنین در مورد موضوع حقوق بشر صحبت کرد و گفت که این موضوع را باید در چارچوب ارزش های فرهنگی رایج در کشور درک کرد.
خان گفت: “ما باید درک کنیم… وقتی از حقوق بشر صحبت می کنیم، هر جامعه ای متفاوت است. تصور هر جامعه از حقوق بشر و حقوق زنان متفاوت است.” نخست‌وزیر پاکستان گفت: «فرهنگ در کابل همیشه با مناطق روستایی متفاوت بود، همانطور که در پیشاور می‌بینیم که با ولسوالی‌های هم مرز با افغانستان کاملاً متفاوت است».
اظهارات او درباره داعش و حقوق بشر با واکنش تند حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و سایر اتباع افغان در شبکه های اجتماعی مواجه شد. کرزی اظهارات خان را “تلاش برای اختلاف افکنی میان افغان ها و توهین به مردم افغانستان” خواند.
کرزی در یک سلسله توئیت نوشت: “ادعاهایی مبنی بر فعالیت داعش در افغانستان و تهدید پاکستان از افغانستان، یک تبلیغات آشکار است و در واقع برعکس آن صادق است. تهدید داعش از همان ابتدا از پاکستان علیه افغانستان بود.”
وزیر امور خارجه موقت افغانستان روز دوشنبه در یک مطبوعاتی در کابل گفت که او معتقد است که اظهارات نخست وزیر پاکستان در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی توهین به افغانستان نیست.
متقی گفت که اظهارات خان انتقادی از دولت های پیشین بود و از این رو مقامات سابق احساس کردند که مجبور به واکنش هستند. “عمران خان از دولت های سابق (افغانستان) انتقاد کرد. من فکر می کنم مقامات دولت های سابق خود را موظف به واکنش می دانستند، من (اظهارات خان) را توهین آمیز نمی دانم.”
متقی گفت که اگر منظور نخست وزیر پاکستان این است که حکومت ضعیف افغانستان نمی تواند تهدید داعش را کنترل کند، این موضوع دیگری است. وی افزود: امیدوارم هرگز چنین نشود.