خبرنگاری که توسط نیوزلند طرد شد، برای کمک به طالبان مراجعه کرد

ولینگتون: یک روزنامه‌نگار باردار نیوزیلندی می‌گوید که برای کمک به طالبان مراجعه کرده و اکنون در افغانستان سرگردان است، زیرا کشورش به دلیل تنگنای افراد در سیستم قرنطینه ویروس کرونا مانع بازگشت او شده است.
در ستونی که روز شنبه در نیوزیلند هرالد منتشر شد، شارلوت بلیس گفت که “به طرز وحشیانه ای” طعنه آمیز است که او زمانی از طالبان در مورد رفتار آنها با زنان سؤال می کرد و اکنون همان سؤالات را از دولت خود می پرسد.
بلیس در ستون خود نوشت: “وقتی طالبان به شما – یک زن باردار و مجرد – پناهگاه امن پیشنهاد می کند، می دانید که وضعیت شما به هم ریخته است.”
کریس هیپکینز، وزیر واکنش به کووید-19 نیوزیلند، به هرالد گفت که دفتر وی از مقامات خواسته است بررسی کنند که آیا رویه‌های مناسب را در مورد بلیس رعایت کرده‌اند یا خیر، “که در نگاه اول به نظر می‌رسد که توضیح بیشتری را می‌طلبد.”
نیوزیلند توانسته است در طول این همه گیری شیوع ویروس را به حداقل برساند و تنها 52 مورد مرگ ناشی از ویروس را در میان جمعیت 5 میلیونی خود گزارش کرده است.
اما الزام این کشور مبنی بر اینکه حتی شهروندان بازگشته به مدت 10 روز در هتل های قرنطینه ای که توسط ارتش اداره می شود، انزوا بگذرانند، منجر به انبوه هزاران نفر از مردمی شده است که می خواهند به خانه بازگردند و برای مکان هایی با هم رقابت می کنند.
داستان‌های شهروندانی که در شرایط وخیم در خارج از کشور سرگردان شده‌اند، باعث شرمساری نخست‌وزیر جاسیندا آردرن و دولت او شده است، اما وضعیت بلیس به‌ویژه قابل توجه است.
سال گذشته، او برای پوشش خبری خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان برای الجزیره کار می کرد که با بازجویی از رهبران طالبان در مورد رفتار آنها با زنان و دختران، توجه بین المللی را به خود جلب کرد.
بلیس در ستون خود شنبه گفت که در ماه سپتامبر به قطر بازگشت و متوجه شد که از شریک زندگی خود، عکاس آزاد جیم هویلبروک، یکی از همکاران نیویورک تایمز باردار است.
او پس از اینکه قبلاً توسط پزشکان گفته شده بود که نمی تواند بچه دار شود، بارداری را یک “معجزه” توصیف کرد. او قرار است در اردیبهشت ماه دختری به دنیا بیاورد.
رابطه جنسی خارج از ازدواج در قطر غیرقانونی است و بلیس گفت که متوجه شده است که باید ترک کند. او بارها و بارها سعی کرد با یک سیستم قرعه کشی برای بازگشت شهروندان به نیوزیلند بازگردد، اما موفق نشد.
او گفت که در ماه نوامبر از الجزیره استعفا داد و این زوج به زادگاه هویلبروک در بلژیک نقل مکان کردند. او گفت، اما او نتوانست مدت زیادی بماند، زیرا ساکن نبود. او گفت که تنها جای دیگری که این زوج برای زندگی ویزا داشتند افغانستان بود.
بلیس گفت که با مخاطبین ارشد طالبان صحبت کرده است که به او گفته اند اگر به افغانستان بازگردد خوب خواهد شد.
فقط به مردم بگویید که متاهل هستید و اگر تشدید شد، با ما تماس بگیرید. بیلیس گفت که آنها به او گفتند نگران نباش.
او گفت که 59 سند را برای مقامات نیوزیلند در افغانستان ارسال کرده است اما آنها درخواست او را برای بازگشت اضطراری رد کرده اند.
کریس بانی، رئیس مشترک سیستم انزوا و قرنطینه مدیریت شده نیوزیلند، به هرالد گفت که درخواست اضطراری بلیس با شرایط سفر او در عرض 14 روز مطابقت ندارد.
او گفت که کارکنان با Bellis تماس گرفتند تا درخواست دیگری را ارائه دهند که مطابق با الزامات باشد.
بانی نوشت: “این غیر معمول نیست و نمونه ای از کمک این تیم به نیوزلندی هایی است که در شرایط ناراحت کننده هستند.”
بلیس گفت که حاملگی در افغانستان به دلیل وضعیت نامناسب مراقبت های زایمانی و فقدان قابلیت های جراحی می تواند یک حکم اعدام باشد.
او گفت که پس از صحبت با وکلا، سیاستمداران و افراد روابط عمومی در نیوزلند، به نظر می رسد که پرونده او دوباره به جلو می رود، اگرچه هنوز برای او تایید نشده است.