خطر سونامی پس از فوران عظیم آتشفشانی اقیانوس آرام کاهش می یابد

ولینگتون، نیوزلند: تهدید سونامی در اطراف اقیانوس آرام ناشی از فوران آتشفشانی زیر دریای بزرگ روز یکشنبه شروع به کاهش کرد، در حالی که میزان خسارت وارده به تونگا هنوز مشخص نیست.
تصاویر ماهواره ای فوران شگفت انگیزی را نشان می دهد که عصر شنبه رخ داد، با توده ای از خاکستر، بخار و گاز که مانند یک قارچ بر فراز آب های آبی اقیانوس آرام بالا آمد. صدای بوم صوتی تا دوردست آلاسکا شنیده می شد.
در تونگا امواج سونامی را به ساحل رساند و مردم با عجله به سمت مناطق بالاتر رفتند.
این فوران، اینترنت را به تونگا قطع کرد و دوستان و اعضای خانواده در سرتاسر جهان را با نگرانی در تلاش برای برقراری ارتباط برای یافتن جراحات و میزان خسارت قرار داد. حتی وب‌سایت‌های دولتی و سایر منابع رسمی بعد از ظهر یکشنبه بدون به‌روزرسانی باقی ماندند.
جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، گفت هنوز هیچ گزارش رسمی مبنی بر زخمی شدن یا کشته شدن در تونگا گزارش نشده است، اما هشدار داد که مقامات هنوز با برخی از مناطق ساحلی و جزایر کوچکتر تماسی نداشته اند.
ارتباط با تونگا بسیار محدود است. آردرن گفت و می‌دانم که این موضوع باعث ایجاد اضطراب زیادی برای جامعه تونگان شده است.
او گفت که خسارت قابل توجهی به قایق ها و مغازه ها در امتداد خط ساحلی تونگان وارد شده است. آردرن گفت که پایتخت، نوکوآلوفا، با یک غبار ضخیم از گرد و غبار آتشفشانی پوشانده شده است که منابع آب را آلوده کرده و آب شیرین را به یک نیاز حیاتی تبدیل کرده است.
آژانس‌های امدادی گفتند که خاکستر غلیظ و دود باعث شده است که مقامات از مردم بخواهند ماسک بپوشند و آب بطری بنوشند.
آردرن گفت نیوزلند قادر به ارسال یک پرواز نظارتی نظامی بر فراز تونگا در روز یکشنبه نبود زیرا ابر خاکستر 63000 فوت (19000 متر) ارتفاع داشت اما آنها امیدوار بودند که این پرواز را روز دوشنبه ارسال کنند و به دنبال آن هواپیماهای تدارکاتی و کشتی های نیروی دریایی ارسال شوند.
یکی از عوامل پیچیده هر تلاش کمک بین المللی این است که تونگا تاکنون موفق شده است از هر گونه شیوع کووید-19 جلوگیری کند. آردرن گفت که کارکنان نظامی نیوزلند همگی کاملاً واکسینه شده اند و مایل به پیروی از پروتکل های ایجاد شده توسط تونگا هستند.
دیو اسنایدر، هماهنگ کننده هشدار سونامی برای مرکز ملی هشدار سونامی در پالمر، آلاسکا، گفت که بسیار غیرعادی است که یک فوران آتشفشانی کل حوضه اقیانوس را تحت تاثیر قرار دهد و این منظره هم “تواضع و هم ترسناک” بود.
امواج سونامی به قایق‌های دورتر از نیوزلند و سانتا کروز در کالیفرنیا آسیب وارد کرد، اما به نظر نمی‌رسید که خسارت گسترده‌ای ایجاد کند. اسنایدر گفت که پیش بینی می کند وضعیت سونامی در ایالات متحده و جاهای دیگر بهبود یابد.
