خان: چرخش عمران خان از مرد نظامی به منتقد ارتش

اسلام آباد: عمران خان، نخست وزیر سابق، از منتخب بودن به خاری در چشم ارتش پاکستان تبدیل شده است – که مدت ها به عنوان دلالان قدرت سیاسی این کشور شناخته می شد.
دستگیری او در این هفته – پس از ارائه یک سخنرانی گسترده دیگر علیه یک افسر ارشد اطلاعاتی – نشان دهنده تشدید دوئل بین درخواست مردمی خیره کننده خان و نفوذ گسترده ارتش است.
الیزابت، تحلیلگر، گفت: «کاری که او انجام داده این است که با صدای بلند حرف‌های آرام را گفته و برخی از تابوهای انتقاد مستقیم از تشکیلات پاکستان و به‌ویژه ارتش آن را شکسته است». ترلکلد در مرکز استیمسون مستقر در ایالات متحده.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: “اکنون که آن جن از بطری خارج شده است، ثابت شده است که دوباره آن را در آن قرار دادن بسیار دشوار است – اگر غیرممکن نباشد.”
ارتش پاکستان از زمان استقلال در سال 1947 سه کودتا انجام داده است، بیش از سه دهه مستقیماً بر این کشور حکومت می کند و همچنان نفوذ زیادی در سیاست داخلی دارد.
چه زمانی خان در سال 2018 پس از به دست آوردن رای دهندگان خسته از سیاست دودمانی دو حزب اصلی پاکستان به قدرت رسید، بسیاری از رهبران سیاسی و تحلیلگران گفتند که این به برکت تشکیلات نظامی بود.
به همین ترتیب، اخراج او در آوریل گذشته از طریق رای عدم اعتماد پارلمان تنها پس از درگیری با فرماندهان ارشد ششمین ارتش بزرگ جهان صورت گرفت.
این روابط پس از تلاش خان برای اظهار نظر بیشتر در سیاست خارجی و همچنین درگیری با ارتش به دلیل تأخیر در انتصاب رئیس جدید اطلاعات شروع به تیرگی کرد.
اما در مبارزات انتخاباتی خود برای بازگشت به قدرت، پیرمرد 70 ساله قراردادهای سیاسی را زیر پا گذاشت و مستقیماً از افسران بازنشسته و در حال خدمت انتقاد کرد.
ترلکلد گفت که خان بسیار محبوب “احساس نمی کند که وابسته به همان خیرینی باشد” که ممکن است نخست وزیران قبلی داشته باشند.
پس از برکناری سوپراستار سابق کریکت، جانشین او شهباز شریف یک فرمانده جدید ارتش را منصوب کرد — با انتخاب مردی که به طرز معروفی با او در زمانی که او بر سر کار بود، اختلاف نظر را با خان افزایش داد.
دولت شریف همچنین مقررات جدیدی را برای محافظت از ارتش در برابر انتقاد تهیه کرد.
در ماه فوریه، اسلام آباد پیشنهاد داد کسانی که ارتش را مسخره می کنند تا پنج سال زندان مجازات کنند. در ماه مارس، گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن بود که آنها همچنین اقداماتی را برای مهار انتقاد در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهند.
با این وجود، خان به طور پیوسته حملات خود را در طول سال گذشته افزایش داد، که به اتهامات انفجاری پس از سوء قصد در نوامبر منجر شد، که شاهد شلیک گلوله به پا در حین مبارزات انتخاباتی بود.
خان ادعا کرد که یک افسر ارشد اطلاعاتی، سرلشکر فیصل نصیر، در طرح ریزی حمله با شریف همدست بوده است.
تحلیلگر گفت: شاید او فکر می کرد که با ایجاد فشار بر ارتش، با انتقاد از ارتش، ارتش از حمایت از دولت فعلی عقب نشینی می کند. حسن عسکری.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک استراتژی مخاطره آمیز است.
خان هرگز مدرکی برای ادعای خود در مورد طرح ترور ارائه نکرده است.
او در آخر هفته جاری نیز این اتهامات را تکرار کرد و باعث شد که روابط عمومی ارتش با یک توبیخ عمومی نادر، اظهارات خود را “ساختگی و بدخواهانه” نامید.
یک روز بعد، خان توسط تکاوران شبه نظامی هجوم آورد و در دادگاه عالی اسلام آباد دستگیر شد، زیرا به نظر می رسید با یک پرونده اختلاس روبرو بود.
گفت: زمان دستگیری قابل توجه است مایکل کوگلمن، مدیر موسسه جنوب آسیا در مرکز ویلسون.
“رهبری ارشد ارتش علاقه ای به ترمیم شکاف بین خود و خان ​​ندارد، و بنابراین با این دستگیری احتمالاً پیامی ارسال می شود که دستکش ها بسیار از بین رفته اند.”
حامیان حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) با حمله به اهداف نظامی – آتش زدن اقامتگاه فرمانده سپاه در لاهور و حمله به ورودی مقر ارتش در راولپندی، خطرات را افزایش داده اند.
در پیشاور، گروهی از مردم، بنای یادبود چاقی را با خاک یکسان کردند – مجسمه‌ای به شکل کوه که محل اولین آزمایش هسته‌ای پاکستان را گرامی می‌داشت، در حالی که چندین یادبود برای اعضای خدمات کشته شده در حین انجام وظیفه نیز تخریب شد.
در خیابان های شهرهای بزرگ، تصاویر رسانه های اجتماعی نشان می دهد که برخی از حامیان تحریک انصاف در حال حمله به خودروهای ارتش برای انجام وظیفه امنیتی و تلاش برای ضرب و شتم سربازان با چوب هستند.
عسگری هشدار داد: «به نظر می رسد آینده بلندمدت دموکراسی در این مرحله در پاکستان بسیار نامشخص است.