خان: پاکستان هفتمین سالگرد حمله به مدرسه پیشاور را جشن می گیرد

اسلام آباد: در حالی که پاکستان در روز پنج شنبه هفتمین سالگرد حمله تروریستی به مدرسه دولتی ارتش در شهر پیشاور در شمال غربی این کشور را جشن می گرفت، والدین کودکان کشته شده، فعالان و سیاستمداران، نخست وزیر عمران خان و دولت او را به دلیل ارائه یک شاخه زیتون به این کشور مورد انتقاد قرار دادند. گروه تروریستی مسئول قتل عام بیش از 150 نفر از جمله 131 کودک است.
در حال حاضر، دولت خان به دنبال آشتی با تحریک طالبان پاکستان (TTP)، یک سازمان چتر متشکل از چندین جناح تروریستی است که مسئولیت حمله به مدرسه در 16 دسامبر 2014 را پذیرفته بود. رهبران برای اقدام علیه تروریست های مستقر در مناطق قبایلی ناآرام هم مرز با افغانستان.
حمله نظامی علیه تروریست ها در کمربند قبیله ای بخشی از برنامه 20 ماده ای ملی اقدام (NAP) بود، یک طرح امنیتی که توسط نواز شریف نخست وزیر سابق برای شکست دادن آنچه که بسیاری معتقد بودند تهدید وجودی برای پاکستان اعلام شده بود، اعلام شد.
حمله نظامی تروریست ها را مجبور به عبور از افغانستان کرده بود، جایی که آنها دوباره سازماندهی شدند و پاکستان را با بمب گذاری های انتحاری مرگبار هدف قرار دادند.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اواسط ماه اوت سال جاری، پاکستان از طریق شبکه حقانی، متحد طالبان افغانستان، رایزنی ها را با تحریک طالبان پاکستان در این کشور جنگ زده آغاز کرده بود. هفته گذشته، این گروه آتش بس یک ماهه ای را که به طور یکجانبه در 9 نوامبر اعلام کرده بود، لغو کرد.
از آنجایی که تحریک طالبان پاکستان پایان آتش بس را اعلام کرده است، اسلام آباد هنوز تایید نکرده است که آیا گفتگوی خود با تحریک طالبان پاکستان هنوز دست نخورده بوده یا متوقف شده است.
محمد امین، پدر یک کودک کشته شده، پرسید: «دولت چه حقی دارد که با تحریک طالبان پاکستان مذاکره کند، در حالی که این فرزندان ما هستند که در حمله APS کشته شدند. اسحاق امین، پسر بزرگ امین، در این حمله کشته شد، در حالی که پسر کوچکترش امیر امین، که به شدت مجروح شده بود، هنوز از شوک و ضربه روحی که متحمل شده بود، بهبود نیافته است.
شاهانا خان پرسید: “آنها چه کسانی هستند که قاتلان فرزندان ما را عفو کنند.” پسر 15 ساله او عصمت یکی از قربانیان حمله APS بود. من جسد گلوله‌زده پسرم را دیده‌ام. آنها (نخست‌وزیر خان و دولتش) باید به خاطر پیشنهاد عفو عمومی برای تروریست‌ها شرمنده باشند.”
نخست وزیر خان در پیامی به مناسبت سالگرد APS، مدعی شد که کشور “تروریسم را با موفقیت شکست داده است” و قول داد که هرگز “بازماندگان و والدین” شهدای این حادثه غم انگیز را ناامید نکند.
شهباز شریف، رهبر اپوزیسیون مجلس شورای ملی، آن را روز دردناکی برای ملت خواند و پرسید: آیا عبرت گرفته ایم و مسیر خود را اصلاح کرده ایم؟
بلوال بوتو زرداری، رئیس حزب مردم پاکستان، با ابراز نگرانی از عدم اجرای NAP، گفت که 16 دسامبر همیشه یک روز دردناک برای ملت باقی خواهد ماند. ملت هنوز درد این فاجعه بزرگ را احساس می کند. همه همچنان منتظر اجرای عدالت برای ارواح بی گناه هستند.»