هشدارهای سونامی قبلاً برای ژاپن، هاوایی، آلاسکا و سواحل اقیانوس آرام ایالات متحده صادر شده بود. سازمان زمین شناسی ایالات متحده تخمین زده است که این فوران باعث زمین لرزه ای معادل 5.8 ریشتر شده است. دانشمندان می گویند سونامی های ایجاد شده توسط آتشفشان ها به جای زلزله نسبتا نادر هستند.
خدمات هواشناسی تونگا اعلام کرد که هشدار سونامی برای تمام مجمع الجزایر اعلام شده است و داده های مرکز سونامی اقیانوس آرام نیز می گوید امواج 80 سانتی متری (2.7 فوت) شناسایی شده است.
راشل آفیکی تاموئوپئو، که ریاست شورای تجارت تونگا نیوزیلند را بر عهده دارد، گفت امیدوار است که سطح نسبتاً پایین امواج سونامی به بیشتر مردم اجازه دهد تا به امنیت برسند، اگرچه او نگران کسانی است که در جزایر نزدیک به آتشفشان زندگی می کنند. او گفت که هنوز نتوانسته با دوستان و خانواده اش در تونگا تماس بگیرد.
او گفت: “ما دعا می کنیم که آسیب فقط به زیرساخت ها وارد شود و مردم بتوانند به سرزمین های بالاتر بروند.”
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در توییتر خود نوشت: «به شدت نگران مردم تونگا است، زیرا آنها پس از فوران آتشفشان و سونامی بهبود می یابند. ایالات متحده آماده حمایت از همسایگان خود در اقیانوس آرام است.»
تونگا اینترنت خود را از طریق کابل زیردریایی از سووا، فیجی دریافت می کند. داگ مدوری، مدیر تجزیه و تحلیل اینترنتی شرکت اطلاعات شبکه کنتیک، گفت: تمام اتصالات اینترنتی با تونگا حدود ساعت 6:40 بعد از ظهر به وقت محلی قطع شد.
در تونگا، که محل زندگی حدود 105000 نفر است، ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، امواج بزرگی را نشان می‌دهد که در نواحی ساحلی به ساحل می‌روند و در اطراف خانه‌ها، کلیسا و ساختمان‌های دیگر می‌چرخند. یکی از کاربران توییتر به نام دکتر Faka’iloatonga Taumoefolau ویدیویی را منتشر کرد که نشان می دهد امواج در حال برخورد به ساحل هستند.
او نوشت: “به معنای واقعی کلمه می توان فوران آتشفشان را شنید، صدای بسیار خشنی به نظر می رسد.”
انفجار آتشفشان هونگا تونگا هونگا هااپای آخرین مورد از یک سری فوران های چشمگیر بود.
شرکت تصویربرداری زمین Planet Labs PBC در روزهای اخیر پس از شروع فوران آتشفشانی جدید در آن جزیره در اواخر دسامبر، جزیره را تماشا کرده بود.
تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده توسط این شرکت نشان می‌دهد که آتشفشان چقدر این منطقه را شکل داده است و جزیره‌ای در حال رشد در نزدیکی تونگا ایجاد کرده است.
Planet Labs چند روز قبل از آخرین فعالیت گفت: “به نظر می رسد مساحت سطح جزیره به دلیل بارش خاکستر تقریباً 45٪ افزایش یافته است.”
اسنایدر گفت، پس از فوران روز شنبه، به ساکنان هاوایی، آلاسکا و در امتداد سواحل اقیانوس آرام ایالات متحده توصیه شد که از خط ساحلی دور شده و به مناطق بالاتر رفته و به دستورالعمل‌های مقامات مدیریت اضطراری محلی خود توجه کنند.
اسنایدر گفت: “ما برای این طول خط ساحلی همانطور که انجام داده ایم توصیه ای صادر نمی کنیم – مطمئن نیستم آخرین بار کی بوده است – اما واقعاً یک تجربه روزمره نیست.”
