خروج دیپلمات ها از سودان

خارطوم: ارتش آمریکا بامداد روز یکشنبه مقامات سفارت آمریکا را از پایتخت سودان تخلیه کرد و در بحبوحه ادامه خشونت ها در حالی که رهبران نظامی رقیب برای کنترل سومین کشور بزرگ آفریقا می جنگند، مهاجرت دیپلمات های خارجی را آغاز کرد.
در حالی که صدای تیراندازی دوباره در خارطوم طنین انداز شد و جت های جنگنده در بالای آن غوغا کردند، خارجی ها نیز در یک کاروان طولانی سازمان ملل از پایتخت گریختند، در حالی که میلیون ها نفر از ساکنان وحشت زده در خانه های خود غرق شده بودند، بسیاری از آنها آب و غذا در حال کمبود بودند. در سرتاسر شهر پنج میلیونی، ارتش و نیروهای شبه نظامی از 15 آوریل نبردهای خیابانی وحشیانه ای انجام داده اند و تانک های سوخته، ساختمان ها و مغازه هایی را که غارت و به آتش کشیده شده اند، به جای گذاشته اند. بر اساس آمار سازمان ملل بیش از 420 نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.
کاخ سفید در بیانیه ای یک شبه از رئیس جمهور بایدن، از اتباع خود خارج شد. بایدن با اشاره به پایتخت سودان گفت: «امروز به دستور من، ارتش آمریکا عملیاتی را برای استخراج پرسنل دولت آمریکا از خارطوم انجام داد. بایدن افزود که ایالات متحده به طور موقت عملیات سفارت خود در خارطوم را تعلیق می کند. مقامات آمریکایی گفتند که نیروهای ویژه با استفاده از هواپیما از جمله هلیکوپترهای MH-47 شینوک روز شنبه از پایگاه آمریکایی در جیبوتی به خارطوم آسیب دیده حمله کردند و تنها یک ساعت را روی زمین سپری کردند تا کمتر از 100 نفر را بیرون بیاورند.
بریتانیا، فرانسه و هلند نیز اعلام کردند که برای تخلیه اتباع و کارکنان دیپلماتیک خود اقدام کرده اند. با تلاش مردم برای فرار از هرج و مرج، کشورها شروع به فرود هواپیماها و سازماندهی کاروان ها در خارطوم برای بیرون کشیدن اتباع خود کردند. حتی تعدادی از شهروندان خارجی نیز مجروح شدند. صدای تیراندازی در سراسر شهر پیچید و دود تیره بالای سرش آویزان بود. طرف های متخاصم یکدیگر را به حمله به کاروان فرانسوی متهم کردند و هر دو گفتند که یک فرانسوی زخمی شده است. وزارت خارجه فرانسه در این باره اظهار نظری نکرده است. یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت یک هواپیمای فرانسوی حامل حدود صد نفر از جمله ملیت های دیگر پرواز کرده و قرار است در جیبوتی فرود بیاید و هواپیمای دوم با تعداد مشابه به زودی بلند شود. خطرات همچنین در اتهامات ارتش مبنی بر غارت یک کاروان قطری توسط گروه شبه نظامی RSF که عازم بندر سودان بود، مشهود بود. در حوادث جداگانه، یک شهروند عراقی در جریان درگیری ها کشته شد و مصر گفت که یکی از دیپلمات هایش زخمی شده است.
تلاش‌ها برای استخراج ساکنان خارجی، برخی سودانی‌ها را که احساس می‌کردند جناح‌های رقیب نگرانی کمتری برای امنیت مردم محلی نشان می‌دهند، ناامید کرد.
یکی از محلی ها می گوید: «دیدن خروج خارجی ها باعث ناراحتی من شد، زیرا می بینم که برخی از گروه ها توسط ارتش و RSF کمک می شوند، در حالی که ما مدام ضربه می خوریم.
آلمانی ها گفتند که هواپیمای نظامی را در خارطوم فرود آورده است، اما عملیات تخلیه مدتی طول می کشد، در حالی که ایتالیا گفت که در اواخر روز یکشنبه تعدادی از اتباع خود را بیرون می آورد. یکی از مقامات ارشد این اتحادیه گفت که تخلیه اولین دیپلمات های اتحادیه اروپا از سودان نیز روز یکشنبه با کمک فرانسه در جریان بود. غنا، هند و لیبی گفتند که برای بازگرداندن مردم خود به خانه تلاش می کنند. کانادا روز یکشنبه خدمات کنسولی خود در سودان را به حالت تعلیق درآورد و گفت که وضعیت به سرعت رو به وخامت، حفظ ایمنی و امنیت کارکنان خود در خارطوم را غیرممکن کرده است. به گفته Global Affairs Canada، دیپلمات های کانادایی به طور موقت از یک مکان امن در خارج از کشور کار خواهند کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت که نیروهای مسلح این کشور کارکنان دیپلماتیک و اعضای خانواده‌شان را تخلیه کرده‌اند.