ساوانا پترسون شوکه شده تماشا کرد که آب در عرض چند دقیقه مقابل خانه کنار اقیانوس او در پاسیفیکا، کالیفرنیا، درست در جنوب سانفرانسیسکو، چند فوت بالا می‌رفت.
خیلی سریع بالا آمد و چند دقیقه بعد دوباره پایین آمد. او گفت، دیدن این اتفاق به این سرعت بسیار ناراحت کننده بود. “من هرگز آب نرفته ام تا جلوی درب خانه ام بیاید و امروز اینطور شد.”
پلیس موج سواری را که تخته موج سواری در امواج قدرتمندی در سانفرانسیسکو شکسته بود، نجات داد.
در جنوب در سانتا کروز، کالیفرنیا، مقامات در حال بررسی خسارات پس از موج خسارات قایق‌ها و آبگرفتگی خیابان‌های کم ارتفاع و پارکینگ‌ها بودند و خودروها را شناور کرد.
در جنوب کالیفرنیا، آب های مواج حداقل یک قایق را در بندر ونتورا در شمال غربی لس آنجلس غرق کرد.
پیش‌بینی‌کننده خصوصی نیوزلند، Weather Watch، در توییتی نوشت که مردم تا ساوت لند، جنوبی‌ترین منطقه این کشور، گزارش داده‌اند که صدای فوران را شنیده‌اند. برخی دیگر گزارش دادند که بسیاری از قایق ها در اثر سونامی که به یک اسکله تفریحی در Whangarei، در منطقه Northland آسیب زد، آسیب دیدند.
پیش از این، سایت خبری ماتانگی تونگا گزارش داده بود که دانشمندان پس از شروع فوران آتشفشان در اوایل روز جمعه، انفجارهای عظیم، رعد و برق و رعد و برق را در نزدیکی آتشفشان مشاهده کردند. تصاویر ماهواره ای ستونی به عرض 5 کیلومتر (3 مایل) را نشان می دهد که تا حدود 20 کیلومتر (12 مایل) در هوا بالا می رود.
آتشفشان هونگا تونگا هونگا هااپای در حدود 64 کیلومتری (40 مایلی) شمال نوکوآلوفا واقع شده است. در اواخر سال 2014 و اوایل سال 2015، مجموعه ای از فوران ها در این منطقه یک جزیره کوچک جدید ایجاد کرد و سفر هوایی بین المللی به مجمع الجزایر اقیانوس آرام را برای چند روز مختل کرد.
هانس شوایگر، ژئوفیزیکدان تحقیقاتی در رصدخانه آتشفشان آلاسکا، گفت: تفاوت قابل توجهی بین آتشفشان‌های زیر آب و روی زمین وجود ندارد و آتشفشان‌های زیر آب با فوران بزرگ‌تر می‌شوند و معمولاً در نقطه‌ای به سطح می‌رسند.
شوایگر افزود، با این حال، با آتشفشان های زیر آب، آب می تواند به انفجار فوران در اثر برخورد با گدازه اضافه کند.
شوایگر گفت: قبل از انفجار، معمولاً زلزله‌های محلی کوچکی در آتشفشان افزایش می‌یابد، اما بسته به فاصله آن از خشکی، ممکن است ساکنان در امتداد خط ساحلی آن را احساس نکنند.
در سال 2019، تونگا دسترسی به اینترنت را برای نزدیک به دو هفته با قطع یک کابل فیبر نوری از دست داد. مدیر شرکت کابل محلی در آن زمان گفت که یک کشتی بزرگ ممکن است کابل را با کشیدن یک لنگر قطع کرده باشد. تا زمانی که دسترسی محدود ماهواره ای برقرار نشد، مردم حتی نمی توانستند تماس های بین المللی برقرار کنند.
وورکا از شبکه کابلی صلیب جنوبی گفت که ارتباطات ماهواره‌ای محدودی بین تونگا و سایر نقاط جهان وجود دارد، اما او نمی‌دانست که ممکن است تحت تأثیر قطع برق قرار بگیرند یا خیر.